Codi |
|
A2 |
Coneixement i aplicació de les tecnologies i dels sistemes utilitzats per processar, elaborar i transmetre informació, així com per expressar i difondre creacions o ficcions, i en particular el disseny gràfic i la infografia |
A7 |
Coneixement de l’estructura dels mitjans de comunicació i dels seus principals formats |
A12 |
Capacitat i habilitat per expressar-se amb fluidesa i eficàcia comunicativa en les llengües pròpies de manera oral i escrita, adoptant els recursos lingüístics i literaris més adequats per als diferents mitjans de comunicació |
A14 |
Capacitat i habilitat per comunicar eficaçment i de forma adaptada a les característiques de cada un dels mitjans de comunicació (premsa, fotografia, ràdio, televisió), en les seves modernes formes combinades (multimèdia) o nous suports digitals (internet), mitjançant la hipertextualitat. |
A15 |
Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i les tècniques informatives i comunicatives, en els diferents mitjans o sistemes mediàtics combinats i interactius (multimèdia) |
A17 |
Capacitat i habilitat per al disseny dels aspectes formals i estètics en mitjans escrits, gràfics, audiovisuals i digitals, així com l’ús de tècniques informàtiques per a la representació i la transmissió de fets i dades mitjançant sistemes infogràfics |
A19 |
Capacitat i habilitat per buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font o document (escrit, sonor, visual, etc.) d’utilitat per a l’elaboració i el processament de la informació, així com per al seu aprofitament comunicatiu persuasiu o de ficció i d’entreteniment |
A22 |
Capacitat i habilitat per exposar raonadament idees, a partir dels fonaments de la retòrica i de les aportacions de les noves teories de l’argumentació, així com de les tècniques comunicatives aplicades a la persuasió |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B9 |
Planificació i organització |
B10 |
Capacitat de lideratge |
B12 |
Presa de desicions |
B13 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions |
Objectius |
Competències |
L'objectiu d'aquesta assignatura és aconseguir que l'alumnat adquireixi les eines i els conceptes necessaris per a conèixer a fons i analitzar la programació televisiva. D'altra banda, l'alumnat ha de ser capaç de configurar una graella de televisió i cadascun dels programes d'actualitat que la conformen, tant pel que fa a la realització com a la producció. |
A2 A7 A12 A14 A15 A17 A19 A22
|
B1 B2 B3 B4 B9 B12 B13
|
|
1.- Creació i presentació escrita i oral de projectes televisius (documental). Els alumnes han de presentar un projecte de programa de televisió de creació pròpia i una bíblia d'un documental, també de creació pròpia. Es valora especialment la capacitat per concebre i vendre el producte creat. |
A2 A7 A17
|
B4 B9 B10
|
|
2.- Producció i realització d'un projecte televisiu (informatiu). Els alumnes han de lliurar un projecte de programa informatiu, sobre el qual crearan el seu propi informatiu. Es valora especialment la planificació, la producció i l'ús adequat del llenguatge audiovisual. |
A2 A17
|
|
|
3.- Creació d'un estil de realització (nou format). Els alumnes han de lliurar un projecte de programa de nou format, sobre el qual treballaran la tots els aspectes d'estil de realització: disseny d'espai, reproducció de plató a escala, story-board, etc. Es valora especialment la capacitat de representació de l'espai tridimensional i el domini absolut dels recursos audiovisuals. |
A2 A17
|
|
|
Tema |
Subtema |
El programa de l’assignatura conté dos blocs. El primer està dedicat a la programació televisiva, en especial dels programes d’actualitat que configuren les graelles de televisió. Així doncs, es defineix el paper de l’actualitat en les produccions històriques i actuals. Tot seguit, es treballa els conceptes de programació i graella com a principals fonts identitàries de les cadenes de televisió, les lògiques programàtiques i el funcionament dels departaments de programes i les tasques dels programadors. Aquests conceptes s’apliquen a la televisió generalista, on s’explora la ubicació de l’actualitat a les graelles, així com els hàbits de consum dels espectadors. També s’apliquen a la televisió temàtica, amb especial incidència en els canals de notícies. Finalment, s’aborden les estratègies de programació. |
|
Pel que fa al segon bloc, consisteix en la introducció dels conceptes de format i estil aplicats als programes i en l’estudi dels principals gèneres televisius des del punt de vista de producció, realització, format i estil. Per fer-ho, d’una banda es treballen els productes de la paleotelevisió i, amb especial incidència, els de la neotelevisió, explorant la incidència del reality al gruix de la programació televisiva d’actualitat. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
10 |
20 |
Treballs |
|
5 |
20 |
25 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
5 |
30 |
35 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
reunió prèvia |
Pràctiques a laboratoris |
2.- Producció i realització d’un projecte televisiu (informatiu). Els alumnes han de lliurar un projecte de programa informatiu, sobre el qual crearan el seu propi informatiu. Es valora especialment la planificació, la producció i l’ús adequat del llenguatge audiovisual.
|
Treballs |
1.- Creació i presentació escrita i oral de projectes televisius (documental). Els alumnes han de presentar un projecte de programa de televisió de creació pròpia i una bíblia d’un documental, també de creació pròpia. Es valora especialment la capacitat per concebre i vendre el producte creat. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
3.- Creació d’un estil de realització (nou format). Els alumnes han de lliurar un projecte de programa de nou format, sobre el qual treballaran la tots els aspectes d’estil de realització: disseny d’espai, reproducció de plató a escala, story-board, etc. Es valora especialment la capacitat de representació de l’espai tridimensional i el domini absolut dels recursos audiovisuals. |
Atenció personalitzada |
tutories |
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
1.- Creació i presentació escrita i oral de projectes televisius (documental). Els alumnes han de presentar un projecte de programa de televisió de creació pròpia i una bíblia d’un documental, també de creació pròpia. Es valora especialment la capacitat per concebre i vendre el producte creat. |
33% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
2.- Producció i realització d’un projecte televisiu (informatiu). Els alumnes han de lliurar un projecte de programa informatiu, sobre el qual crearan el seu propi informatiu. Es valora especialment la planificació, la producció i l’ús adequat del llenguatge audiovisual.
3.- Creació d’un estil de realització (nou format). Els alumnes han de lliurar un projecte de programa de nou format, sobre el qual treballaran la tots els aspectes d’estil de realització: disseny d’espai, reproducció de plató a escala, story-board, etc. Es valora especialment la capacitat de representació de l’espai tridimensional i el domini absolut dels recursos audiovisuals. |
67% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Existeixen dues maneres de superar el curs: - Avaluació continuada: l'alumnat ha de superar un examen teòric (4 punts) i les tres parts pràctiques (2 punts cadascuna). És obligatori aprovar ambdues parts. - Examen final: l'alumnat han¡ de superar un examen teòric (4 punts) i un de pràctic (6 punts). És obligatoris aprovar ambdues parts. |
Bàsica |
|
Balsebre, Armand et al. (1998). La entrevista en radio, televisión y prensa. Madrid: Cátedra.
Barroso, Jaime (1996). Realización de los géneros televisivos. Madrid: Síntesis.
Langford, Michael (1997). La fotografía paso a paso.Madrid: Hermann Blume.
Rodríguez Pastoriza, Francisco (1997). Perversiones televisivas: una aproximación a los nuevos géneros audiovisuales. Madrid: IORTV.
Saló, Glòria (2003). ¿Qué es eso del formato?. Barcelona: Gedisa.
De la Torre, Blanca i Esther Llauradó (1999). Una imatge val més. Barcelona: Pòrtic. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|