Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| MEP1 |
Conèixer i valorar les possibilitats motrius del cos i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona. |
| MEP3 |
Planificar, desenvolupa i avaluar activitats psicomotrius en contextos educatius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Comprendre significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat en educació infantil.
| | MEP1 |
Entén la dimenció aplicada de la psicomotricitat.
| | MEP3 |
Dissenya activitats psicomotrius per a nens entre 0-6 anys.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
1. L'avaluació en educació psicomotriu |
|
2. L'observació com a mètode de recollida de dades |
|
3. Els paràmetres d'observació en psicomotricitat |
|
4. La planificació de l'observació |
4.1. Fases del procés d'observació
4.2. estratègies i eines d'observació
4.3. instruments per a la recollida de dades |
5. Elaboració d'informes d'avaluació |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
6 |
20 |
26 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
9 |
9 |
18 |
Treballs |
|
1 |
22 |
23 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
5 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Pràctiques de camp/sortides |
Realització de sessions pràctiques de psicomotricitat amb els infants d'EI d'una escola.
L'assistència en aquestes pràctiques és obligatòria. |
Treballs |
Realització de 3 treballs individuals.
|
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Seguiment dels treballs i de la programació de les sessions de psicomotricitat que es realitzaran amb el infants d'educació infantil. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
Realització d’una sessió de les programades. El grup d’estudiants responsable organitza i porta a terme, amb la guia de la professora o professor, una sessió de psicomotricitat amb infants d’entre 3 i 6 anys.
|
45% |
Treballs |
|
A partir de l'observació d'un infant fer una proposta d'intervenció ajustada a les necessitats decetectades.
Observació d'un company en la seva intervenció
Autoobservació i autocrítica |
35%
10%
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació serà continua i s'expressarà amb una nota global. Per superar l'assignatura serà necessari complir els requisits següents: -Obtenir una nota mínima de cinc en cadascuna de les activitats d'avaluació. -L'assistència és obligatòria a les pràctiques de l'escola (mínim de 80% de les sessions). -La participació activa i la correcció lingüística en les diferents activitats i debats realitzats. - Els treballs s'han de lliurar en els terminis establerts, en cas contrari no seran avaluats. Les dates de lliurament s'especificaran al moodle. Quan en alguna de les activitats d'avaluació l'alumne/a no obté una nota mínima de cinc, podrà optar a refer l'activitat no superada. En el cas que l'alumne no hagi pogut assistir al 80% de les pràctiques a l'escola perdrà el dret a l'avaluació contínua, podrà optar a una segona convocatòria que consistirà en: - Una prova de caràcter teòric-pràctic sobre els continguts de l'assignatura. - Un treball individual |
Bàsica |
Arnaiz, P.; Rabadán, M.; Vives, I., La Psicomotricidad en la escuela: una práctica preventiva y educativa, Aljibe, 2001
Fonseca, da, V., Manual de observación psicomotriz, Inde, 1998
Postic, M.; De Ketele, J.M., Observar las situaciones educativas, Narcea, 2000
Bakeman, R.; Gottman, J.M. , Observación de la interacción: Introducción al análisis secuencial, Morata, 1989
Aucouturier, B., Los Fantasmas de Acción y la Práctica Psicomotriz, Graó, 2005
|
Arnaiz Sanchez, Pilar; Bolarín Martínez, María José;
(2000) Una propuesta para la observación de los parámetros psicomotores;
revista Entre Líneas nº 8, 6 – 9. Domínguez Sevillano, Miguel Ángel; (2000) ¿Todo
depende del color del cristal con que se mire? La observación en práctica
psicomotriz; revista Entre Líneas nº 8, 24 – 26. García Olella, Lola; (2000) La observación
psicomotiz: transformar la experiencia compartida en comprensión.
Propuestas para un análisis interactivo; revista Entre Líneas nº 7, 10
– 14. Franc Núria; (2004) Propuesta de categorías e
indicadores para analizar la participación del psicomotricista en el juego
del niño y la niña; revista Entre Líneas nº 16, 21 – 26. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|