DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LA LLENGUA ESPANYOLA Codi 12132018
Ensenyament
Filologia Hispànica (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
GARCÍA ESPAÑOL, ANTONIO MARÍA
Adreça electrònica antoniom.garcia@urv.cat
Professors/es
GARCÍA ESPAÑOL, ANTONIO MARÍA
Web
Descripció general i informació rellevant El objetivo de esta asignatura es estudiar la lengua desde un punto de vista diacrónico, analizando su evolución. Aspectos generales del cambio lingüístico, los modelos explicativos del cambio y los métodos de reconstrucción de lenguas son algunas de las cuestiones que se tratan en esta asignatura. El propósito central de esta materia es analizar el estado de la lengua española en distintas épocas de su historia. Se abordan, asimismo, cuestiones de sustrato, superestrato y peculiaridades del latín.

Competències
Codi  
A1 Conèixer la llengua i la literatura espanyoles en profunditat
A2 Conèixer la història de la llengua espanyola i la seva cultura
A4 Conèixer l'estructura de la llengua espanyola
A9 Conèixer les bases de la lingüística teòrica
A11 Conèixer les bases de la comunicació humana
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B9 Planificació i organització
B11 Motivació per la qualitat
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Estudiar las etapas fundamentales de la formación de la lengua española (historia externa) A1
A2
A4
B1
B2
B3
B4
B9
B11
C5
Conocer los mecanismos básicos del cambio lingüístico A1
A2
A9
B1
B2
B3
B4
B9
B11
C5
Conocer los métodos en lingüística histórica A1
A2
A9
B1
B2
B3
B4
B9
B11
C5
Analizar textos españoles de distintas épocas A1
A2
A4
A9
B1
B2
B3
B4
B9
B11
C5
Apreciar la complejidad del lenguaje natural A1
A2
A4
A9
A11
B1
B2
B3
B4
B9
B11
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Introducción:lingüística Histórica
2. Substrato: Lenguas Prerromanas
3. Latín Vulgar de Hispania
4. Superestrato: Germánico
5. Superestrato: Árabe
6. Orígenes del Español: Siglos IX-XI
7. Español Arcaico: Siglos XII-XIII
8. Del Español Medieval al Clásico: Siglos XIV y XV
9. Español Clásico: Siglos XVI y XVII
10. Español Moderno
11. Situación del Español Actual

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
40 60 100
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 30 40
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Se presentará el programa de la asignatura.

Se dará información clara sobre el método de evaluación.

Se presentarán los tipos de ejercicios y pruebas a resolver como prácticas personales del alumno.

Se comentará la bibliografía básica recomendada
Sessió Magistral En las sesiones magistrales se expondrán los contenidos básicos de la asignatura. Tras las sesiones magistrales el alumno deberá ampliar los contenidos expuestos en clase con bibliografía complementaria.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentarios de artículos relacionados con la temática de la asignatura y resolución de ejercicios.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Sessió Magistral
Descripció
La atención personalizada se llevará a cabo a través de consultas que el alumno puede realizar, siempre que lo crea necesario, en las horas de despacho que se indicarán oportunamente. Tales consultas estarán en relación o bien con los contenidos expuestos en las clases magistrales o con problemas que puedan surgir en la realización de los problemas y ejercicios.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els alumnes que assisteixin regularment a classe estaran exempts de fer l'examen de la part pràctica al final del quadrimestre.
30%
Proves de desenvolupament Examen final de 4 preguntes a desenvolupar. 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no assisteixin regularment a classe hauran de fer la part pràctica (30%) junt amb l'examen teòric (70%) a finals de quadrimestre.

A la segona convocatòria es mantindrà la mateixa estructura.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFÍA GENERAL

Baldinger, K. (1972), La Formación de los Dominios Lingüísticos de la Península Ibérica, Gredos, Madrid.

Camproux, Ch. (1980), Las Lenguas Románicas, Oikos-Tau, Barcelona.

Gargallo Gil, J.E. & Reina Bastardas, M. (coords.) (2007), Manual de Lingüística Románica, Ariel, Barcelona.

Herman, J. (1997), El Latín Vulgar, Ariel, Barcelona.

Lleal, C. (1990), La Formación de las Lenguas Romances Peninsulares, Barcanova, Barcelona.

Lloyd, P.M. (1987), Del latín al español, Gredos.

Palmer, L.R. (1988), Introducción al Latín, Ariel, Barcelona.

Tagliavini, C. (1973), Orígenes de las Lenguas Neolatinas, FCE, México.

Väänänem, V. (1967), Introducción al Latín Vulgar, Gredos, Madrid.

HISTORIA DEL ESPAÑOL

Alatorre, A. (1991), Los 1001 Años de la Lengua Española, FCE, México.

Anglada, E. & Bargalló (eds.) (1990), El Cambio Lingüístico en la Romania, Virgili & Pagès, Lleida.

Bustos Gisbert, E., Puigvert Ocal, A., & Santiago Lacuesta, R. (1993), Práctica y Teoría de Historia de la Lengua Española, Síntesis, Madrid.

Candau de Cevallos, M.C. (1985), Historia de la Lengua Española, Scripta Humanistica, Maryland.

Cano Aguilar, R. (1998), Comentario Filológico de Textos Medievales no Literarios, Arco Libros, Madrid.

Cano Aguilar, R. (1988), El Español a través de los Tiempos, Arco Libros, Madrid.

Cano Aguilar, R. (2004), Historia de la Lengua Española, Ariel, Barcelona.

Echenique Elizondo, M.T. & Martínez Alcalde, M.J. (2005), Diacronía y Gramática Histórica de la Lengua Española, Tirant lo Blanch, Valencia.

Entwistle, W. J. (1980), Las Lenguas de España, Istmo, Madrid.

Lapesa, R. (1980), Historia de la Lengua Española, Gredos, Madrid.

Menéndez Pidal, R. (1956), Orígenes del Español, Espasa Calpe, Madrid.

Quilis, A. (1992), La Lengua Española en Cuatro Mundos, Mapfre, Madrid.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent