DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) GEOGRAFIA HUMANA I DEMOGRAFIA Codi 12102010
Ensenyament
Antropologia Social i Cultural (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 3 3 Troncal Primer Segon
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Geografia
Coordinador/a
BAYONA CARRASCO, JORDI
Adreça electrònica jordi.bayona@urv.cat
Professors/es
BAYONA CARRASCO, JORDI
Web http://www.sre.urv.es/web/geografia
Descripció general i informació rellevant Estudi general i global dels principals elements de la geografia de la població (dinàmica natural i migratòria,estructura), de les fonts i tècniques bàsiques per a la seva anàlisi, de les seves relacions internes i de les seves diferències a nivell mundial.

Competències
Codi  
A4 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social.
B8 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Anàlisi i comprensió de les transformacions sociodeomogràfiques recents A4
Coneixement de les tècniques de representació de les vairables demogràfiques C2
redacció d'informes d'anàlisi geodemogràfica B8
C5

Continguts
Tema Subtema
1. LES FONTS DEMOGRÀFIQUES 1.1.- Censos i Padrons
1.2.- Les estadístiques vitals
1.3.- Altres fonts sociodemogràfiques
1.4.- Principals generadors i difusors d’informació demogràfica
2. ESTRUCTURA I CREIXEMENT DE LA POBLACIÓ 2.1.- Mesures i indicadors del creixement
2.2.- Creixement i canvis en la població mundial
2.3.- La teoria de la transició demogràfica
2.4.- La segona transició demogràfica
2.4.- Principals indicadors d’estructura
2.5.-Anàlisi de les característiques sociodemogràfiques d’una població
3. FONAMENTS DE L’ANÀLISI DEMOGRÀFICA 3.1.- Conceptes, mesures i indicadors bàsics
3.2.- Les òptiques d'anàlisi
3.3.- Efectes d’edat, generació i moment
3.4.- Les tècniques d'estandardització
4. L’ANÀLISI DE LA MORTALITAT 4.1.- Conceptes i indicadors bàsics per a l’estudi de la mortalitat
4.2.- Les taules de mortalitat

5. L’ESTUDI DE LA NATALITAT I LA FECUNDITAT 5.1.- Conceptes bàsics en l’estudi de la fecunditat
5.2.- Elements d’anàlisi de la fecunditat: mesures d’intensitat i concepte de calendari
6. MIGRACIONS I MOBILITAT DE LA POBLACIÓ 6.1.- Conceptes bàsics en la mobilitat de la població
6.2.- Les migracions internacionals
6.3.- Les migracions de reemplaçament en el context del debat actual sobre la immigració
PRÀCTIQUES Pràctica 1: Familiarització amb les fonts demogràfiques
Pràctica 2: Indicadors demogràfics
Pràctica 3: Piràmides de població
Pràctica 4: Càlcul de taxes de creixement total
Pràctica 5: Càlcul de taxes brutes per fenòmens
Pràctica 6: Diagrama de Lexis
Pràctica 7: Estandardització directa
Pràctica 8: Òptiques d’anàlisi
Pràctica 9: Càlculs d’indicadors de fecunditat
Pràctica 10: La taula de mortalitat i el càlcul de l’esperança de vida
Pràctica 11: Reflexió crítica a través de lectures

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 30 50
Resolució de problemes, exercicis
2 10 12
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves pràctiques
2 80 82
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics.
Resolució de problemes, exercicis Realització d'exercicis geodemogràfics, elaboració i comentari de diagrames geodemogràfics; comentaris de text, etc.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
Atenció específica als alumnes; seguiment del dossier de pràctiques; orientacions sobre les proves d'avaluació.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves pràctiques Entrega del dossier de pràctiques del curs 90%
Altres

Assitència i participació a classe

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per als alumnes que hagib suspès la primera convocatòria o no s'hi hagin presentat, els requisits d'avaluació de cara a la segona concocatòria seran els mateixos. Per aprovar caldrà haver entregat totes les pràctiques i que la mitjana de les notes de cada una de elles sigui 5 o més.


Fonts d'informació

Bàsica Abellan,A y otros, la poblacion del mundo, Sintesis,
Bielza de ORY,V, Geografia general, Taurus, 2d edicio,
Canto,C del Carrera,C., Gutierrez,J., Mendez,Ry Perez,M.C, trabajos practicos de geografia humana, Sintesis,
COWARD,D.,EASTWOOD,D.,EDWARDS,CH.,POLLARD,J.,POOLE,M., trabajos practicos de geografia humana, Akal,
Smith,D.M., Diccinario de geografia humana, Alianza,
PUYOL,R.,ESTEBANEZ,J.,MENDEZ,R, GEOGRAFIA HUMANA, Catedra,
PUYOL,R., VINUESA,J.,ABELLAN,A, los grandes problemas actuales de la poblacion, Sintesis,
BACCI, Livi, Introducción a la demografía, Ariel,

Complementària FERRER,M, la explosion demografica, Salvat,
BOSERUP, poblacion y cambios tecnologicos estudio de las tendencias alargo plazo, Critica,
EHLIRCH,P.,EHLIRCH,A, La explosion demografica el principal problema ecologico, Salvat,
CLARK,C, l aumento de la poblacion, mAGISTERIO ESPAÑOL,
DUMONT,R, Utopia o muerte, Monte avilas,
FERRER,M., NAVARRO,A,Mª, ENTREMONT,A, Las politicas demograficas, Universidad de Navarra,
FERRE REGALES,M.Y PELAEZ LOPEZ,A, poblacion, Ecologia, y Medio ambiente, Univ de Navarra,
SMIH,D,M, DICCIONARIO DE GEOGRAFIA HUMANA, Alianza,
BOSERUP,E, las condiciones del desarrollo en la agricultura, Tecnos,
Malthus,R, Assaig sobre el principi de poblacio, Akal,
MEADOWS,D,H, los limites del crecimiento,, FCE Mexico,
MEADOWS,D,H Y ALTRES, mas alla de los limites del crecimiento, El pais-Aguilar,
PUYOL,R, Poblacio y recursos, El incierto futuro, Piramide,
TAMAMES,R, Ecologia y Desarrollo, la polimica sobre los limites al crecimiento, Alianza,
VANDELLOS,J.A, Catalunya poble decadent, Eds 62, Barcelona,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent