DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) CREATIVITAT PUBLICITÀRIA Codi 12112015
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
12 6 6 Troncal Quart Anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
MARCA FRANCES, GUILLEM
Adreça electrònica guillem.marca@urv.cat
Professors/es
MARCA FRANCES, GUILLEM
Web
Descripció general i informació rellevant Conérixer totes les teories de creativitat publicitària per tal d'aplicar-les a casos pràctics al llarg del curs; afavorir la creació d'una personalitat entusiasta amb els mecanismes pertinents de "despertar" creatiu

Competències
Codi  
A8 Coneixement dels mètodes del pensament creador i la seva aplicació al procés de comunicació publicitària: escoles, mètodes i tècniques.
A9 Coneixement dels processos d’elaboració dels missatges publicitaris: mètodes, tècniques creatives i sistemes d’anàlisi de les campanyes
A10 Coneixement dels elements, les formes i els processos dels llenguatges publicitaris i d’altres formes de comunicació, utilitzant amb aquesta finalitat les llengües oficials de la Comunitat Autònoma i les estrangeres, especialment l’anglesa
A11 Coneixement de l’ètica i la deontologia professional de la publicitat i de les relacions públiques així com del seu ordenament jurídic
A12 Coneixement dels processos psicològics bàsics en la comunicació i en el consumidor i els models psicològics específics desenvolupats per a la comunicació i la persuació
A16 Capacitat i habilitat per a l’exercici liberal de la professió
A19 Capacitat i habilitat per a la creació i el desenvolupament d’elements gràfics, imatges, símbols o textos

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'objectiu de l'assignatura és facilitar als alumnes tot un seguit de coneixements teòrics, tècnics i pràctics en torn la creativitat i la seva aplicació immediata a les seves vides. Desenvolupar, especialment, una actitud professional honesta i valenta a cada alumne dotant-lo dels coneixements pràctics precisos per a assolir l’excel•lència immediata en el seu futur de creador pluridisciplinar. Conéixer les tècniques i procediments publicitaris a l’hora d’’elaborar una campanya publicitària A8
A9
A10
A11
A12
A16
A19
Classes teòriques i pràctiques. La part teòrica es basarà en el temari del curs i en el seguiment de la bibliografia. La part pràctica es fonamentarà en diversos exercicis tant a l’aula com a casa, individuals i entre parelles creatives i “agències” per portar a terme diverses campanyes reals i així aconseguir el desbloqueig creatiu, la descoberta de les pròpies potencialitats i, finalment la construcció d’una personalitat creativa. A8
A9
A10

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: La involució de les espècies. El triomf de l’home ludens. Història de les idees. Creak què? Condicions per a un entorn creatiu. La construcció del Jo. El “Jo sóc” metafísic.
Tema 2: Com funciona el cervell: un joc d’hemisferis. La sinapsis. El software mental. De la Il•luminació a la Creació.
Tema 3: L’agència. Departaments de l’agència de publicitat; el departament creatiu. L’equip creatiu. El director creatiu, el redactor o “copy”. El director d’art. Els dissenyadors. El briefing de l’anunciant. La parella creativa. El “Copy”. El Copy Strategie.

Tema 4: Cap a una nova definició de Creativitat. Camp-Àmbit-Individu Creador. Els guardians de la creativitat. Les intel•ligències múltiples. Les aportacions de Howard Gardner i Mihaly Csiksentmihalyi.

Tema 5: Creativitat Publicitària. Tècniques per produir idees: Roy Web Young, Edward de Bono i el pensament lateral, Alex F. Osborn i el brainstorming.... L’eix psicològic de H. Joannis. L’ U.S.P de Roser Reeves.. G.E. White; Reid i Rotfeld; T.A. Bengtson; Johar, Holbrook i Stern; Concepte publicitari estratègia creativa.Aptituds de l’Ésser Creador. Analisi de la persona Creativa. L’homo ludens, de nou.. Creació d’una campanya publicitària. La recerca creativa: una tècnica per a produir idees, el pensament lateral, altres conceptes creatius bàsics. L’anunci: elements constituents: el text publicitari, la imatge. Avaluació d’idees i de propostes gràfiques. Campanyes above the line i below the line.

Tema 6: Aplicacions de la creativitat a premsa, radio, televisió, exterior, below the line. Noves tecnologies, el crossmedia, l’advergaming, les xarxes socials

Tema 7:Creativitat i Política, creació d’una campanya política. Estudi del candidat. Anàlisi de decisió de vot. Creació del programa polític. Actes polítics, mítings, esdeveniments, oratòria política; aplicació de les relacions públiques. Materials de campanya. Internet. La pàgina web. El blog.

Tema 7: Producció i Realització d’una campanya publicitària. Processos de producció: el càsting, el pla de rodatge, el rodatge; la postproducció, la locució i la sonorització. Edició final.

Tema 8: La presentació i la venda de la campanya. Introducció a l’oratòria. Introducció a la psicoestètica. Comunicació verbal i no verbal. El “pitching”. La venda al client. Els materials de suport, els continguts.

Tema 9. La Creativitat Publicitària i la seva aplicació a altres camps de la creació: la literatura. Funcions del llenguatge literari versus el llenguatge publicitari. Convergències entre suports Títol llibre/Eslogan campanya, Portada llibre/Cartell Publicitari; Literatura d’encàrrec/Briefing, Story Conference/reunió creativa...

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 0 6
 
Sessió Magistral
60 30 90
Treballs
200 0 200
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Classes teòriques i pràctiques. La part teòrica es basarà en el temari del curs i en el seguiment de la bibliografia. La part pràctica es fonamentarà en diversos exercicis tant a l’aula com a casa, individuals i entre parelles creatives i “agències” per portar a terme diverses campanyes reals i així aconseguir el desbloqueig creatiu, la descoberta de les pròpies potencialitats i, finalment la construcció d’una personalitat creativa
Sessió Magistral
Treballs
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes tindran horari de despatx per a compartir les activitats docents descrites, per a demana informació o compartir la recerca o lliurar els treballs encarregats

Avaluació
  Descripció Pes
Atenció personalitzada Es determinarà hores de despatx per a l'assistència de l'alumne
Altres

L'assistència a classe allibera de l'examen final sempre que s'hagin presenntat totes les pràctiques i s'hagi fet la campanya publicitària per agència. Examen final pels no assistents al curs

el 100% en pràctiques durant el curs
 
Altres comentaris i segona convocatòria

+Examen final pels no assistents mi treball de curs indicidual per a la primer convocatòria més lectura de llibres de e

bibliografia i visionat de films

El matexi cas per la segona convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica

Romo, Manuela (1998): Psicología de la creatividad. Paidós, Barcelona.

Ricarte, José María (1998): Creatividad y comunicación persuasiva. Aldea Global, Bellaterra.

Hernández, Caridad (1999): Manual de creatividad publicitaria. Síntesis, Madrid.

Landau, Erika (1987): El vivir creativo. Herder, Barcelona.

Puente Ferreras, Aníbal (1999): El cerebro creador. Alianza Editorial, Madrid.

Gardner, Howard: Mentes creativas. Una anatomía de la creatividad vista a través de las vida de Sigmund Freud, Albert Einstein, Pablo Picasso…Mahatma Gandhi, Paidos Testimonios, 1995.

Herreros Arconada, Mario: La Publicitat. Fonaments de la comunicació publicitaria. Barcelona: Pòrtic Mèdia. Enciclopèdia Catalana, 2000

Marina, José Antonio: Teoría de la Inteligencia Creadora.Anagrama, 1993.

Mokyr, Joel. La palanca de la riqueza. Creatividad tecnológica y progreso económico. Alianza Editorial, Madrid 1993

Ricarte, José M.: Creatividad y Comunicación persuasiva. Valencia: Universitat de Valencia, 1998.

Steiner, George  Gramàtiques de la Creació. Proa, 2001

Dr.Mario Alonso Puig. Reinventarse. Tu segunda oportunidad. Plataforma Editorial, 2010

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL (RÀDIO I TV)/12111004
IMATGE CORPORATIVA/12111108
LA LLENGUA DELS MITJANS AUDIOVISUALS/12111206
TALLER DE CREATIVITAT/12112227

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DIRECCIÓ D'ART/12112232

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DISSENY GRÀFIC I COMPOSICIÓ VISUAL/12111106
INTRODUCCIÓ A LA CREATIVITAT PUBLICITÀRIA/12111107
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent