DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) INTERVENCIÓ PSICOMOTRIU Codi 11204211
Ensenyament
Grau de Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Optativa Únic segon quad.
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Psicologia
Coordinador/a
CAMPS LLAURADÓ, MISERICÒRDIA
Adreça electrònica cori.camps@urv.cat
Professors/es
CAMPS LLAURADÓ, MISERICÒRDIA
Web
Descripció general i informació rellevant Principis i estratègies bàsiques d'intervenció en la pràctica psicomotriu educativa i terapèutica

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A7 Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbit tècnic concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia Clínica.
Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia de l'Educació.
 A7 Seleccionar i administrar les tècniques d’avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica pròpies de la Psicologia Clínica.
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
Seleccionar i administrar les tècniques d’avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica pròpies de la Psicologia de l'Educació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
1. Psicomotricitat: Concepte, història, continguts i abordatges metodològics 1. Concepte de globalitat i psicomotricitat.
2. Història, actualitat i perspectives de futur.
3. Continguts psicomotrius: revisó.
4. Tipus de jocs i la seva significació.
5. Tendències normativa i dinàmica com abordatges de la intervenció psicomotriu.
2. Nivells i objectius d'intervenció en la pràctica psicomotriu educativa i terapèutica 1. Nivells d'intervenció en la pràctica psicomotriu.
2. Objectius de la pràctica psicomotriu en educació i teràpia.
3. Estratègies d'intervenció en la pràctica psicomotriu 1. Els espais i les fases de la sessió.
2. Materials en les sessions de psicomotricitat.
3. Estratègies i actituds del psicomotricista.
4. La formació personal.
4. L'avaluació i l'observació en psicomotricitat 1. Exploració i diagnòstic psicomotriu
2. Test psicomotrius i perfil psicomotriu
3. L'observació de l'infant com instrument de comprensió i avaluació
4. Condicions, temps i paràmetres de l'observació
5. Alteracions de l'expressivitat psicomotriu: estratègies d'intervenció 1. Atenció psicomotriu en les necessitats educatives derivades de les dificultats de moviment
2. Atenció psicomotriu en les necessitats educatives en l'àmbit cognitiu
3. Intervenció psicomotriu en les necessitats sòcioafectives: els nens amb excés de movimient, falta de límits, agressius i inhibits

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A6
2 0 2
Sessió Magistral
A6
A7
B5
B6
26 0 26
Debats
B5
B6
C3
4 0 4
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B5
B6
C3
6 0 6
Pràctiques a laboratoris
A6
B4
B5
B6
24 24 48
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A6
A7
B4
B5
C3
2 60 62
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Valoració de la disposició prèvia cap a l’assignatura (motivació, expectatives), i cap el treball autònom i en equip.
Presentació del programa, explicació de las metodologies de treball i del sistema d’avaluació (procés de e/a i avaluació continua).
Activació de coneixements previs a l’inici de cada bloc o mòdul.
Sessió Magistral Explicació de continguts amb suport digital. Qüestions per a la reflexió. Presentació de documents de treball i aprofundiment.
Debats Confrontació raonada i critica de diferents punts de vista sobre un cas o situació
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Anàlisi de vídeos i casos pràctics en petit grup i discussió en gran grup.
Pràctiques a laboratoris Vivència dels continguts de l’assignatura, a partir d'experimentació corporal, a la sala de psicomotricitat, verbalització en el grup i reflexió personal. També hi haurà observació i participació en sessions de psicomotricitat amb nens i nenes.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne, i que permet l’avaluació continua i l’autorregulació del procés d’aprenentatge.
Atenció personalitzada Seguiment i supervisió del treball de l'alumnat.

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment i supervisió del treball de l'alumnat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A6
B4
B5
B6
Assistència, participació i implicació en les propostes de treball. Respecte al marc de treball: puntualitat, compromís i respecte cap al grup, compromís ètic.
Elaboració d'una memòria personal de les sessions fetes a la sala de psicomotricitat i una reflexió i valoració final sobre el treball psico-corporal.
30 %
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A6
A7
B4
B5
C3
A través del portafoli s’avaluen les activitats individuals i de grup realitzades per l’alumnat. 70 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a aprovar l'assignatura cal assistir al 80 % de les pràctiques (tant les de formació personal com les sessions amb els nens), tenir el 80 % de les activitats obligatòries que conformen el portafoli, i que la suma de les activitats del portafoli i les pràctiques a laboratoris sigui a partir d'un 5.


Fonts d'informació

Bàsica Arnaiz, P., Rabadan, I. y Vives, I. , La psicomotricidad en la escuela: una práctica preventiva y educativa, Málaga: Aljibe, ´2008
Aucouturier, Bernard, Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz, Barcelona: Grao, 2004
Aucouturier, Bernard, L'enfant terrible. ¿Qué hacer con el niño dificil en la escuela?, Barcelona: Grao, 2012
Camps, C.; Mila, J.; García Olalla, L.; Peceli, M.; Tomás, I., El psicomotricista en su cuerpo. De lo sensoriomotor a la transformación psíquica, Buenos Aires: Miño y Dávila, 2011
Llorca, Miguel y Sánchez, Josefina, Psicomotricidad y necesidades educativas especiales, Málaga: Aljibe, 2003

Complementària

Aucouturier, B. y Mendel G. (2004) ¿Por qué los niños y las niñas se mueven tanto?. Barcelona: Graó

Mila, J. (2008) De profesión psicomotricista. Buenos Aires: Miño Dávila.

Sánchez, J. y Llorca, M. (2004) Atención educativa al alumnado con parálisis cerebral. Málaga: Aljibe.

Sánchez, J. y Llorca, M. (2008) Recursos y estrategias en psicomotricidad. Málaga: Aljibe.

Van Niuewenhoven, C.; Aucouturier, B. y otros (2004) Miedo a nada…. Miedo a todo…. El niño y sus miedos. Barcelona: Graó.

Revistes de psicomotricitat:

PSICOMOTRICIDAD. Revista de estudios y experiencias. Madrid: Citap.

ENTRELÍNEAS. Revista especializada en psicomotricidad. Barcelona.

CUADERNOS DE PSICOMOTRICIDAD. Bergara: UNED.

REVISTA IBEROAMERICANA DE PSICOMOTRICIDAD. (format electrònic, s’hi pot accedir de forma gratuïta: www.psicomotricidadum.com )

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DESENVOLUPAMENT PSICOMOTRIU/11204108
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent