Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Conèixer els processos i etapes principals del desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital en els seus aspectes de normalitat i anormalitat. |
| A6 |
Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari). |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Conèixer els diferents models teòrics d'explicació de la conducta anormal.
Comprendre la psicopatologia des del punt de vista del desenvolupament.
| | A6 |
Conèixer els transtorns psicopatològics pel que fa a la seva fenomenologia, classificació, etiopatogènia, diagnòstic, curs i evolució.
Conèixer i saber utilitzar els sistemes de classificació en psicopatologia.
| | A10 |
Descripció i comprensió dels processos psicològics anormals.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
| | B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
| | C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Bloc de Trastorns del desenvolupament
1. L'avaluació psicopatològica en nens i adolescents
2. Trastorn per dèficit d'atenció - hiperactivitat
3. Trastorns generalitzats del desenvolupament
4. Retard mental
5. Trastorns de la parla i el llenguatge
6. Trastorns de l'eliminació |
En cada tema es tractarà:
- Definició i classificació
- Manifestacions clíniques i criteris de diagnòstic
- Diagnòstic diferencial
- Factors de risc/causals
- Avaluació |
Bloc de Trastorns psicopatològics en l'adult
1. Trastorns d'ansietat
2. Trastorns de l'estat d'ànim
3. Trastorns psicòtics
4. Trastorns de la personalitat |
Es tractarà:
- Definició i classificació
- Manifestacions clíniques i criteris de diagnòstic
- Diagnòstic diferencial
- Factors de risc/causals
- Avaluació |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
34 |
51 |
85 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
25 |
37.5 |
62.5 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descriure objectius de l'assignatura, explicar sistema d'avaluació i pla de treball |
Sessió Magistral |
Descriure els coneixements bàsics dels diferents temes |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Aportar casos simulats i fer role-playing a classe, fent que l'alumne tingui una aproximació del coneixements teòrics a la pràctica clínica |
Atenció personalitzada |
Atendre i guiar a l'alumne en l'elaboració dels treballs i dubtes que li surtin del seu estudi |
Descripció |
Atendre i guiar a l'alumne en l'elaboració dels treballs i dubtes que li surtin del seu estudi |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
L'apartat de trastorns del desenvolupament s'avaluarà per examen mixt (tipus test i supòsits clínics).
L'apartat de psicopatologia de l'adult s'avaluarà per treball individual |
L'examen valdrà el 60%.
El treball valdrà el 40% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
S'avaluarà igualment pel treball individual i per les preguntes de supòsit pràctic de l'examen. |
L'examen valdrà el 60%.
El treball valdrà el 40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'apartat de psicopatologia de l'adult s'avaluarà mitjançant treball. L'apartat de trastorns del desenvolupament s'avaluarà mitjançant examen. Per aprovar l'assignatura s'han d'aprovar (> o igual a 5) les dues parts. Hi haurà una segona convocatòria d'examen per qui no hagi aprovat la primera. |
Bàsica |
Halgin R.P, Krauss S, Psicología de la anormalidad, Madrid: McGraw Hill, 2009
|
American Psychiatric Association (2002). DSM-IV-TR (Manual
diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales) Wasghinton:
American Psychiatric Press. Barlow H., Duran VM (2003). Psicopatología. Madrid: Thompson. Caballo V.E., Simón M.A. (2002). Manual de Psicología clínica infantil y del adolescente. Madrid: Pirámide. Jané M.C. (2001). Llenguatge i psicopatologia de la infantesa i la
adolescència. Clínica i Avaluació. Bellaterra: Servei de Puublicacions
UAB. Organización Mundial de la Salud (1992). Clasificación internacional de las enfermedades mentales (10ª ed.). Madrid: OMS. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|