DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PRODUCCIÓ I REALITZACIÓ DE PROGRAMES D'ACTUALITAT Codi 12152004
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 3 6 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
FERNÁNDEZ SOTO, PATRICIA MARÍA
Adreça electrònica patricia.fernandez@urv.cat
Professors/es
FERNÁNDEZ SOTO, PATRICIA MARÍA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A2 Coneixement i aplicació de les tecnologies i dels sistemes utilitzats per processar, elaborar i transmetre informació, així com per expressar i difondre creacions o ficcions, i en particular el disseny gràfic i la infografia
A7 Coneixement de l’estructura dels mitjans de comunicació i dels seus principals formats
A12 Capacitat i habilitat per expressar-se amb fluidesa i eficàcia comunicativa en les llengües pròpies de manera oral i escrita, adoptant els recursos lingüístics i literaris més adequats per als diferents mitjans de comunicació
A14 Capacitat i habilitat per comunicar eficaçment i de forma adaptada a les característiques de cada un dels mitjans de comunicació (premsa, fotografia, ràdio, televisió), en les seves modernes formes combinades (multimèdia) o nous suports digitals (internet), mitjançant la hipertextualitat.
A15 Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i les tècniques informatives i comunicatives, en els diferents mitjans o sistemes mediàtics combinats i interactius (multimèdia)
A17 Capacitat i habilitat per al disseny dels aspectes formals i estètics en mitjans escrits, gràfics, audiovisuals i digitals, així com l’ús de tècniques informàtiques per a la representació i la transmissió de fets i dades mitjançant sistemes infogràfics
A19 Capacitat i habilitat per buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font o document (escrit, sonor, visual, etc.) d’utilitat per a l’elaboració i el processament de la informació, així com per al seu aprofitament comunicatiu persuasiu o de ficció i d’entreteniment
A22 Capacitat i habilitat per exposar raonadament idees, a partir dels fonaments de la retòrica i de les aportacions de les noves teories de l’argumentació, així com de les tècniques comunicatives aplicades a la persuasió
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B9 Planificació i organització
B10 Capacitat de lideratge
B12 Presa de desicions
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'objectiu d'aquesta assignatura és aconseguir que l'alumnat adquireixi les eines i els conceptes necessaris per a conèixer a fons i analitzar la programació televisiva. D'altra banda, l'alumnat ha de ser capaç de configurar una graella de televisió i cadascun dels programes d'actualitat que la conformen, tant pel que fa a la realització com a la producció. A2
A7
A12
A14
A15
A17
A19
A22
B1
B2
B3
B4
B9
B12
B13
1.- Creació i presentació escrita i oral de projectes televisius (documental). Els alumnes han de presentar un projecte de programa de televisió de creació pròpia i una bíblia d'un documental, també de creació pròpia. Es valora especialment la capacitat per concebre i vendre el producte creat. A2
A7
A17
B4
B9
B10
2.- Producció i realització d'un projecte televisiu (informatiu). Els alumnes han de lliurar un projecte de programa informatiu, sobre el qual crearan el seu propi informatiu. Es valora especialment la planificació, la producció i l'ús adequat del llenguatge audiovisual. A2
A17
3.- Creació d'un estil de realització (nou format). Els alumnes han de lliurar un projecte de programa de nou format, sobre el qual treballaran la tots els aspectes d'estil de realització: disseny d'espai, reproducció de plató a escala, story-board, etc. Es valora especialment la capacitat de representació de l'espai tridimensional i el domini absolut dels recursos audiovisuals. A2
A17

