DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) GENÈTICA DE LA CONDUCTA Codi 11204241
Ensenyament
Grau de Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic primer quad.
Impartició
Departament Psicologia
Coordinador/a
COLOMINA FOSCH, MARIA TERESA
Adreça electrònica mariateresa.colomina@urv.cat
ingrid.reverte@urv.cat
Professors/es
COLOMINA FOSCH, MARIA TERESA
REVERTÉ SOLER, INGRID
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer i comprendre les bases biològiques de la conducta humana i els processos psicològics.
 A9 Conèixer els diferents dissenys d'investigació i els procediments de formulació i contrast d'hipòtesis.
 A11 Conèixer el marc legal que regula la pràctica professional i ajustar-se als principis ètics i al codi deontològic de la Psicologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel·ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia Clínica.
 A9 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel·ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
Seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològiques pròpies de la Psicologia Clínica.
Planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficàcia de les pròpies actuacions, en l'àmbit de la Psicologia Clínica.
 A11 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
 B2 Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
1- Introducció: descripció de la matèria
2- Evolució històrica del concepte de genètica (30 min)
3- Models de transmissió genètica
Monogènica; poligènica; ADN extranuclear
Control epigenètic: modificacions de la expressió gênica
4- Genètica i Funcions cognitives
5- Genètica i personalitat
Bases genètiques de la emocionalitat
Bases genètiques del control conductual
6- Genètica i trastorns psicopatològics
TDAH
Esquizofrènia
Trastorns afectius
Trastorns de la conducta alimentaria
Trastorns del control d’impulsos
Addiccions
7- Genètica i neurodegeneració
Huntington
Alzheimer
Parkinson
Demència fronto-temporal
Altres
8- Consell genètic: el paper del psicòleg

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4
20 30 50
Pràctiques a laboratoris
A4
B2
C3
10 25 35
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Objectius de l'assignatura i estructura
Sessió Magistral Continguts teòrics
Pràctiques a laboratoris resolució de problemes i discussió d'articles científics
Atenció personalitzada Tutories a petició de l'alumne i tutoria de treball.

Atenció personalitzada
Descripció
Tutories a petició de l'alumne i tutoria de treball.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A4
Avaluació en proves mixtes 70
Pràctiques a laboratoris
A4
B2
C3
Problemes
Presentació oral d'un treball de discussió
30
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Editors David Bartres; Diego Redolar, Bases Genètiques de la conducta, Editoroal UOC, 2008
Matt Ridley, Genoma: la autobiografía de una especie en 23 capítulos, Taurus, 2000
Peter Sudbery, Genética Molecular Humana , Pearson, 2004

Bases Genètiques de la conducta (2008). Editors David Bartres; Diego Redolar. Editoroal UOC.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent