Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A9 |
Dissenyar i desenvolupar processos d'investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos. |
| A10 |
Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A9 |
Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció pedagògica.
Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat d'adoptar un enfocament ètic en els diferents àmbits de la professió.
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit relacionat amb la formació de formadors.
Respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
| | A10 |
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit relacionat amb la formació de formadors.
Identifica les característiques dels individua i/o grups sobre els quals s'incidirà.
Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat per adoptar una aproximació ètica als diversos àmbits de la professió.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
| | C6 |
Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral
|
Tema |
Subtema |
1. Aprendizaje adulto
|
- Principios del aprendizaje adulto
- Perfil del formador de adultos
|
2. Modelos y Estrategias formativas
|
- Modelos de formación
- Detección de necessitats formatives, planificació, desenvolupament i avaluació de la formació
- Práctica reflexiva
- Mentorazgo
- Coaching
- Dinámicas grupales de formación
|
3. Análisis de la gestión de la formación en diferentes ámbitos (Empresa, Instituciones públicas, Instituciones educativas)
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
7 |
7 |
14 |
Sessió Magistral |
|
16 |
32 |
48 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
18 |
27 |
45 |
Treballs |
|
10 |
15 |
25 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Detecció de coneixements previs, interessos i expectatives. Presentació i consens del programa. |
Sessió Magistral |
Exposició i discussió entorn dels continguts conceptuals.
Treball sobre lectures de llibres i/o articles especialitzats. |
Resolució de problemes, exercicis |
Anàlisi documental, estudis de casos, dinàmiques grupals, resolució de problemes. |
Treballs |
Realització de projectes i/o treballs d'investigació. |
Atenció personalitzada |
Seguiment i retroalimentació de les tasques de l'assignatura. Tutories i fee-backs individuals i grupals. |
Descripció |
Seguiment i retroalimentació de les tasques de l'assignatura. Tutories i fee-backs individuals i grupals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
- Pràctiques de classe reelaborades conformant una carpeta d'aprenentatge
- Projecte de formació |
50 |
Proves mixtes |
|
Prova individual de desenvolupament i/o aplicació pràctica |
50 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
1. Cal aprovar totes les activitats d'avaluació per tal de superar l'assignatura. 2. L'assignatura és presencial. En el cas de no poder assistir, com, a més tard fins la primera setmana cal posar-se en contacte amb les professores responsables per a pactar un programa alternatiu. 3. S'establiran criteris de correcció lingüística en els treballs escrits. |
Bàsica |
BALLENATO PRIETO, G., Trabajo en equipo: dinámica y participación en los grupos., Barcelona: Herder, 2005
CABRERA F. A., Evaluación de la formación., ISBN: 9788477387145, 2000
GAIRÍN, J. , Gestión del conocimiento y desarrollo organizativo: formación y formación corporativa, Madrid: Wolters Kluwer, 2012
IRANZO, P., Asesoramiento pedagógico al profesorado, Madrid: Síntesis, 2012
IRANZO, P, Innovando en educación. Formarse para cambiar: un viaje personal, Barcelona: Erasmus, 2009
KIRKPATRICK, D. L., KIRKPATRICK, J. D., Evaluación de acciones formativas. Los cuatro niveles, Barcelona: Gestión 2000. (3a. Edició). , 2006
LIEBERMAN, A. y MILLER, L. (Eds.), La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación. , Barcelona: Octaedro, 2003
MARCELO, C. y VAILLANT, D., Desarrollo profesional docente. ¿Cómo se aprende a enseñar?, Madrid: Narcea, 2009
PEREZ DEL VILLAR RUIZ M. J., TORRES MEDINA, C., Dinámica de grupos en formación de formadores: Casos prácticos. , Ed: Biblioteca de psicología, 1999
TEJADA, J. et.al., Formación de formadores (2 Vols.), Madrid: Thomson, 2006, 2007
|
AISCOW, M., WEST, M. (2008). Mejorar las escuelas. Liderazgo y colaboración. Madrid: Narcea BOLÍVAR, A. (2000). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesas y realidades. Madrid: La Muralla. BOLÍVAR, A., DOMINGO, J., FERNÁNDEZ CRUZ, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla. DE VICENTE RODRIGUEZ, P. (2002). Desarrollo profesional del docente en un modelo colaborativo de evaluación. ISBN: 9788427124431 DEL POZO DELGADO P. (2007). Formación de formadores. ISBN: 9788436821000 DOMINGO, J. (Coord.). (2001). Asesoramiento al centro educativo. Barcelona: Octaedro-EUB. DOMINGO, J. y FERNÁNDEZ, M. (1999). Técnicas para el desarrollo personal y formación del profesorado. Bilbao: ICE Deusto. Cuaderno 10.Bilbao FERNÁNDEZ CRUZ, M. (2006). Desarrollo Profesional Docente. Granada: Grupo editorial Universitario GATHER, M. (2004). Innovar en el seno de la institución educativa. Barcelona: Graó IMBERNON, F. (2007). 10 ideas clave: La formación permanente del profesorado. Barcelona. Graó. MARCELO, C. y LÓPEZ, J. (COORD.) (1997). Asesoramiento curricular y organizativo en educación. Barcelona: Ariel. MEIGNANT, A. (2003). Manager la formation. Rueil-Malmaison: Liaisons. NAVÍO, A. (2005). Las competencias profesionales del formador. Una visión desde la formación continua. Barcelona: Octaedro-EUB. PLANIFICACIÓN (2000). Planificación de la formación. Barcelona: EPISE/Training Club/Gestión 2000. RODRIGUEZ MORENO M. L. (2006). Evaluación, balance y formación de competencias laborales transversales. Propuestas para mejorar la calidad en la formación profesional y en el mundo del trabajo. Barcelona: Laertes Educación VAILLANT, D. y MARCELO, C. (2001). Las tareas del formador. Málaga: Ariel. ZABALZA, M. A. (2004). Diarios de clase. Un instrumento de investigación y desarrollo profesional.Madrid: Narcea. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ASSESSORAMENT I ORIENTACIÓ EN EDUCACIÓ/11214110 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|