Continguts
Tema Subtema
El programa de l’assignatura conté dos blocs. El primer està dedicat a la programació televisiva, en especial dels programes d’actualitat que configuren les graelles de televisió. Així doncs, es defineix el paper de l’actualitat en les produccions històriques i actuals. Tot seguit, es treballa els conceptes de programació i graella com a principals fonts identitàries de les cadenes de televisió, les lògiques programàtiques i el funcionament dels departaments de programes i les tasques dels programadors. Aquests conceptes s’apliquen a la televisió generalista, on s’explora la ubicació de l’actualitat a les graelles, així com els hàbits de consum dels espectadors. També s’apliquen a la televisió temàtica, amb especial incidència en els canals de notícies. Finalment, s’aborden les estratègies de programació.
Pel que fa al segon bloc, consisteix en la introducció dels conceptes de format i estil aplicats als programes i en l’estudi dels principals gèneres televisius des del punt de vista de producció, realització, format i estil. Per fer-ho, d’una banda es treballen els productes de la paleotelevisió i, amb especial incidència, els de la neotelevisió, explorant la incidència del reality al gruix de la programació televisiva d’actualitat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Pràctiques a laboratoris
10 10 20
Treballs
5 20 25
Supòsits pràctics/ estudi de casos
5 30 35
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries reunió prèvia
Pràctiques a laboratoris

2.- Producció i realització d’un projecte televisiu (informatiu). Els alumnes han de lliurar un projecte de programa informatiu, sobre el qual crearan el seu propi informatiu. Es valora especialment la planificació, la producció i l’ús adequat del llenguatge audiovisual.

Treballs

1.- Creació i presentació escrita i oral de projectes televisius (documental). Els alumnes han de presentar un projecte de programa de televisió de creació pròpia i una bíblia d’un documental, també de creació pròpia. Es valora especialment la capacitat per concebre i vendre el producte creat.
Supòsits pràctics/ estudi de casos 3.- Creació d’un estil de realització (nou format). Els alumnes han de lliurar un projecte de programa de nou format, sobre el qual treballaran la tots els aspectes d’estil de realització: disseny d’espai, reproducció de plató a escala, story-board, etc. Es valora especialment la capacitat de representació de l’espai tridimensional i el domini absolut dels recursos audiovisuals.
Atenció personalitzada tutories

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
tutories

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs

1.- Creació i presentació escrita i oral de projectes televisius (documental). Els alumnes han de presentar un projecte de programa de televisió de creació pròpia i una bíblia d’un documental, també de creació pròpia. Es valora especialment la capacitat per concebre i vendre el producte creat.
33%
Supòsits pràctics/ estudi de casos 2.- Producció i realització d’un projecte televisiu (informatiu). Els alumnes han de lliurar un projecte de programa informatiu, sobre el qual crearan el seu propi informatiu. Es valora especialment la planificació, la producció i l’ús adequat del llenguatge audiovisual.
3.- Creació d’un estil de realització (nou format). Els alumnes han de lliurar un projecte de programa de nou format, sobre el qual treballaran la tots els aspectes d’estil de realització: disseny d’espai, reproducció de plató a escala, story-board, etc. Es valora especialment la capacitat de representació de l’espai tridimensional i el domini absolut dels recursos audiovisuals.
67%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Existeixen dues maneres de superar el curs: - Avaluació continuada: l'alumnat ha de superar un examen teòric (4 punts) i les tres parts pràctiques (2 punts cadascuna). És obligatori aprovar ambdues parts. - Examen final: l'alumnat han¡ de superar un examen teòric (4 punts) i un de pràctic (6 punts). És obligatoris aprovar ambdues parts.


Fonts d'informació

Bàsica

Balsebre, Armand et al. (1998). La entrevista en radio, televisión y prensa. Madrid: Cátedra.

Barroso, Jaime (1996). Realización de los géneros televisivos. Madrid: Síntesis.

Langford, Michael (1997). La fotografía paso a paso.Madrid: Hermann Blume.

Rodríguez Pastoriza, Francisco (1997). Perversiones televisivas: una aproximación a los nuevos géneros audiovisuales. Madrid: IORTV.

Saló, Glòria (2003). ¿Qué es eso del formato?. Barcelona: Gedisa.

De la Torre, Blanca i Esther Llauradó (1999). Una imatge val més. Barcelona: Pòrtic.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent