DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II Codi 11244106
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Tercer Únic anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
JULIÀ FERRÉ, MARIA CARMEN
Adreça electrònica carme.julia@urv.cat
Professors/es
JULIÀ FERRÉ, MARIA CARMEN
Web http://deim.urv.cat/~lluisa.girondo/
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura tracta de la didàctica del llenguatge numèric al llarg de la Primària. Els alumnes han de ser capaços de dissenyar i valorar activitats d'aprenentatge de càlcul, resolució de problemes i nocions bàsiques d'aritmètica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A4 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana.
 A8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
 A11 Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix i valora críticament el currículum.
 A2 Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
 A4 Coneix i sap gestionar els recursos adequats a cada nivell i a difernts capacitats dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Manisfesta posseir les estrtègies per promoure la competència matemàtica en els alumnes:planificació, recursos i conclusió.
 A8 Poseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, de càlcul, resolució de problemes, geomètriques, mesura, tractament d'informació i representacions gràfiques).
 A10 Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit els hàbits i les destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants.
 A11 Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat de promoure'l entre els estudiants.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 .El currículum de matemàtiques i principis que guien l'aprenentatge de les matemàtiques.
Els estàndards curriculars i de l'avaluació. Blocs de contingut i processos.

Descripció del currículum actual i d'altres currículums vigents.
L'aprenentatge de fets, conceptes, sistemes conceptuals, procediments i estratègies generals.
Els diferents ritmes d'aprenentatge en els alumnes.
Principis generals per treballar el llenguatge numèric: procés horitzontal i procés vertical de matematització. El símil de l'arbre.
TEMA2.Els primers conceptes numèrics: usos, representacions, operativitat.
Usos dels nombres. El valor de posició. Tram 0-100. Recursos.
L'adquisició de la suma i la resta com a operacions inverses. Diferents sentits de les operacions.
El càlcul mecanitzat, el càcul pensat (també estimació) i el càlcul algorísmic per aquestes operacions en el tram 0-1000.
Estratègies de càlcul.
Materials per la numeració i els primers càlculs.
La numeració. Dificultats
La noció d'operativitat.
La suma i la resta.
L'agilitat de càlcul. Càlcul mental i càlcul algorísmic.
Activitats amb material per la numeració i els primers càlculs.
TEMA 3. Les nocions de multiplicació i divisió a Primària.
El càlcul multiplicatiu. Càlculs a mecanitzar, càlcul pensat i càlculs algorísmics. Dificultats i recursos.
Els recursos materials. Recursos electrònics.
Planificació de l'aprenentatge del càlcul.
El producte. Diferents nocions. Agilitat de càlcul mental. Gradació de dificultats.
Els algorismes escrits.
La divisió entera.
Càlcul exacte i càlcul aproximat
TEMA 4. Resolució de problemes relatius a les operacions bàsiques.
Càlculs en context i resolució de problemes. Variables que determinen la dificultat dels problemes.
Estratègies didàctiques.
L'ús de la calculadora i el càlcul electrònic.
Tipologies de problemes. Contextos diferents.
Dificultats i recursos.
La calculadora entre 1r i 4t de Primària.
TEMA 5. De la divisió als conceptes de fracció.
El treball amb fraccions al llarg de l'etapa 6-12.
La fracció i el nombre decimal.
El raonament proporcional a Primària. La noció i l'ús del tant per cent.
Càlcul estimatiu i càlcul exacte.
Recursos electrònics (applets).
Les fraccions al llarg de la Primària. Recursos.
El concepte de decimal i valor de posició. Contextos per treballar amb nombres decimals.
Nocions i càlcul de percentatges. Raonament amb termes de raons i de proporcions.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
B3
C3
4 7.2 11.2
Sessió Magistral
A1
A2
A8
B4
C2
20 28 48
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A2
A4
A8
A10
A11
B3
B4
B5
B6
C2
C4
30 45 75
Atenció personalitzada
4 12 16
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació i valoració de les diferents fonts d'informació per treballar l'assignatura.
Valoració bibliogràfica.
Elaboració de taula de nivells a assolir de llenguatge numèric.
Sessió Magistral Exposició per part de la professora dels items de coneixement bàsics de cada tema.
Estudi i valoració crítica per part dels alumnes.
Debats al voltat de temes específics ( ús habitual de la calculadora, processos de comprensió i mecanització, etc.)
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Elaboració, de manera individual en alguns casos i d'altres en forma de grup, de materials i activitats d'aprenentatge.
Justificació de les decisions presses.
Comprensió i posició crítica de manuals impressos.
Atenció personalitzada Presentació i defensa de projectes d'activitat per les aules de Primària.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes tenen dret a consultar amb el professor sempre que vulguin, durant l'horari establert al respecte.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
A1
B3
C3
Prova escrita per avaluar les habilitats i estratègies de càlcul. 10%
Sessió Magistral
A1
A2
A8
B4
C2
Prova escrita 1: temes 1, 2 i 3 (30%)
Prova escrita 2: temes 4 i 5 (30%)
60%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A2
A4
A8
A10
A11
B3
B4
B5
B6
C2
C4
Elaboració de materials i disseny d'activitats d'aprenentatge.

Exposició i defensa dels treballs realitzats.

Recull del material elaborat i de les activitats realitzades durant les sessions de seminari.

Assistència i participació en les sessions de Seminari.
30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per cursar aquesta assignatura és obligatori assistir a un 80% de les classes. Sobretot, és molt important assistir a les classes de seminari (més pràctiques). Es valora la participació a classe.

Es valorarà l'expressió escrita (ortografia, gramàtica, coherència i cohesió).

La segona convocatòria és per prescripció legal. Els alumnes que no aprovin per curs es podran presentar a aquesta; portaran tots els materials elaborats i realitzaran una prova escrita i una altra oral que incorpori el contingut total de l'assignatura. La nota final màxima pels alumnes de segona convocatòria serà 5.


Fonts d'informació

Bàsica Canals, M. Antònia, Primers nombres i primeres operacions, 2009, Dossiers Rosa Sensat
Canals, M. Antònia, Fraccions, 2009, Dossiers Rosa Sensat
Canals, M. Antònia, Problemes i més problemes, 2009, Dossiers Rosa Sensat
Castro, E., Didáctica de la Matemática en la educación Primária, 2001, Síntesis
Chamorro, C. et al., Didáctica de las matemáticas para Primaria, 2003, Prentice Hall
NCTM, Principios i Estándares para la educación matemática, 2004, Thales ( Sevilla)
, Children learn mathematics : a learning-teaching trajectory with intermediate attainment targets for calculation with whole numbers in primary school , 2001, Freudenthal Institute. Utrecht University
Dept. D'Ensenyament. GenCat, Currículum de Primària, ,
, UNO, Didàctica de les matemàtiques, ,
, SUMA, Didàctica de les matemàtiques, ,
, http://nlvm.usu.edu, ,
, http://fi.uu.nl/en.cat, ,

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES III/11244107


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES I/11244105
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent