DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) COMUNICACIÓ I CULTURA Codi 12102101
Ensenyament
Antropologia Social i Cultural (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
GRACIA ARNAIZ, MARIA ISABEL
Adreça electrònica mabel.gracia@urv.cat
Professors/es
GRACIA ARNAIZ, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura ens introdueix a l'estudi de la comunicació humana i, de forma específica, a l'anàlisi dels seus aspectes sòcioculturals. Sembla obvi que existeix una estreta relació entre cultura i comunicació. La llengua canvia en funció les transformacions socials i, determinats canvis culturals, venen condicionats per qüestions relatives als sistemes de comunicació. Les preguntes que intentarem respondre durant aquest curs són d'aquest ordre: la cultura es genera a partir d'actes comunicatius?, els codis que utilitzem per comunicar-nos, així com els modus i els mitjans de que disposem són fruit de la cultura?, hi ha cultura sense comunicació o a comunicació sense cultura?. Donar respostes a aquest tipus de preguntes requereix, d'entrada, definir què entenem per cultura i per comunicació, conceptes que no pel fet de ser utilitzats quotidianament expressen sempre les mateixes idees. Contràriament, una revisió crítica d'aquests termes ens posa de manifest la polivalència i la controvèrsia que porten associades.

Competències
Codi  
A1 Conèixer les diferents teories i debats antropològics.
A3 Analitzar i valorar críticament les aportacions més destacades de la teoria antropològica.
A5 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema social particular
B1 Reconeixement i sensibilitat per la diversitat ètnica i cultural.
B2 Capacitat per treballar en equip
B4 Capacitat crítica davant la xenofòbia i el racisme
B6 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B8 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Situar els estudis de comunicació i cultura dins del marc de l'Antropologia Social. A1
A3
A5
B1
B2
B4
B6
B8
C5
Analitzar els aspectes sòcio-culturals de diferents formes de comunicació i com es constitueixen en fonts d'anàlisi etnogràfica. B1
B2
B6
B8
Fomentar la reflexió i el debat sobre la centralitat de la relació entre comunicació i cultura en els estudis antropològics. C5
Valorar crícticamente els estudis de comunicació i cultura dins del marc de l'Antropologia Social. A3
B6
Analitzar els aspectes sòcio-culturals de diferents formes de comunicació i com es constitueixen en fonts d'anàlisi etnogràfica. A5
B6

Continguts
Tema Subtema
1.- La naturalesa de la cultura i la comunicació. Revisió crítica de les principals definicions i punts de trobada: la cultura com a comunicació, la comunicació com a cultura.
2.-Antropologia de la Comunicació Un recorregut sobre els principals àmbits i temes d'estudi: des de la llengua com a cosmovisió a la parla com a acció social.
Comunicació verbal i Comunicació no Verbal: de les relacions entre natura/cultura.
3.- Diversitat cultural, diversitat comunicativa Etnolinguistica/Sociolingüistica. Comunitats de parla i variables socials. Contacte de llengües, multilingüisme, etnicitat. Comunicació i interculturalitat
4.- Comunicació i discursivitat mediàtica
Antropologia i mitjans de comunicació. La indústria publicitària: consum, marketing i cultura. La publicitat com a font d'anàlisi etnogràfica.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
27 40.5 67.5
Treballs
3 60 63
Seminaris
8 8 16
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció al curs: organizació i programació docent
Sessió Magistral Presentació a l'aula de les unitats temàtiques, fent servir les lectures associades
Treballs Desenvolupament d'un treball de caire teòric i síntesi lectures
Seminaris Aprofundiment en una temàtica d'interès teòrico-metodològic
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment de l'assignatura. Es recomenable utilitzar les sessions d'atenció personalitzada per comentar el guió dels treballs o per resoldre possibles dubtes sobre la matèria.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Pregunta breu sobre lectures bàsiques


Treball teòric i/o pràctic sobre un tema del programa

40%



40%
Seminaris Participació en debats 20%
Altres

Si no es pot assitir a classe cal convenir, a l'inici del curs, una avaluació alternativa

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

    • Askew, K. Y Wilk, R (ed): The anthropology of media. A reader, Oxford, Blackwell Publishers, 2002.

      • Bräuchler, B.; Postill, J. Theorising media and practice. Nova York: Berghahn Books, 2010.


        o   Duranti, A.: Antropología Linguistica, Madrid, Cambridge University Press, 2000.

        o   Castells, M. The Internet Galaxy: reflections on the Internet, Business, and Society. Oxford: University Press. 2001.

        o   Coman, M. Pour une anthropologie des medias, Grenoble, Press Universitaires Grenoble, 2003.

        o   Coulmas, F. (ed.): The Handbook of sociolinguistic, Oxford, Blackwell Publishers, 1997.

        o   Gumperz, J.J   i Bennett: Lenguaje y cultura. Barcelona, Anagrama, 1981.

        o   Hall, E.T. La dimensión oculta, Siglo XXI, Madrid, 1997.

        o   Hendry, J. y Watson, C.W: An Anthropology of Indirect Communication, Londres, Routledge, 2001.

        o   Hymes, D. 1977. Foundations in Sociolinguistics. An Ethnographic Approach. Londres. Tavistock Publications.

        o   Leach, E.:  Cultura y comunicación. La lógica conexión de los signos. Madrid, Siglo XXI, 1993.

        o   Levy, P.Cibercultura. Anthropos Editorial, Barcelona, 2007.

        o   Kremnitz, G.:  Multilingüisme social, Edicions 62, Barcelona, 1993.

        o   Malefyt, T.D. y Moeran, B.:(eds) Advertising cultures, Oxford, Berg, 2003.

        o   Raga, F.: Comunicación y cultura. Propuestas para el análisis transcultural de las interacciones comunicativas cara a cara, Madrid,Iberoamericana Vervuert, 2005

        o   Rothenbuhler, E.W. Coman, M. (eds.): Media Antrhopology, Londres, Sage, 2005.

        o   Salzmann, Z. Language, culture and society, Westview Press, Colorado, 2007

        o   Sapir, E. : El lenguaje, Fondo de Cultura Económica, Madrid, 1991.

        o   Winkin, Y.La nueva comunicación. Barcelona, Kairós, 1994.

        o   Winkin, Y: Anthropologie de la communication. De la théorie au terrain. Éditions de Boeck & Larcier, SA y Éditions du Seuil, 2001.

        Complementària


        Recomanacions


        (*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent