DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES III Codi 11244107
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
JULIÀ FERRÉ, MARIA CARMEN
Adreça electrònica carme.julia@urv.cat
Professors/es
JULIÀ FERRÉ, MARIA CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura tracta de la didàctica de la mesura, l'estadística i la geometria de l'Educació Primària. Els alumnes han de ser capaços de dissenyar i valorar activitats i material per treballar aquests continguts.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A3 Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar.
 A5 Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuir a la resolució pacífica de conflictes. Estimular i valorar l'esforç, la constància i la disciplina personal en els estudiants.
 A6 Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix i valora críticament el currículum.
 A2 Coneix i valora críticament el currículum.
Té competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, de càlcul, resolució de problemes, geomètriques, mesura, tractament d'informació i representacions gràfiques).
Coneix els principis i les bases per a la didàctica de la matemàtica en cada etapa.
Manifesta posseir estratègies per promoure les competències matemàtiques en els alumnes: planificació, recursos i avaluació.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a les diferents capacitat dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions en la vida quotidiana.
 A3 Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
manifesta posseir estrtègies per promoure les competències matemàtiques en els alumnes: planificació, recursos i avaluació.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a les diferents capacitats dels alumnes.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i sap justificar-les. Analitza i valora les propostes didàctiques elaborades pels altres.
Coneix, valora i sap dissenyar situaciosn d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions en la vida diària.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques a l'aula per a innovar i millorar la tasca docent.
Maniesfesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatius, així com la capcitat per promoure'l entre els estudiants.
 A5 Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a les diferents capacitats dels alumnes.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i sap justificar-les. Analitza i valora les propostes didàctiques elaborades per els altres.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per a innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta posseir estratègies per promoure la competències matemàtica en els alumnes: planificació, recursos i avaluació.
 A6 Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Manifesta posseir estratègies per promoure la competències matemàtica en els alumnes: planificació, recursos i avaluació.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a les diferents capacitats dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per a innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: La didàctica del bloc Estadística i atzar.
Principis didàctics. Organització de la informació i classificacions.
Activitats pels diferents cicles.
Activitats interàrees i activitats específiques.
Tema 2: La didàctica de la mesura de magnituds lineals.
Atributs mesurables. Idea de magnitud.
Unitat de mesura i sistemes d'unitats.
Longitud, massa i capacitat.
Apreciació i mesura d'intervals de temps.
Tema 3: La didàctica de la Geometria a Primària (I).
Iniciació a l'organització espacial.
Posició, orientació i formes bàsiques (dues i tres dimensions).
Cossos rodons i poliedres.
Noció de forma plana. La simetria.
Noció de dimensió (línia, pla i volum).
Tangram.
Tema 4: La didàctica de la Geometria a Primària (II).
La geometria plana.
Elements i propietats dels polígons.
Classificacions elementals.
El cercle, la circumferència i formes derivades.
Nocions de perímetre i àrea.
Representacions de formes i moviments al pla.
Utilització del compàs i mesura d'angles.
Geoplà i trames puntejades.
Miralls i mosaics.
Tema 5: La didàctica de la Geometria a Primària (III).
Estudi de cossos.
Desenvolupaments plans de cilindres i cons.
Construcció de paral·lelepípeds amb policubs i noció de volum.
Dels mosaics als poliedres regulars.
Desenvolupaments plans i truncaments.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
B3
C3
4 7.2 11.2
Sessió Magistral
A1
A2
B4
C2
20 28 48
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A2
B3
B4
B5
B6
C2
C4
30 45 75
Atenció personalitzada
4 12 16
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació i valoració de les diferents fonts d'informació per treballar l'assignatura.

Objectius de l'assignatura, avaluació, etc.
Sessió Magistral Exposició per part de la professora dels items de coneixement bàsics de cada tema.

Estudi i valoració crítica per part dels alumnes.

Debats al voltat de temes específics.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Elaboració, de manera individual en alguns casos i d'altres en forma de grup, de materials i activitats d'aprenentatge.

Justificació de les decisions presses.
Comprensió i posició crítica de manuals impressos.

Recull de material i activitats elaborades durant tot el curs.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes per part de la professora.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció individualitzada es desenvolupa al despatx de la professora, en l'horari d'atenció a l'alumnat que es concreta per al curs, o bé en alguna altra franja horària concretada prèviament entre la professora i l'alumne o l'alumna.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
B4
C2
Prova escrita on s'avaluaran tots els continguts de l'assignatura. 60%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A2
B3
B4
B5
B6
C2
C4
Elaboració de materials i disseny d'activitats d'aprenentatge.

Exposició i defensa dels treballs realitzats.

Recull del material elaborat i de les activitats realitzades durant les sessions de seminari.

Assistència i participació en les sessions de Seminari.
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per cursar aquesta assignatura és obligatori assistir a un 80% de les classes. Sobretot, és molt important assistir a les classes de seminari (més pràctiques). Es valora la participació a classe.

Es valorarà l'expressió escrita (ortografia, gramàtica, coherència i cohesió).

La segona convocatòria és per prescripció legal. Els alumnes que no aprovin per curs es podran presentar a aquesta; portaran tots els materials elaborats i realitzaran una prova escrita i una altra oral que incorporin el contingut total de l'assignatura. La nota final màxima pels alumnes de segona convocatòria serà 5.


Fonts d'informació

Bàsica Alsina, C., Burgués, C., Fortuny, J., Materiales para construir la Geometría, 1988, Síntesis. Col. Matemáticas cultura y aprendizaje
Canals, M. Antònia, Estadística, combinatòria i probabilitat, 2009, Dossiers Rosa Sensat
Canals, M. Antònia, Superfícies, volums i línies, 2009, Dossiers Rosa Sensat
Canals, M. Antònia, Transformacions geomètriques, 2009, Dossiers Rosa Sensat
Dep. Ensenyament-Generalitat de Catalunya, Currículum Primària, ,
NCTM, Principios i Estandares para la educación matemática, 2004, Thales (Sevilla)
Segovia, I/ Rico, L., Matemáticas para maestros de Educación Primaria, 2011, Pirámide
, http://nlvm.usu.edu, ,
, http://www.fisme.science.uu.nl/rekenweb/en/, ,
, http://www.geogebra.org/cms/en/download, ,

Complementària Castelnuovo, E., La Geometría, 1981, Ketres
Godino, J., Batanero, C., Probabilidad, 1990, Síntesis. Col. Matemáticas cultura y aprendizaje
Chamorro, C., El problema de la medida. Medida de las magnitudes lineales, 1989, Síntesis. Col. Matemáticas cultura y aprendizaje

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES I/11244105
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II/11244106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent