Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A2 |
Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics. |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Conèixer quins són els problemes clau en els quals s'ha interessat i interessa la psicologia com ciència i la manera com aquests han anat abordant-se en les diferents etapes del seu desenvolupament.
Conèixer la contribució que han fet altres disciplines al naixement, desenvolupament i consolidació de la psicologia com disciplina científica.
Conèixer les diferents fonts i instruments dels quals disposa l'historiador per poder reconstruir la història de la disciplina.
| | A2 |
Ser capaç d'identificar, analitzar i valorar de manera crítica i no dogmàtica els diferents enfocaments i teories que se n'han anat proposant al llarg del desenvolupament històric de la disciplina i els autors més representatius.
Conèixer els nous reptes amb els quals s'enfronta la psicologia com ciència en l'actualitat.
| | A5 |
Conèixer i familiaritzar-se amb els diferents mètodes i tècniques d'investigació que s'han adoptat a l'estudi de la psicologia des dels seus inicis fins l'actualitat.
| | A10 |
Conèixer quins són els problemes clau en els quals s'ha interessat i interessa la psicologia com ciència i la manera com aquests han anat abordant-se en les diferents etapes del seu desenvolupament.
Ser capaç d'identificar, analitzar i valorar de manera crítica i no dogmàtica els diferents enfocaments i teories que se n'han anat proposant al llarg del desenvolupament històric de la disciplina i els autors més representatius.
Conèixer i familiaritzar-se amb els diferents mètodes i tècniques d'investigació que s'han adoptat a l'estudi de la psicologia des dels seus inicis fins l'actualitat.
Conèixer els nous reptes amb els quals s'enfronta la psicologia com ciència en l'actualitat.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comprèn els elements que composen una disciplina
| | B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. La història de la psicologia en el context de la filosofia, la metodologia i la història de la ciència. |
- Introducció a la metodologia i la filosofia de la ciència
- Història de la ciència i història de la psicologia
|
Tema 2. Aproximació a les arrels de la psicologia: el naixement de la psicologia com a ciència en el segle XIX. |
La psicologia com a ciència:
- Antecedents filosòfics
- La contribució de la fisiologia i la psicofísica
- Wilhem Wundt: de la psicologia filosòfica a la psicologia científica |
Tema 3. La psicologia europea de la consciència: orígens i primeres escoles. |
- L'estructuralisme (Thitchener)
- L'Escola de Würzburg
- La psicologia de l'acte (Brentano)
- La psicologia de la Gestat
|
Tema 4. La psicologia de l'inconscient. |
- Freud i la teoria psicoanalítica
- Anàlisi i crítiques
- La psicoanàlisi després de Freud |
Tema 5. El desenvolupament de la psicologia als EE. UU. i el naixement de la psicologia aplicada. |
- L'impacte de la teoria de l'evolució en la disciplina psicològica
- La psicologia de William James
- El funcionalisme
- Naixement i consolidació de la psicologia aplicada i la psicologia professional |
Tema 6. Els dos paradigmes predominants en el segle XX: conductisme i cognitivisme.
|
- El conductisme i la reacció antimentalista
- Del conductisme clàssic als neoconductismes
- El conductisme radical
- La crisi del paradigma conductista i la revolució cognitiva
- La psicologia cognitiva: antecedents, naixement, relacions interdisciplinars i postulats teòrics |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0.5 |
2.5 |
Seminaris |
|
4 |
8 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
22.5 |
45 |
67.5 |
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
2 |
5 |
7 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura: objectius, blocs temàtics, organització, metodologia, fonts d’informació disponibles, criteris i vies d’avaluació, etc.
Torn obert de preguntes.
|
Seminaris |
Els seminaris se centraran en la lectura, anàlisi i comentari de texts. S’establirà un calendari d’acord amb el qual l’alumne haurà de treballar pel seu compte texts i materials seleccionats prèviament pel professor; posteriorment es posaran en comú a l’aula les qüestions treballades que suscitin més interès i/o dificultats. EL TREBALL PREVI DE L'ALUMNE ÉS IMPRESCINDIBLE. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Plantejament de problemes d’interès metodològic (identificació de variables en dissenys experimentals, ús del temps de reacció com a variable dependent, etc.) i psicològic (contrastació d’hipòtesis de contingut psicològic, etc.).
Realització d’experiments senzills a l’aula.
Anàlisi i interpretació de resultats obtinguts en investigacions psicològiques.
Posada en comú a l’aula.
EL TREBALL PREVI DE L'ALUMNE ÉS IMPRESCINDIBLE. |
Sessió Magistral |
Les sessions magistrals estaran vertebrades a través d'exposicions teòriques clarament estructurades i integrades entre si que seran conduïdes pel professor i que tindran un caràcter obert i dinàmic, on l’alumne haurà de tenir una presència activa, de manera que la seva participació sigui clau en el seu desenvolupament. Durant les exposicions en qüestió, que sovint es complementaran amb presentacions en format powerpoint o altres recursos audiovisuals, el professor tractarà de comprovar el grau de seguiment de l’alumnat. PERQUÈ L'ALUMNE EN PUGUI FER UN SEGUIMENT ADEQUAT, CAL QUE TREBALLI ELS CONTINGUTS D'UNA SESSIÓ A UNA ALTRA. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Es convidarà l’alumne a participar en diferents esdeveniments científics d’especial interès i rellevància per a la seva formació (Setmana Psicològica, Jornades CRAMC, etc.). |
Atenció personalitzada |
Si s'escau, l'alumne podrà rebre atenció personalitzada de la professora: aclariment de dubtes, orientació, consultes... |
Descripció |
A petició de l'alumne, s'atendran consultes i es resoldran dubtes en l'espai i horari convinguts amb la professora.
Cal tenir present, a més a més, l'horari d'atenció a l'alumnat de la professora en el període lectiu corresponent. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Anàlisi i comentari de texts. Treball escrit articulat a partir de preguntes concretes proposades pel professor.
[Si s'escau] S'haurà de respectar sense excepció la data límit de lliurament establerta. |
10%
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Treball escrit sobre les diferents activitats i problemes plantejats articulat a partir de preguntes concretes proposades pel professor.
[Si s'escau] S'haurà de respectar sense excepció la data límit de lliurament establerta. |
10% |
Sessió Magistral |
|
Prova objectiva tipus test en què s'avaluaran els continguts treballats a l'assignatura tant en les sessions magistrals com en els seminaris i/o sessions pràctiques. |
80% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'alumne tindrà dues oportunitats per a examinar-se de tota la matèria: una immediatament després de les vacances de nadal i una altra aproximadament tres setmanes després (dates per determinar). L'alumne ha de ser molt conscient que, en cas de no superar l'assignatura en el període corresponent, haurà de tornar-se'n a matricular. [S'opta per no fer exàmens parcials abans de les vacances de nadal per dues raons principals: (i) en un quadrimestre en què el calendari és prou difícil -festius, ponts, esdeveniments acadèmics en què s'atura l'activitat docent, etc.- cal aprofitar al màxim les sessions disponibles per celebrar les classes amb normalitat, permetre que l'alumne adquireixi un bon ritme de treball i, finalment, poder assolir els objectius competencials del curs; (ii) arran de l'anàlisi de les dades disponibles fins al moment, no hi ha cap indici que fer exàmens parcials, per exemple, al novembre, afavoreixi el desenvolupament del curs i el rendiment de l'alumne.] |
Bàsica |
T. H. Leahey, Historia de la Psicología, Sisena - any 2005, Madrid - Prentice Hall
Sáiz, M. (Coord.), Historia de la Psicología, 2009, Barcelona - UOC
|
Bàsica Leahey, T. H. (2005). Historia de la Psicología. Madrid:
Prentice Hall. [6a ed.] Sáiz, M. (Coord.)
(2009). Historia de la Psicología. Barcelona: Editorial UOC. |
Complementària |
J. D. Greenwood, Historia de la Psicología: un enfoque conceptual, 2011, Mèxic - McGraw Hill
|
Complementària Brennan, J. F. (1999). Historia y Sistemas de la Psicología.
Mèxic: Pearson Educación. (5a ed.) Brennan, J. F. (2000). Psicología. Historia y Sistemas.
Lecturas. Mèxic: Pearson Educación. (2a ed.) Greenwood, J. D. (2011). Historia de la Psicología: un enfoque
conceptual. Mèxic: McGraw Hill. Carpintero, H. (1994). Historia de la Psicología en España. Madrid:
EUDEMA. Tortosa, F. (2006). Una historia de la Psicología
moderna. Madrid: McGraw Hill. [2a ed.] Tortosa, F. i Civera, C. (2006). Historia de la
Psicología. Madrid: McGraw Hill. Altres Díez, J. A. i Moulines C. U. (2008). Fundamentos de Filosofía de la
Ciencia. Barcelona: Ariel. [3a ed.] García-Albea, J. E. (1993). Mente y conducta. Ensayos de psicología
cognitiva. Madrid: Trotta. |
Assignatures que en continuen el temari |
PERCEPCIÓ I ATENCIÓ/11204101 | APRENENTATGE I CONDICIONAMENT/11204102 | PENSAMENT I RESOLUCIÓ DE PROBLEMES/11204120 | INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL I XARXES NEURONALS/11204258 |
|
|
Altres comentaris |
L’assignatura d’Història de la Psicologia es considera una assignatura fonamental i fonamentadora, la qual haurà de permetre contextualitzar, sistematitzar i analitzar acuradament bona part dels coneixements que l'alumne anirà adquirint en el futur. És per això que aquesta assignatura es situa en el primer quadrimestre del primer curs (del grau de psicologia).
Així, en un primer moment es tracta d’apropar-se al context històric en què la psicologia esdevé una ciència independent, amb un objecte i uns mètodes d’estudi propis. Per això, necessàriament haurem de mirar cap al passat i reflexionar-hi. Després ja podrem avançar i seguir el recorregut de la nostra apassionant disciplina al llarg del temps, fins gairebé els nostres dies.
En tot cas, aquesta assignatura no proveirà l'alumne, almenys a curt termini, d’estratègies, coneixements i/o tècniques que es puguin aplicar directament a l'àmbit laboral: no és aquest l’objectiu de l'assignatura. AQUESTA ÉS UNA ASSIGNATURA QUE EXIGEIX DE L'ALUMNE SOBRETOT UN BON NIVELL DE COMPRENSIÓ I DE RAONAMENT, I UNA GRAN VOLUNTAT DE TREBALL I D'ESTUDI REGULARS. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|