Codi |
|
A1 |
Espais geogràfics regionals. |
A2 |
Història i pensament de la disciplina geogràfica |
A3 |
Geografia humana, econòmica i social. |
A4 |
Geografia física i medi ambient. |
A6 |
Mètodes d’informació geogràfica. |
A7 |
Metodologia i treball de camp. |
A8 |
Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori. |
A9 |
Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials. |
A13 |
Expressar informació cartogràficament. |
A14 |
Treball de camp i coneixements directes del territori. |
A15 |
Elaborar i interpretar informació estadística. |
A17 |
Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana. |
A24 |
Ordenar i sintetitzar informació. |
A31 |
Capacitat d’entendre el llenguatge i les propostes d’altres “especialistes”. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B7 |
Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient |
B8 |
Capacitat d’anàlisis i síntesis. |
B10 |
Coneixements d’informàtica relatius a l’àmbit d’estudi. |
B11 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B12 |
Presa de decisions. |
B13 |
Treball en equip. |
B17 |
Reconeixement a la diversitat i a la multiculturalitat. |
B18 |
Raonament crític. |
B24 |
Coneixement d’altres cultures i costums. |
B27 |
Sensibilitat vers el medi ambient. |
B28 |
Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica. |
B29 |
Habilitats d’investigació. |
B30 |
Capacitat de treballs individuals. |
B31 |
Disseny i gestió de projectes. |
B32 |
Responsabilitat. |
B33 |
Actitud sistemàtica de cura i precisió en el treball |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Presentació de les principals opcions teòriques i metodològiques de la disciplina geogràfica inserides en el seu context històric |
A1 A2 A3 A4 A6 A8
|
B7 B8 B10 B17 B18 B27 B28 B29
|
C2 C5
|
Adquirir coneixements sobre la documentació geogràfica |
A2 A6 A8
|
B3 B29
|
|
Distingir les formes de representació territorial a l'història |
A2 A6 A8
|
B24
|
|
Aplicar eines metodològiques per l'anàlisi del coneixement geogràfic |
A6 A13 A14 A15
|
B8 B10
|
|
Adquirir coneixements directes i pròxims sobre els materials i la literatura geogràfica |
A8 A9 A14 A31
|
B11 B29 B30
|
|
Establir paràmetres comparatius a partir del coneixement |
A8 A9 A17
|
|
|
Adquirir competència formal en les tasques plantejades |
A6 A8 A15
|
B12 B33
|
C5
|
Proposar discussions i treballs en grup |
A2 A8 A14 A24
|
B2 B13 B18 B33
|
C2 C5
|
Defensar criteris propis a partir d'una actitud activa |
A2 A7
|
B3 B18 B30 B31 B32
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics |
I. L'ESTUDI DE LA GEOGRAFIA I ELS MÈTODES GEOGRÀFICS |
I.1. L'objecte de la geografia i els debats metodològics
I.2. Producció científica i documentació geogràfica
I.3. La pràctica geogràfica, entre l'acadèmia i la professió |
II. LES DISCIPLINES CIENTÍFIQUES I EL SEU PASSAT |
II.1. Les interpretacions del passat de les discíplines
II.2. Biografies i personatges rellevants
II.3. Les idees de llarg recorregut |
III. EL MEDI GEOGRÀFIC I LES FORMES DE CONEIXEMENT TERRITORIAL |
III.1. L'influencia del medi i el coneixement geogràfic a l'Antiguitat
III.2. Les idees i representacions sobre el món a l'Edat Mitjana
III.3. Les exploracions geogràfiques i els referents cartogràfics i corogràfics
III.4. L'especialització científica i els àmbits del coneixement territorial |
IV. ELS MATERIALS I ELS DOCUMENTS GEOGRÀFICS |
IV.1. Els formats de la literatura geogràfica
IV.2. Les fonts escrites: la descripció del món
IV.3. Les fonts gràfiques i la representació territorial
IV.4. Fonts històriques d'interès geogràfic |
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics |
Fonts d'informació i documentació geogràfica (I) |
Consulta i anàlisi de fonts d'informació i bases de dades geogràfiques |
Fonts d'informació i documentació geogràfica (II) |
Consulta i anàlisi de la literatura científica |
La literatura geogràfica (I) |
Anàlisi d'una publicació periòdica en format paper |
La literatura geogràfica (I) |
Anàlisi d'una publicació periòdica en format electrònic |
La representació cartogràfica (I) |
Cerca de fonts d'imatges i documents relacionats amb la representació cartogràfica |
La representació cartogràfica (II) |
Resenya d'una font documental |
Els arxius i la informació territorial |
Consulta de fonts relacionades amb l'anàlisi territorial |
Treball de camp: documentació especialitzada |
Informació, anàlisi i tractament de la documentació geogràfica específica |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
78 |
0 |
78 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
18 |
0 |
18 |
Pràctiques a laboratoris |
|
18 |
0 |
18 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
24 |
0 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa, pràctiques, sortides de camp, bibliografia i criteris d'avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució dels problemes plantejats als continguts pràctics. Assistència obligatòria |
Pràctiques a laboratoris |
Sessions a l'Aula Informàtica Docent. Lliurament de dossiers. |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortida de treball de camp. Assistència obligatòria |
Atenció personalitzada |
|
|
Atenció personalitzada |
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Descripció |
Resolució de dubtes, ampliació de continguts, seguiment, control i avaluació de les tasques dels estudiants i comentari dels resultats acadèmics |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Anàlisi sobre fonts literàries, gràfiques i estadístiques d'interès geogràfic |
15% |
Pràctiques a laboratoris |
Cerca de bases de dades temàtiques i elaboració d'informes |
20% |
Pràctiques de camp/sortides |
Recollida d'informació sobre aspectes temàtics i visita a centres de recursos, elaboració d'informes |
15% |
Proves de desenvolupament |
Dos proves de desenvolupament eliminatòries. La primera relativa als dos primers blocs i la segona a la resta de matèria |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria servirà per recuperar les parts no superades al llarg del quadrimestre. |
Bàsica |
UNWIN, T., El lugar de la geografía, Cátedra, 1995
ORTEGA, N., Geografía y cultura, Alianza Universidad, 1987
CAPEL, H., Geografía y matemáticas en el siglo XVIII, Oikos-Tau, 1982
GLACKEN, C.J., Huellas en la playa de Rodas, Ed. del Serbal, 1996
VILA, J., Introducción al estudio teórico de la geografía, Ariel, 1983
SANTOS, M., La naturaleza del espacio, Ariel, 2000
HIGUERAS ARNAL, A.M., Teoría y método de la geografía, P. U. Z., 2003
|
|
Complementària |
CAMPBELL, Tony, Història de la cartografia, www.maphistory.info,
CENTRO DE INFORMACIÓN Y DOCUMENTACIÓN CIENTÍFICA (CSIC), Documentació científica, www.cindoc.csic.es,
ASOCIACIÓN DE GEÓGRAFOS ESPAÑOLES, Grupo de Trabajo de Historia del Pensamiento Geográfico (AGE), www.historiadelageografia.org,
Geo Crítica, Geo Crítica, www.ub.es/geocrit/menu.htm,
ASOCIACIÓN DE GEÓGRAFOS ESPAÑOLES, Boletín de la A.G.E., www.ieg.csic.es/age/boletin.htm,
BIBLIOTECA NACIONAL DE FRANCIA, Gallica, http://gallica.bnf.fr,
BIBLIOTECA DEL CONGRESO, Geography and Maps, www.loc.gov/rr/geogmap/guides/gmilltoc.html,
BIBLIOTECA NACIONAL DE ESPAÑA, Mapas y Planos, http://193.146.129.47:7780/Cartografia/InicioMapas.jsp,
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
TEORIA I MÈTODES DE LA GEOGRAFIA II/12092018 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|