Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| A4 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana. |
| A8 |
Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades. |
| A10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
| A11 |
Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix i valora críticament el currículum.
| | A2 |
Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
| | A4 |
Coneix i sap gestionar els recursos adequats a cada nivell i a difernts capacitats dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Manisfesta posseir les estrtègies per promoure la competència matemàtica en els alumnes:planificació, recursos i conclusió.
| | A8 |
Poseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, de càlcul, resolució de problemes, geomètriques, mesura, tractament d'informació i representacions gràfiques).
| | A10 |
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit els hàbits i les destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants.
| | A11 |
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat de promoure'l entre els estudiants.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1 .El currículum de matemàtiques i principis que guien l'aprenentatge de les matemàtiques.
Els estàndards curriculars i de l'avaluació. Blocs de contingut i processos.
|
Descripció del currículum actual i d'altres currículums vigents.
L'aprenentatge de fets, conceptes, sistemes conceptuals, procediments i estratègies generals.
Els diferents ritmes d'aprenentatge en els alumnes.
Principis generals per treballar el llenguatge numèric: procés horitzontal i procés vertical de matematització. El símil de l'arbre. |
TEMA2.Els primers conceptes numèrics: usos, representacions, operativitat.
Usos dels nombres. El valor de posició. Tram 0-100. Recursos.
L'adquisició de la suma i la resta com a operacions inverses. Diferents sentits de les operacions.
El càlcul mecanitzat, el càcul pensat (també estimació) i el càlcul algorísmic per aquestes operacions en el tram 0-1000.
Estratègies de càlcul.
Materials per la numeració i els primers càlculs. |
La numeració. Dificultats
La noció d'operativitat.
La suma i la resta.
L'agilitat de càlcul. Càlcul mental i càlcul algorísmic.
Activitats amb material per la numeració i els primers càlculs. |
TEMA 3. Les nocions de multiplicació i divisió a Primària.
El càlcul multiplicatiu. Càlculs a mecanitzar, càlcul pensat i càlculs algorísmics. Dificultats i recursos.
Els recursos materials. Recursos electrònics.
Planificació de l'aprenentatge del càlcul. |
El producte. Diferents nocions. Agilitat de càlcul mental. Gradació de dificultats.
Els algorismes escrits.
La divisió entera.
Càlcul exacte i càlcul aproximat |
TEMA 4. Resolució de problemes relatius a les operacions bàsiques.
Càlculs en context i resolució de problemes. Variables que determinen la dificultat dels problemes.
Estratègies didàctiques.
L'ús de la calculadora i el càlcul electrònic. |
Tipologies de problemes. Contextos diferents.
Dificultats i recursos.
La calculadora entre 1r i 4t de Primària. |
TEMA 5. De la divisió als conceptes de fracció.
El treball amb fraccions al llarg de l'etapa 6-12.
La fracció i el nombre decimal.
El raonament proporcional a Primària. La noció i l'ús del tant per cent.
Càlcul estimatiu i càlcul exacte.
Recursos electrònics (applets). |
Les fraccions al llarg de la Primària. Recursos.
El concepte de decimal i valor de posició. Contextos per treballar amb nombres decimals.
Nocions i càlcul de percentatges. Raonament amb termes de raons i de proporcions. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
7.2 |
11.2 |
Sessió Magistral |
|
20 |
28 |
48 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
30 |
45 |
75 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
12 |
16 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació i valoració de les diferents fonts d'informació per treballar l'assignatura.
Valoració bibliogràfica.
Elaboració de taula de nivells a assolir de llenguatge numèric. |
Sessió Magistral |
Exposició per part de la professora dels items de coneixement bàsics de cada tema.
Estudi i valoració crítica per part dels alumnes.
Debats al voltat de temes específics ( ús habitual de la calculadora, processos de comprensió i mecanització, etc.) |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Elaboració, de manera individual en alguns casos i d'altres en forma de grup, de materials i activitats d'aprenentatge.
Justificació de les decisions presses.
Comprensió i posició crítica de manuals impressos. |
Atenció personalitzada |
Presentació i defensa de projectes d'activitat per les aules de Primària. |
Descripció |
Els alumnes tenen dret a consultar amb el professor sempre que vulguin, durant l'horari establert al respecte. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Activitats Introductòries |
|
Prova escrita per avaluar les habilitats i estratègies de càlcul. |
10% |
Sessió Magistral |
|
Prova escrita 1: temes 1, 2 i 3 (30%)
Prova escrita 2: temes 4 i 5 (30%) |
60% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Elaboració de materials i disseny d'activitats d'aprenentatge.
Exposició i defensa dels treballs realitzats.
Recull del material elaborat i de les activitats realitzades durant les sessions de seminari.
Assistència i participació en les sessions de Seminari. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per cursar aquesta assignatura és obligatori assistir a un 80% de les classes. Sobretot, és molt important assistir a les classes de seminari (més pràctiques). Es valora la participació a classe. Es valorarà l'expressió escrita (ortografia, gramàtica, coherència i cohesió). La segona convocatòria és per prescripció legal. Els alumnes que no aprovin per curs es podran presentar a aquesta; portaran tots els materials elaborats i realitzaran una prova escrita i una altra oral que incorpori el contingut total de l'assignatura. La nota final màxima pels alumnes de segona convocatòria serà 5. |
Bàsica |
Canals, M. Antònia, Primers nombres i primeres operacions, 2009, Dossiers Rosa Sensat
Canals, M. Antònia, Fraccions, 2009, Dossiers Rosa Sensat
Canals, M. Antònia, Problemes i més problemes, 2009, Dossiers Rosa Sensat
Castro, E., Didáctica de la Matemática en la educación Primária, 2001, Síntesis
Chamorro, C. et al., Didáctica de las matemáticas para Primaria, 2003, Prentice Hall
NCTM, Principios i Estándares para la educación matemática, 2004, Thales ( Sevilla)
, Children learn mathematics : a learning-teaching trajectory with intermediate attainment targets for calculation with whole numbers in primary school , 2001, Freudenthal Institute. Utrecht University
Dept. D'Ensenyament. GenCat, Currículum de Primària, ,
, UNO, Didàctica de les matemàtiques, ,
, SUMA, Didàctica de les matemàtiques, ,
, http://nlvm.usu.edu, ,
, http://fi.uu.nl/en.cat, ,
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES III/11244107 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES I/11244105 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|