DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) VEU I SALUT Codi 11264219
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Optativa Únic anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
CELMA TAFALLA, MARGARITA
Adreça electrònica margarita.celma@urv.cat
Professors/es
CELMA TAFALLA, MARGARITA
Web
Descripció general i informació rellevant La veu és una eina fonamental per exercir la professió de mestre: els problemes de salut que pot generar una quotidianitat de risc com la dels docents no esdevenen només un escull per a la comunicació amb els infants, també poden arribar a malmetre els més menuts, propicis a mimetitzar l'emissió de professores i professors. Aquesta assignatura vol oferir eines i aprenentatges bàsics que aniran des dels coneixements fisiològics fins a la pràctica d'exercicis de veu cantada, d'articulació, educació corporal i respiració. Impartirà l'assignatura a Tarragona la Dra. Rosa Tamarit, cantant i Graduada Superior com a professora de Cant pel Conservatori del Liceu, postgraduada a la "Musikakademie" de Basilea (Suïssa) i directora del conjunt vocal "lettere in musica".

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Estableix els seus propis objectius d’ aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B6 Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C6 Identifica necessitats de formació

Continguts
Tema Subtema
Cos, veu i salut: bases fisiològiques. Fisiologia de la veu.Òrgans emissors: la laringe i les cavitats glòtiques.

Ressonadors superiors: faringe, boca, bòveda del pal.ladar, sinus i cavitats nasals.

El cos com a transmissor de ressonància: columna vertebral, postura i tò muscular com a elements dinamitzadors.

Respirant: el motor de l'emissió Respiració abdominal. Aprenent o reaprenent a respirar. Exercicis pràctics.

Inspiració, energia i ressonadors. Expiració, moviment i expressió.

Respiració intercostal. Exercicis pràctics



Articulacions, moviment i comunicació L'emissió vocal i les articulacions com a vehicle de comunicació a l'aula.

Alliberant les articulacions per una emissió saludable: el cos en moviment

Tò muscular i emissió: el diafragma, els músculs abdominals i el moviment pèlvic
Educació vocal i corporal Exercicis de sensibilització corporal

Exercicis de respiració

Tècnica vocal

Petits itineraris musicals (repertori)
Veu, salut i escola L'espai escolar: contaminació acústica, contaminació ambiental i qüestions d'ergonomia

La veu del mestre: educació infantil

Mimetisme i emissió: projecció vocal i risc

Hàbits saludables per a docents i infants

Salut vocal i entorns socials

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
B2
C3
5 10 15
Sessió Magistral
B6
C3
10 20 30
Atenció personalitzada
C3
15 15 30
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informacions bàsiques en forma de sessió magistral introductòria i petits exercicis
Sessió Magistral Sessions a l'aula amb l'ajut de multimèdia i recursos auditius i visuals
Atenció personalitzada Exercicis de respiració, corporals i de tècnica vocal

Atenció personalitzada
Descripció
Tutories com a atenció a l'alumne però també educació vocal a l'aula en petits grups però escoltant cada estudiant i mirant de resoldre possibles problemes de salut vocal

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
B1
B2
C3
Introducció i comprensió dels conceptes bàsics

S'avaluarà a través de la participació en diferents fòrums moodle
10%
Sessió Magistral
B6
C3
Temari concret del curs sobre el qual es proposa un debat constant i obert a l'aula

S'avaluarà a través dels fòrums de temari moodle
20%
Atenció personalitzada
C3
Sessions en petits grups basats però en treball individual d'educació de la veu

Prova final pràctica
70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Myriam Alió, Reflexiones sobre la voz, Clivis, 1983
Blandine Calais, Anatomía para el movimiento, Liebre de marzo, 1991
Myriam Alió, Los espacios de la voz, Edicions Badia, 1983
Bustos Sánchez, I, La voz. La técnica y la expresión, Paidotribo, 2007
Bustos Sanchez, I, Trastornos de la voz en edad escolar, Aljibe, 2000
Gassull, C, Casanova C, Botey Q, Amador M, The impact of the reactivity to stress in teachers with vocal problems, Folia Phoniatrica et Logopaedica, 2010
Diferents autors, http://www.slideshare.net/thelma01/laringe-anatomia-resumen, ,
, http://grupsderecerca.uab.cat/eves/, ,
Federación e. enseñanza cc.oo., http://istas.net/web/abreenlace.asp?idenlace=7733, Paralelo edición, 2009
, http://www.medecine-des-arts.com/, ,
, http://www.voicefoundation.org/, ,

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana a totes les persones que tinguin dificultats d'emissió o problemes de salut vocal, complementin els aprenentatges de l'assignatura amb la consulta a un foniatra i demanin atenció individualitzada a la professora durant les dues primeres setmanes de curs. Cal venir a les sessions amb roba còmoda i una tovallola o aïllant per poder estirar-se al terra. També cal dur uns mitjons.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent