Tema |
Subtema |
0. EL TREBALL PER PROJECTES
|
- La seqüenciació didàctica. Fases del treball per projectes.
- L’activitat de l’alumnat durant la realització del projecte.
- L’activitat docent durant el projecte del treball.
- Organització social : gran grup, grup mitjà, petit grup.
- Espai. Racons i organització de l’aula.
- Organització temporal: rutines diàries, setmanals, mensuals. Horari
- Materials curriculars. El tipus de lletra. |
1. INTRODUCCIÓ: LLENGUA ORAL I LLENGUA ESCRITA
|
1.1. Relació de la llengua oral i l’aprenentatge de la lectura i de l’escriptura
1.2. De la llengua oral a l’escrita a partir de la frase.
|
2. MÈTODES CIENTÍFICS D’ENSENYAMENT DE LA LECTURA I L’ESCRIPTURA
|
2.1. Montessori (sintètic-fonètic)
2.2. Decroly (global)
Freinet (global natural)
|
3. ASPECTES DIDÀCTICS I ORGANITZATIUS DE LA PROPOSTA CONSTRUCTIVISTA |
3.1. Principis d’aprenentatge
3.2. Les experiències prèvies de l’infant amb el llenguatge escrit
|
4. CONSTRUCTIVISME: LECTURA |
4.1. El model de lectura. Implicacions didàctiques
4.2. Contextos d’aprenentatge de la lectura Concepte de Lectura. La comprensió i la descodificació.
4.3. Procés d’interacció
4.4. Habilitats i estratègies implicades en la lectura
4.4.1. Estratègies a afavorir
4.4.2. Habilitats a exercitar
4.5. Etapes de la lectura. Evolució de les idees de l’infant sobre la lectura. Proves de lectura.
4.6. Planificació de la lectura: literària, compartida, col·lectiva |
5. CONSTRUCTIVISME: ESCRIPTURA |
5.1. L’escriptura: Activitat de comunicació social i activitat de codificació gràfica de les idees.
5.2. El procés de la producció de textos:
5.3. Contextualització
5.4 Processos cognitius: planificació, textualització, revisió.
5.5.Els processos de l’adquisició de l’ortografia. Ortografia natural i ortografia arbitrària.
5.6. Habilitats implicades en l’adquisició del codi o “mecànica” de la llengua
5.7. El model de l’escriptura. Implicacions didàctiques.
5.8. Etapes de l’escriptura. Avaluació dels nivells de l’escriptura.
|
6. PLANIFICACIÓ DE LA LLENGUA ESCRITA |
|
Descripció |
L'alumnat podrà entrevistar-se amb la professora per tal de consultar els seus dubtes sobre els conceptes estudiats en les sessions magistrals o en el treballs que haurà d'elaborar. Durant l'elaboració del treball per projectes els alumnes hauran de fer, com a mínim, una tutoria. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Departament d'Ensenyament. Generalitat de Catalunya, Orientacions per a l'ensenyament-aprenentatge de la lectura i de l'escriptura, ,
TEBEROBSKY, A, Aprendiendo a escribir, ICE-HORSORI, 1992
TEBEROBSKY, A, Prpoosta constructivista per aprendre a llegir i escriure, Vicens-Vives, 2001
CAMPS, A, L'ensenyament de la composició escrita, Barcanova, 1994
CASSANY, D, Descriure escriure, Empúries, 1987
FONS, M, LLegir i escriure per viure, La Galera, 1999
HERNÁNDEZ, F; VENTURA, M, La organización del currículum por proyectos de trabajo: el conocimiento es un calidoscopio, Octaedro, 2008
MARUNY, MINISTRAL, MIRALLES, Escribir y leer, Edelvices, 1993
SOLÉ, I, "Estratègies de lectura" Monogràfic de la revista Aula de innovación educativa nª 59, Graó, febrer 1997
|
|
Complementària |
TEBEROBSKY, A, Psicopedagogia del llenguatge escrit, IME, 1987
COLOMER, T. i CAMPS, A, Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre, Rosa Sensat/Eds 62, 1991
|
Revistes:- Articles (Didàctica de la llengua i la Literatura) Ed. Graó. - Clij (revista de literatura infantil i juvenil) Ed. Torre de Papel -Cuadernos de Pedagogía -GUIX, Ed. Graó -GUIX d’Infantil, Ed. Graó. -In-fàn-ci-a (educar de 0 a 6), Rosa Sensat -Perspectiva escolar, Rosa Sensat |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|