Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari). |
| A7 |
Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbit tècnic concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia Clínica.
Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia de l'Educació.
| | A7 |
Seleccionar i administrar les tècniques d’avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica pròpies de la Psicologia Clínica.
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
Seleccionar i administrar les tècniques d’avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica pròpies de la Psicologia de l'Educació.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
|
Tema |
Subtema |
1. Psicomotricitat: Concepte, història, continguts i abordatges metodològics |
1. Concepte de globalitat i psicomotricitat.
2. Història, actualitat i perspectives de futur.
3. Continguts psicomotrius: revisó.
4. Tipus de jocs i la seva significació.
5. Tendències normativa i dinàmica com abordatges de la intervenció psicomotriu. |
2. Nivells i objectius d'intervenció en la pràctica psicomotriu educativa i terapèutica |
1. Nivells d'intervenció en la pràctica psicomotriu.
2. Objectius de la pràctica psicomotriu en educació i teràpia.
|
3. Estratègies d'intervenció en la pràctica psicomotriu |
1. Els espais i les fases de la sessió.
2. Materials en les sessions de psicomotricitat.
3. Estratègies i actituds del psicomotricista.
4. La formació personal. |
4. L'avaluació i l'observació en psicomotricitat |
1. Exploració i diagnòstic psicomotriu
2. Test psicomotrius i perfil psicomotriu
3. L'observació de l'infant com instrument de comprensió i avaluació
4. Condicions, temps i paràmetres de l'observació |
5. Alteracions de l'expressivitat psicomotriu: estratègies d'intervenció |
1. Atenció psicomotriu en les necessitats educatives derivades de les dificultats de moviment
2. Atenció psicomotriu en les necessitats educatives en l'àmbit cognitiu
3. Intervenció psicomotriu en les necessitats sòcioafectives: els nens amb excés de movimient, falta de límits, agressius i inhibits |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
26 |
0 |
26 |
Debats |
|
4 |
0 |
4 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
6 |
0 |
6 |
Pràctiques a laboratoris |
|
24 |
24 |
48 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
2 |
60 |
62 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Valoració de la disposició prèvia cap a l’assignatura (motivació, expectatives), i cap el treball autònom i en equip.
Presentació del programa, explicació de las metodologies de treball i del sistema d’avaluació (procés de e/a i avaluació continua).
Activació de coneixements previs a l’inici de cada bloc o mòdul. |
Sessió Magistral |
Explicació de continguts amb suport digital. Qüestions per a la reflexió. Presentació de documents de treball i aprofundiment. |
Debats |
Confrontació raonada i critica de diferents punts de vista sobre un cas o situació |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Anàlisi de vídeos i casos pràctics en petit grup i discussió en gran grup. |
Pràctiques a laboratoris |
Vivència dels continguts de l’assignatura, a partir d'experimentació corporal, a la sala de psicomotricitat, verbalització en el grup i reflexió personal. També hi haurà observació i participació en sessions de psicomotricitat amb nens i nenes. |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne, i que permet l’avaluació continua i l’autorregulació del procés d’aprenentatge. |
Atenció personalitzada |
Seguiment i supervisió del treball de l'alumnat. |
Descripció |
Seguiment i supervisió del treball de l'alumnat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Assistència, participació i implicació en les propostes de treball. Respecte al marc de treball: puntualitat, compromís i respecte cap al grup, compromís ètic.
Elaboració d'una memòria personal de les sessions fetes a la sala de psicomotricitat i una reflexió i valoració final sobre el treball psico-corporal. |
30 % |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
A través del portafoli s’avaluen les activitats individuals i de grup realitzades per l’alumnat. |
70 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a aprovar l'assignatura cal assistir al 80 % de les pràctiques (tant les de formació personal com les sessions amb els nens), tenir el 80 % de les activitats obligatòries que conformen el portafoli, i que la suma de les activitats del portafoli i les pràctiques a laboratoris sigui a partir d'un 5. |
Bàsica |
Arnaiz, P., Rabadan, I. y Vives, I. , La psicomotricidad en la escuela: una práctica preventiva y educativa, Málaga: Aljibe, ´2008
Aucouturier, Bernard, Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz, Barcelona: Grao, 2004
Aucouturier, Bernard, L'enfant terrible. ¿Qué hacer con el niño dificil en la escuela?, Barcelona: Grao, 2012
Camps, C.; Mila, J.; García Olalla, L.; Peceli, M.; Tomás, I., El psicomotricista en su cuerpo. De lo sensoriomotor a la transformación psíquica, Buenos Aires: Miño y Dávila, 2011
Llorca, Miguel y Sánchez, Josefina, Psicomotricidad y necesidades educativas especiales, Málaga: Aljibe, 2003
|
|
Complementària |
|
Aucouturier, B. y Mendel G. (2004) ¿Por qué los niños y las niñas se mueven tanto?. Barcelona: Graó Mila, J. (2008) De profesión psicomotricista. Buenos Aires:
Miño Dávila. Sánchez, J. y Llorca, M. (2004) Atención educativa al alumnado con
parálisis cerebral. Málaga: Aljibe. Sánchez, J. y Llorca, M. (2008) Recursos y estrategias en
psicomotricidad. Málaga: Aljibe. Van Niuewenhoven, C.; Aucouturier, B. y otros (2004) Miedo a nada…. Miedo a todo…. El niño y sus
miedos. Barcelona: Graó. Revistes de
psicomotricitat: PSICOMOTRICIDAD. Revista de estudios y
experiencias. Madrid: Citap. ENTRELÍNEAS. Revista especializada en
psicomotricidad. Barcelona. CUADERNOS DE
PSICOMOTRICIDAD.
Bergara: UNED. REVISTA
IBEROAMERICANA DE PSICOMOTRICIDAD. (format electrònic, s’hi pot accedir de forma gratuïta: www.psicomotricidadum.com ) |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DESENVOLUPAMENT PSICOMOTRIU/11204108 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|