DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT PROFESSIONAL I PERSONAL EN PEDAGOGIA Codi 11214111
Ensenyament
Grau de Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Quart Únic anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica carme.negrillo@urv.cat
Professors/es
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura analitza la professió del pedagog/a, el seu desenvolupament i formació permanent. També es contrasten models, plataformes i recursos actuals de desenvolupament i formació permanent docents i de professionals de l’educació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà.
 A2 Conèixer els processos històrics de l'educació en els àmbits autonòmic, estatal i internacional.
 A9 Dissenyar i desenvolupar processos d'investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
 A10 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els fonaments teòrics de la identitat professional.
 A2 Analitza els conceptes de professió i desenvolupament professional.
 A9 Gestiona informació sobre el propi desenvolupament professional.
Disenya i desenvolupa processos de pràctica reflexiva.
Analitza la identitat professional pròpia.
 A10 Coneix els sistemes de formació permanent i promoció professional.
Reconstrueix el procés d'aprenentatge de la matèria.
Exposa correctament les idees relacionades amb els continguts.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B3 Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptualització de professió, desenvolupament professional i formació permanent.
2. Anàlisi de models i plataformes de desenvolupament i formació permanent docents i de professionals de l’educació a nivel autonòmic, estatal, així com tendències internacionals.
3. Fonamentació teórica de la identitat profesional docent i de la identitat del pedagog/a.
4. Funcions i competències docents i del perdagog/a.
5. Itineraris professionals del docent i del pedagog/a.
6. La pràctica reflexiva.
7. La investigació biogràfica-narrativa com a recurs de desenvolupament professional.
8. Altres recursos actuals de desenvolupament professionals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
A9
A10
3 4 7
Sessió Magistral
A1
A2
A9
A10
20 30 50
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A2
A9
A10
B4
B5
C3
C4
C5
15 23 38
Presentacions / exposicions
A1
A2
A9
A10
B1
B3
B4
B5
C3
C4
C5
C6
15 23 38
Atenció personalitzada
A9
A10
B4
B5
C5
5 7 12
 
Proves mixtes
A1
A2
A9
A10
B3
C3
C4
C5
C6
2 3 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà l'assignatura i la seva aplicació per al desenvolupament de la professió a través d'activitats pràctiques i participatives inicials.
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals es presentarà la teoria de l'assignatura juntament amb exemples pràctics.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Es presentaran casos i activitats per poder aplicar i referenciar la teoria. S'analitzaran casos de diversos contextos professionals.
Presentacions / exposicions Es demanarà que cada alumne/a presenti una breu exposició sobre algun tema preparat en equip o parella relatiu a algun contingut de l'assignatura.
Atenció personalitzada Es recomana l'assistència a tutories individuals per fer la preparació i el seguiment del desenvolupament de treballs de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Es recomana l'assistència a tutories individuals per fer la preparació i el seguiment del desenvolupament de presentacions i treballs de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A2
A9
A10
B4
B5
C3
C4
C5
Es realitzarà una carpeta d'aprenentatge que recollirà els supòsits, pràctiques i activitats realitzades a classe. 35%
Presentacions / exposicions
A1
A2
A9
A10
B1
B3
B4
B5
C3
C4
C5
C6
Es farà una presentació oral d'un petit treball de l'assignatura. 20%
Proves mixtes
A1
A2
A9
A10
B3
C3
C4
C5
C6
Es realitzarà una prova escrita amb preguntes d'argumentació teòrica i aplicació pràctica. 40%
Altres  

Es pot pactar amb els alumnes una activitat complementària d'avaluació.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica AGUILAR CUENCA, D. I GARCIA AGUILERA, J., Competencias profesionales del pedagogo, Ed. Aljibe, 2011
BORDAS, I.; CABRERA, F; FORTUNY, J Y RODRIGUEZ LAJO, Les sortides professionals del llicenciat en Pedagogia., PUB Barcelona, 1995
DE VICENTE, P. S. , Desarrollo profesional del docente, ICE-U. de Deusto Bilbao, 2002
MARCELO, C I VAILLANT, D. , Desarrollo profesional docente. ¿Cómo se aprendre a enseñar?, Narcea, 2009
MARCELO, C., La profesión docente en momentos de cambios. ¿Qué nos dicen los estudios internacionales?, CEE participación Educativa núm. 16 Pàg. 49-68., Marzo, 2011
VELAZ, C y VAILLANT, D. , Aprendizaje y desarrollo profesional docente, Metas educativas 2021. Fundación Santillana., 2009

Complementària BOLÍVAR, A., DOMINGO, J., FERNÁNDEZ CRUZ, M., La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología, Ed. La Muralla. Madrid., 2001
COVEY, E., Los siete hábitos de la gente altamente efectiva., Ed. Paidós, 2004
HORTAL, A, Ética general de las profesiones., Desclée de Brower., 2002
IMBERNÓN, F. , La investigación educativa como herramienta de formación del profesorado. Reflexión y experiencias de investigación educativa. , Graó. Barcelona , 2002
JIMENEZ, C. Y POY, S , La inserció del pedagog en el mercat de treball. , http://pedagogia.fcep.urv.es/departament/ , 2007
SCHÖN, D., El profesional reflexivo, Ed. Paidós., 1998

Recomanacions


 
Altres comentaris
Cap
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent