Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A8 |
Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades. |
| A10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
| A11 |
Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Poseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, de càlcul, resolució de problemes, geomètriques, mesura, tractament d'informació i representacions gràfiques).
Coneix i valora críticament el currículum.
Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat de promoure'l entre els estudiants.
| | A8 |
Coneix i valora críticament el currículum.
Valora el treball en les matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat de promoure'l entre els estudiants.
| | A10 |
Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Manifesta tenir les estratègies per promoure la competència matemàtica en els alumnes: planificació, recursos i evaluació.
| | A11 |
Poseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, de càlcul, resolució de problemes, geomètriques, mesura, tractament d'informació i representacions gràfiques).
Coneix i valora críticament el currículum.
Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat de promoure'l entre els estudiants.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: Educació Matemàtica.
|
Introducció assignatura i matèria.
Currículum d'educació primària.
Currículum de l'àrea de matemàtiques (estàndards curriculars).
Principis de les matemàtiques escolars.
Competència matemàtica.
Avaluació de les competències matemàtiques pròpies. |
Tema 2: Llenguatge numèric i resolució de problemes.
|
Els nombres naturals i la quantitat discreta.
Els sistemes de numeració.
Operacions elementals. Propietats.
Estratègies de càlcul.
El raonament multiplicatiu.
La mesura.
El nombre racional.
Els problemes com a marc per aprendre matemàtiques. |
Tema 3: Estadística i nocions bàsiques de probabilitat. |
Població i mostra.
Variable estadística i taules estadístiques.
Representacions gràfiques de les distribucions.
Mesures de centralització i de dispersió per a la descripció de dades.
Experiments aleatoris i successos possibles.
Idea intuïtiva de probabilitat.
Experiments compostos: diagrames en arbre.
|
Tema 4: Geometria elemental. |
La matematització de l'espai físic: nocions relatives a la forma i nocions relatives a la posició.
Línies, angles, punts de referència, sistemes de coordenades.
Poliedres i polígons. Classificació.
Cossos rodons. El cercle.
Càlcul de perímetres i càlcul de superfícies.
Problemes pràctics.
Volum dels paral·lelepípedes. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
2 |
6 |
Sessió Magistral |
|
20 |
30 |
50 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
30 |
48 |
78 |
Pràctiques a través de TIC |
|
4 |
3.2 |
7.2 |
Treballs |
|
1 |
2 |
3 |
Atenció personalitzada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Proves mixtes |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició per part del professor del contingut de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició i reflexió sobre els conceptes presentats |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució problemes diversos de la vida quotidiana i del camp de les matemàtiques elementals |
Pràctiques a través de TIC |
Treball pràctic sobre diferents temes proposats.
Es treballarà el full de càlcul, entre d'altres. |
Treballs |
Activitats on es treballin els continguts teòrics presentats a les classes magistrals. |
Atenció personalitzada |
Resoldre dubtes |
Descripció |
El professor/a corresponent estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC |
|
Activitats que es treballaran fent servir TIC (applets, full de càlcul, etc.). |
5% |
Treballs |
|
Activitats on es treballin els continguts teòrics presentats a les classes magistrals. |
5% |
Proves mixtes |
|
Proves escrites on s'avaluaran els continguts de l'assignatura:
Prova 1: tema 1 i 2 (30%)
Prova 2: tema 3 (20%)
Prova 3: tema 4 (30%) |
80% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova tipus test per avaluar el càlcul mental. |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per cursar aquesta assignatura no és imprescindible l'assistència a classe, tot i que es recomana. Es valora la participació a classe. En algunes de les sessions pràctiques es realitzaran activitats que es lliuraran a la mateixa sessió. La segona convocatòria és per prescripció legal. Els alumnes que no aprovin per curs es podran presentar a aquesta. Es tractarà d'una prova escrita on s'avaluarà el contingut total de l'assignatura. La nota final màxima pels alumnes de segona convocatòria serà 5. Es valorarà l'expressió escrita (ortografia, gramàtica, coherència i cohesió). |
Bàsica |
Sociedad andaluza de educación matemática, Principios y estándares para la Educación Matemàtica, primera, 2000
, http://deim.urv.cat/~lluisa.girondo/, ,
, http://www.matti.usu.edu, ,
, Textos bàsics de matemàtiques de nivell ESO, ,
Dep. Ensenyament-Generalitat de Catalunya, Currículum Primària, ,
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II/11244106 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana fer un repàs intensiu de les matemàtiques, sobretot del temari bàsic que correspon al nivell d'Educació Primària. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|