Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| A5 |
Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuir a la resolució pacífica de conflictes. Estimular i valorar l'esforç, la constància i la disciplina personal en els estudiants. |
| A7 |
Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social. Assumir la dimensió educadora de la funció docent i fomentar l'educació democràtica per a una ciutadania activa. |
| A8 |
Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Dissenya i avalua processos d'ensenyament-aprenentatge en educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
| | A5 |
Es compromet amb la ètica i la responsabilitat social en diferents contextos.
| | A7 |
Es compromet amb l'ètica i la responsabilitat social en diferents contextos.
| | A8 |
Aplica el pensament crític, lògic, creatiu i innovador en les exposicions orals en educació física.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
| | B3 |
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Bloc I.- Desenvolupament i Aprenentatge motor
Tema 1: Aproximació a l’estudi de l’aprenentatge i desenvolupament motor humà.
|
1.1. Concepte de desenvolupament físic, motriu i psicomotriu.
1.1.1. Condicions que permeten el desenvolupament motor: factors intrínsecs i extrínsecs.
1.1.2. Evolució dels diferents aspectes motrius: desenvolupament postural i de la prensió.
1.1.3. Els canvis físics en la pubertat i repercussió en el desenvolupament motor i psíquic.
2.1.Conceptes envers l’aprenentatge motor.
2.2.Antecedents de l’aprenentatge motor.
2.2.1.Precursors
2.2.2.La Segona Guerra Mundial
2.2.3.Inici de la teorització
2.3. Definició d’aprenentatge motor |
Tema 2: Principals aspectes i factors relacionats amb l’aprenentatge motor |
2.1.Factors relacionats amb el subjecte
2.1.1. La motivació
2.1.2. Els coneixements o grau d’habilitats previs
2.1.3. La funcionalitat
2.2. Factors relacionats amb la tasca
2.2.1. Factors lligats als aspectes perceptius
2.2.2. Factors lligats a la presa de decisió
2.2.3. Factors lligats a l’execució de la tasca
2.3. Factors relacionats amb la situació d’ensenyança-aprenentatge
2.3.1. La informació
2.3.2. El temps de pràctica
2.3.3. L’adaptació de la situació d’ensenyança-aprenentatge a les característiques de l’alumnat
2.3.4. L’especificitat de la situació d’ensenyança-aprenentatge
2.3.5. Mètodes globals i analítics
|
Bloc II.- Didàctica de l'educació física
Tema 1: El currículum d’educació física
|
1.1. Els blocs de continguts
1.2. Els objectius
1.3. Les competències bàsiques
1.4. Els mètodes pedagògics
1.5. Els criteris d’avaluació
|
Tema 2: Programacions i Unitats Didàctiques.
|
2.1. Creació i temporalització de les Unitats Didàctiques.
2.2. La sessió d’educació física.
2.3. Interacció professor - alumnes.
2.4. Funcions d‘organització. |
Tema 3: Metodologia. |
3.1.Estils d’ensenyança
3.2. Disposicions materials per a la pràctica. |
Tema 4: L’avaluació en educació física.
|
4.1. Criteris d’avaluació en educació física
4.2. Orientacions per a l’avaluació
4.3. Instruments d’avaluació
4.4. L’avaluació de la unitat de programació |
Tema 5: Altres aspectes relacionats amb l’ensenyança de l’educació física |
5.1. El clima en l'aula.
5.2. Estrategias inclusives. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
20 |
19 |
39 |
Seminaris |
|
30 |
20 |
50 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
32 |
22 |
54 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura en els blocs temàtics que la componen i de la professora que l’impartirà |
Sessió Magistral |
Classes expositives per part del professorat i que l'alumnat haurà de complementar amb lectures i exercicis diversos.
Participació activa, intervenció y reflexió ajustada a la temàtica tractada per part de l'alumnat. |
Seminaris |
Realització de propostes pràctiques relacionades amb els continguts del programa de l'assignatura.
Comentari de videos |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes motrius. Anàlisi, modificació i creació de propostes variades d'activitats i jocs motrius. respostes a qüestions relacionades amb els continguts que es treballen.
Realització de treballs pràctics a l'aula específica.
Exposició de treballs teòrics de cada grup amb l'aplicació pràctica corresponent als companys.
Diari de la sessió. |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Es resoldran dubtes al despatx de la professora implicada en la docència |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves mixtes |
|
Els alumnes hauran de fer dos proves que combinen preguntes de desenvolupament i preguntes objectives de preguntes curtes. |
45% |
Proves pràctiques |
|
Realització de dos treballs relacionats amb els dos blocs de contiguts |
45% |
Altres |
|
L'assistència a les classes és obligatòria donat el caràcter pràctic de l'assignatura, amb un mínim d'assistència del 80% |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per superar l'assignatura s'han d'aprovar les tres proves específicades |
Bàsica |
Cechini, J.A., Manual del maestro especialista en Educación Física., , Madrid, Pila Teleña, 1997
Sánchez Bañuelos, Fernando, Didáctica de la Educación Física y el Deporte, , Madrid, Prentice Hall,1984
Sánchez Bañuelos, Fernando, La Actividad física orientada hacia la salud, , Madrid, Biblioteca Nueva, 2004
Sicilia, A. , La investigación de los estilos de enseñanza en Educación Física: un viejo tema para un nuevo siglo, , Sevilla, Wanceulen Editorial Deportiva,2001
Sánchez Bañuelos, F. , Didáctica de la educación física para primaria, , Madrid, Prentice Hall, 2003
Siedentop, D., Aprender a enseñar la educación física, , Barcelona, INDE, 1998
Ruíz Pérez, L. M., Elproceso de toma de decisiones en el deporte : clave de la eficiencia y el rendimiento óptimo, , Barcelona, Paidós, 2005
Ríos, M. et al., El juego y los alumnos con discapacidad, , Barcelona, Paidotribo, 1999
Ruíz Pérez, L.M., Deporte y Aprendizaje. Procesos de adquisición y desarrollo de habilidades, , Madrid, Visor, 1994
Díaz Lucea, J., El Currículum de la Educación Física en la Reforma Educativa, , Barcelona, Inde, 1996
Blandez, J., La utilización del material y del espacio en Educación Física. Propuestas y recursos didácticos, , Barcelona, Inde, 1996
Blázquez, D., Evaluar en Educación Física, , Barcelona, Inde, 1990
Contreras, O., Didáctica de la Educación Física, , Barcelona, Inde, 1998
|
|
Complementària |
Wolgang, CH. H. , Cómo ayudar a los escolares pasivos y agresivos mediante el juego, , Barcelona, Paidós, 1982
Devís, J. y Peiró, C. , Nuevas perspectivas curriculares en Educación Física: La salud y los juegos modificados, , Barcelona, Inde, 1992
Cornelius, H. y Faire S. , Tú ganas yo gano. Cómo resolver conflictos creativamente y disfrutar con las soluciones, , Madrid, Gaia, 1995
|
|
|
Altres comentaris |
Al matricular-se en aquesta assignatura cada l’alumnat adquireix el compromís de l’assistència obligatòria a les classes pràctiques.
No s’admetrà com excusa de no assistència el fet de tenir un contracte de treball
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|