DATOS IDENTIFICATIVOS 2012_13
Asignatura (*) ESTÀNDARD ORAL DE LA LLENGUA ESPANYOLA Código 12111011
Titulación
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Ciclo 1r i 2n
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 3 3 Troncal Primer Anual
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Filologies Romàniques
Coordinador/a
MORENO VILLANUEVA, JOSÉ ANTONIO
Correo-e joseantonio.moreno@urv.cat
Profesores/as
MORENO VILLANUEVA, JOSÉ ANTONIO
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura pretèn estimular l'alumne davant la importància del domini del sistema fònic de la llengua estàndard. A més d'ajudar al desenvolupament de la competència oral de l'alumne, per evitar possibles problemes d'expressió.

Competències
Código  
A10 Coneixement dels elements, les formes i els processos dels llenguatges publicitaris i d’altres formes de comunicació, utilitzant amb aquesta finalitat les llengües oficials de la Comunitat Autònoma i les estrangeres, especialment l’anglesa
A19 Capacitat i habilitat per a la creació i el desenvolupament d’elements gràfics, imatges, símbols o textos
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Reconèixer els trets bàsics de la oralitat i les seves funcions A10
A19
B3
C5
Distingir els trets bàsics de la oralitat i les seves funcions A10
A19
B3
C5
Oralitzar textos escrits A10
A19
B3
Dominar el sistema fònic de la llengua estàndard A10
A19
B3
Utilitzar la llengua oral a nivell fònic correctament A10
A19
B3
Desenvolupar la seva competència oral A10
A19
B3
Identificar els problemes d'expressió oral més comuns A10
A19
B3
Corregir els problemes d'expressió oral més comuns A10
A19
B3
Prendre consciència de la importància d' una bona expressió per al seu creixement professional i personal B7
Apreciar el treball en equip B1
B5
B7

Continguts
tema Subtema
1. Comunicación oral y oralización
1.1. Diferencias entre la lengua oral y la lengua escrita
1.2. Situaciones de la comunicación oral
1.3. Comunicación verbal y no verbal

2. Articulación y pronunciación del español 2.1. Sonidos y fonemas del español
2.2. Variantes e influencias dialectales
2.3. La sílaba en español
2.4. Problemas de pronunciación
3. Análisis lingüístico del estándar oral de la lengua española 3.1. Elementos fónicos
3.2. Elementos morfosintácticos
3.3. Anacolutos y discordancias
3.4. Elementos léxicos
4. Lenguaje y comunicación 4.1. La competencia comunicativa
4.2. Análisis pragmático de la comunicación
4.3. Registros de los medios audiovisuales (entrevista, tertulia, debate, etc.)

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis
8 16 24
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 1 2
Proves objectives de tipus test
0.25 0.0625 0.3125
Proves pràctiques
0.35 0.1225 0.4725
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Prova inicial de nivell de llengua
Sessió Magistral Classes teòriques d'exposició i explicació dels continguts del temari.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de les pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals.
Resolució de problemes, exercicis Resolució de pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals, elaborades pels alumnes fora de l'aula, i comentaris dels resultats.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
descripción
L'alumne serà atès pel professor per resoldre els dubtes i/o problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques que hagi de realitzar.

Avaluació
  descripción Peso
Resolució de problemes, exercicis S'avaluarà cada pràctica individual i, especialment, la pràctica de grup. Representen el 40% total de la nota final de l'assignatura.
Proves objectives de preguntes curtes Preguntes teòriques de resposta curta. Compten dins del 60% de la nota final.
Proves objectives de tipus test Preguntes tipus test amb resposta múltiple. Compten dins del 60% de la nota final.
Proves pràctiques Tenen a veure amb la resolució de problemes a classe. Són exercicis pràctics. Compten dins del 60% de la nota final.
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els percentatges de qualificació indicats s'apliquen a l'avaluació contínua. En aquests casos, serà condició indispensable per a fer la mitjana haver superat l'examen final de l'assignatura. D'altra banda, quan no es faci seguiment de l'avaluació contínua, la nota de l'assignatura correspondrà, principalment, a la de l'examen final. Tot i així, s'exigirà el lliurament de les pràctiques dins els terminis establerts.


Fonts d'informació

Bàsica Seco, M., Diccionario de dudas de la lengua española, 1998, Espasa-Calpe
Real Academia Española, Diccionario panhispánico de dudas, 2005, Santillana
Romero Gualda, M.V., El español en los medios de comunicación, 1993, Arco/Libros
Poyatos, F., La comunicación no verbal, 1994, Istmo
Alcoba, S. (Coord.), La expresión oral, 2000, Ariel
Alcoba. S. (Coord.), La oralización, 1999, Ariel
Calsamiglia, H. y Tusón, A., Las cosas del decir, 1999, Ariel
Gregory, M. y Carroll, S., Lenguaje y situación. Variedades del lenguaje y sus contextos sociales., 1978, Fondo de cultura económica
Alcoba Rueda, S., Léxico periodístico español, 1987, Ariel
Ignacio Bosque (dir.), REDES. Diccionario combinatorio del español contemporáneo, 2002, Ediciones SM
Fontanillo, E. y Riesco, M.I., Teleperversión de la lengua, 1994, Barcelona
Blecua, J.M., ¿Qué es hablar?, 1982, Salvat

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.