DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) L'OBSERVACIÓ I L'AVALUACIÓ DEL JOC DE L'INFANT Codi 11274226
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
VISCARRO TOMÁS, MARIA ISABEL
Adreça electrònica isabel.viscarro@urv.cat
mariaangeles.delgado@urv.cat
Professors/es
VISCARRO TOMÁS, MARIA ISABEL
DELGADO RUS, MARIA ANGELES
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es pretén que l’alumnat adquireixi estratègies per a l’observació de l’infant i del grup en la pràctica psicomotriu educativa. Es reflexionarà sobre el paper que juga l’especialista en psicomotricitat com observador i el sentit d’aquesta com a base de la intervenció. D’altra banda, la importància que té la relació família-escola i la responsabilitat dels i de les mestres d’oferir informació sobre el grau d’assoliment dels objectius en general i dels del treball a la sala de psicomotricitat en particular, es proporcionaran orientacions de cara a poder elaborar informes on es recullin els resultats d’aquest treball específic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 MEP1 Conèixer i valorar les possibilitats motrius del cos i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
 MEP3 Planificar, desenvolupa i avaluar activitats psicomotrius en contextos educatius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Comprendre significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat en educació infantil.
 MEP1 Entén la dimenció aplicada de la psicomotricitat.
 MEP3 Dissenya activitats psicomotrius per a nens entre 0-6 anys.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. L'avaluació en educació psicomotriu
2. L'observació com a mètode de recollida de dades
3. Els paràmetres d'observació en psicomotricitat
4. La planificació de l'observació 4.1. Fases del procés d'observació
4.2. estratègies i eines d'observació
4.3. instruments per a la recollida de dades
5. Elaboració d'informes d'avaluació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
MEP1
B1
B6
C2
6 20 26
Pràctiques de camp/sortides
MEP3
B2
B3
B6
9 9 18
Treballs
MEP1
MEP3
B5
1 22 23
Atenció personalitzada
1 5 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Pràctiques de camp/sortides Realització de sessions pràctiques de psicomotricitat amb els infants d'EI d'una escola.
L'assistència en aquestes pràctiques és obligatòria.
Treballs Realització de 3 treballs individuals.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment dels treballs i de la programació de les sessions de psicomotricitat que es realitzaran amb el infants d'educació infantil.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
MEP3
B2
B3
B6
Realització d’una sessió de les programades. El grup d’estudiants responsable organitza i porta a terme, amb la guia de la professora o professor, una sessió de psicomotricitat amb infants d’entre 3 i 6 anys.
45%
Treballs
MEP1
MEP3
B5
A partir de l'observació d'un infant fer una proposta d'intervenció ajustada a les necessitats decetectades.


Observació d'un company en la seva intervenció



Autoobservació i autocrítica
35%





10%




10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació serà continua i s'expressarà amb una nota global. Per superar l'assignatura serà necessari complir els requisits següents:

-Obtenir una nota mínima de cinc en cadascuna de les activitats d'avaluació.

-L'assistència és obligatòria a les pràctiques de l'escola (mínim de 80% de les sessions).

-La participació activa i la correcció lingüística en les diferents activitats i debats realitzats.

- Els treballs s'han de lliurar en els terminis establerts, en cas contrari no seran avaluats. Les dates de lliurament s'especificaran al moodle.

Quan en alguna de les activitats d'avaluació l'alumne/a no obté una nota mínima de cinc, podrà optar a refer l'activitat no superada.

En el cas que l'alumne no hagi pogut assistir al 80% de les pràctiques a l'escola perdrà el dret a l'avaluació contínua, podrà optar a una segona convocatòria que consistirà en:

- Una prova de caràcter teòric-pràctic sobre els continguts de l'assignatura.

- Un treball individual


Fonts d'informació

Bàsica Arnaiz, P.; Rabadán, M.; Vives, I., La Psicomotricidad en la escuela: una práctica preventiva y educativa, Aljibe, 2001
Fonseca, da, V., Manual de observación psicomotriz, Inde, 1998
Postic, M.; De Ketele, J.M., Observar las situaciones educativas, Narcea, 2000
Bakeman, R.; Gottman, J.M. , Observación de la interacción: Introducción al análisis secuencial, Morata, 1989
Aucouturier, B., Los Fantasmas de Acción y la Práctica Psicomotriz, Graó, 2005

Arnaiz Sanchez, Pilar; Bolarín Martínez, María José; (2000) Una propuesta para la observación de los parámetros psicomotores; revista Entre Líneas nº 8, 6 – 9.

Domínguez Sevillano, Miguel Ángel; (2000) ¿Todo depende del color del cristal con que se mire? La observación en práctica psicomotriz; revista Entre Líneas nº 8, 24 – 26.

García Olella, Lola; (2000) La observación psicomotiz: transformar la experiencia compartida en comprensión. Propuestas para un análisis interactivo; revista Entre Líneas nº 7, 10 – 14.

Franc Núria; (2004) Propuesta de categorías e indicadores para analizar la participación del psicomotricista en el juego del niño y la niña; revista Entre Líneas nº 16, 21 – 26.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent