Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Coneix el currículum escolar de les llengües i la literatura.
Coneix la bibliografia bàsica de la literatura infantil.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B6 |
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
0. Presentació |
Presentació de l'assignatura.
Metodologia a utilitzar.
Criteris d'avaluació.
Formació dels grups. |
1. Cap a una definició de la Literatura Infantil i Juvenil |
|
2. Funcions de la LIJ |
|
3. Valor educatiu de la LIJ |
|
4. La fascinació de la paraula: la literatura tradicional i popular |
4.1. Literatura oral no argumental: endevinalles, cançons, embarbussaments, refranys
4.2. Literatural oral argumental: contes, rondalles i llegendes |
5. Llibres per a nens lectors: gèneres de LIJ. Tipologies textuals |
|
6. Criteris de selecció d'un corpus de LIJ. Les constel.lacions literàries. Elaboració d'un corpus |
|
7. Influències de la LIJ en la construcció d'un lector literari |
|
8. Intertextualitat i metaficció a la LIJ |
|
9. L'àlbum il.lustrat: un recurs pedagògic per al desenvolupament lector i emocional |
9.1. Elements a tenir en compte per a l'anàlisi d'un àlbum il.lustrat |
10. Aplicació didàctica de la LIJ. Activitats i recursos d'animació lectora |
|
Biblioteca i Pla lector del centre |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Seminaris |
|
20 |
20 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
20 |
30 |
Pràctiques a través de TIC |
|
10 |
20 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició per part de la professora del contingut de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició i reflexió sobre els conceptes presentats. |
Seminaris |
Treball complementari de les classes teòriques reforçant les fonts d'informació. Aplicació pràctica i resolució de problemes. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes, tant individualment com en petits grups, hauran de rebre les directrius metodològiques i bibliogràfiques oportunes que els faciliti la tasca a desenvolupar.
|
Pràctiques a través de TIC |
Treballs pràctics sobre temes proposats de caire lingüistic i de reflexió didàctica. Recerca de material multimèdia. |
Atenció personalitzada |
La professora estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat a l'espai virtual de l'assignatura. |
Descripció |
La professora estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat a l'espai virtual de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Es reforçarà els temes teòrics amb la resolució de problemes, debats i un treball d'anàlisi i de síntesi raonat. |
20% |
Presentacions / exposicions |
|
Consistirá en el disseny i presentació per part d'un grup de les pràctiques oportunes sobre els temes proposats, casos i situacions presentats a l'aula. |
60% |
Pràctiques a través de TIC |
|
Realització de les activitats que s'indicaran a l'espai virtual de l'assignatura. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
COLOMER, Teresa, “¿Quién promociona la lectura?", CLIJ, núm. 168, pp. 7-18. Barcelona.,
*CASSANY, D., Ensenyar llengua, 2002, Graó.,
CASSANY, D; LUNA, M.; SANZ, G. , 44 exercicis per a un curs d’expressió escrita. , 1991, Graó,
CASSANY, D., Reparar l’escriptura., 1993, Graó,
*CASSANY, Daniel , Descriure escriure, 1987, Empúries,
*CAMPS, A. , La gramàtica a l'escola bàsica., 1998, Barcanova,
CAMPS, A. , L’ensenyament de la composició escrita. , 1994, Barcanova,
CAMPS, A. (comp.) , Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. , 2003, Graó,
*BALLESTEROS, C. , Didàctica de la llengua oral formal: continguts d’aprenentatge i seqüències., 2002.. Articles, Graó,
BARTRA, A.; FERRER, M. , Gramàtica a l’aula. , 2000, . Articles, Graó.,
BOLÍBAR, S. , Avaluació de la composició infantil: 7-11: adaptació de la prova d’A.Galí. , 1984, Barcanova,
BADIA, D.; VILÀ, M.; VILÀ, N, Joc de plom. Propostes per a l'expressió escrita., 1988, Graó,
ALVAREZ, M., Tipos de escritos II: Exposición y argumentación, 1994, Arco Libro,
CASSANY, D., La cuina de l’escriptura, 1993, Les Naus Empúries,
CORMAND, J.M.; MATA, M., Quadres de fonologia catalana per a l'ensenyament de la lectura i l'escriptura., 1979, Biblograf.,
CORMAND, J.M.; MATA, M., Cuadros de fonología castellana para la enseñanza de la lectura y la escritura. , 1978, Biblograf.,
*CORREIG, M. , Fonologia aplicada, 1985, Rosa Sensat/Ed. 62,
*DÍEZ DE ULZURRUN PAUSAS, L’aprenentatge de la lectoescriptura des d’una perspectiva constructivista. 2 vols, 2001, Graó,
DD.AA., Dossiers de Rosa Sensat sobre l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura, Rossa Sensat,
DURÁN, T. , Leer antes de leer. , 2002, Anaya,
FERREIRO, E.; GÓMEZ PALACIO, M. (comp.) , Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. , 1988, Siglo XXI,
*GALÍ, A. , L'ensenyament de l'ortografia als infants., 1985, Barcino,
GIL, C. , Leer, contar y jugar: actividades de animación a la lectura. , 2003, CCS, Madrid,
*GRAVES, D. H. , Didáctica de la escritura. , 1991, Paidós,
*LOMAS, C. y Otros. , Ciencias del lenguaje, competencia comunicativa y enseñanza de la lengua. , 1993, Paidós,
MENDOZA, A. (coord.) , Didáctica de la Lengua y la Literatura para primaria. , 2003, Madrid: Prentice Hall.,
MENDOZA, A. , ): La diversitat de la llengua escrita. Usos i funcions. , 1990, Dossiers Rosa Sensat,
*RÍO, M. J. del , Psicopedagogía de la lengua oral: un enfoque comunicativo. , 199, Barcelona, Horsori.,
SÁNCHEZ ENCISO, J. , Con)viure en la paraula: l’aula com a espai comunitari, 2007, Articles, Graó,
SERRANO, S. , El regal de la comunicació., 2003, Barcelona: Ara Llibres. ,
*SOLÉ, Isabel , L’ensenyament de la comprensió lectora. , 198, CEAC,
SMITH, F. , Comprensión de la lectura. , 1983, Trillas. , México
TORRA, M., Taller d’escriptura creativa, 2009, ,
*VILA, N. , Tècniques d’expressió escrita. Cicles Inicial i Mitjà. , 1987, Dossiers Rosa Sensat.,
*TEBEROSKY, A.; COLOMER, T, Proposta constructivista per aprendre a llegir i escriure. , 2001, Vicens Vives,
TOUGH, J. , Lenguaje, conversación y educación. El uso curricular del habla en La escuela desde los 7 años., 1989, Madrid: Visor.,
FONS ESTEVE, M, Llegir i escriure per a viure, 2006, LaGalera,
CASSANY, D., Descriure escriure com s'aprèn a escriure, 1991, La Galera,
, http://www.elhuevodechocolate.es , ,
, http://www.monografias.com/trabajos15/metodos-creativos/metodos-creativos.shtml , ,
, http://www.xtec.cat , ,
, http://www. edu365.primaria , ,
, http://academia.uat.edu.mx/parter/asesoria/escribir.htm , ,
BLOOM, H., El cànon occidental, 1995, Columna, Barcelona
COLOMER, T. et al., Siete llaves para valorar las historias infantiles, 2002, Fundación Germán Sánchez Ruipérez, Madrid
COLOMER, T., La formació del lector literari, 1998, Barcanova, Barcelona
COLOMER, T., Introducción a la literatura infantil i juvenil actual, 2010, Síntesis, Madrid
DURAN, T., Àlbums i altres lectures. Anàlisis dels llibres per a infants, 2007, Rosa Sensat, Barcelona
LLUCH, G., Análisis de narrativas infantiles i juveniles, 2003, Universidad de Castilla-La Mancha, Cuenca
MENDOZA, A., La educación literaria desde la LIJ, 2005, Universidad Castilla-La Mancha, Cuenca
MENDOZA, A, i ROMEA, C. (coord.), El lector ante la obra hipertextual, 2012, Horsori, Barcelona
PAGÈS JORDÀ, V., De Robinson Crusoe a Peter Pan. Un canon de literatura juvenil, 2009, Ariel, Barcelona
|
Amb * les obres més fonamentals i bàsiques. La webgrafia serà penjada al moodle. |
Complementària |
|
Revistes: - Articles (Didàctica de la llengua i la Literatura) Ed. Graó. - CLIJ (revista de
literatura infantil i juvenil) Ed. Torre de Papel. -Cuadernos de
Pedagogía. -GUIX d’Infantil, Ed. Graó. -In-fàn-ci-a (educar de 0 a 6), Rosa Sensat. -Perspectiva escolar, Rosa Sensat. Webgrafia: • http://www.ciudadseva.com/textos/teoria/hist/anonimo.htm • http://www.cuentoslokos.blogspot.com/ • http://www.leemeuncuento.com.ar/cuento-infantil.htm • http://dlc.iec.cat/ • http://www.cuentosdecalleja.org/ |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|