DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ESTRUCTURA I CANVI SOCIAL EN LES SOCIETATS AVANÇADES Codi 12152102
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Primer Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BÖCKER ., RAFAEL
Adreça electrònica rafael.zavaro@urv.cat
Professors/es
BÖCKER ., RAFAEL
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura proporciona als alumnes les nocions bàsiques d'estructura i canvi social, analitzant les transformacions que van donar lloc al pas de la societat industrial a la societat postindustrial.

Competències
Codi  
A5 Coneixement de l’estat del món i de la seva evolució història recent; comprensió dels seus paràmetres bàsics (polítics, econòmics i culturals)
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer els factors estructurants de les societats avançades des d'una perspectiva analítica sociològica. A5
B3
C3
2. Analitzar els debats teòrics actuals sobre l'explicació de les transformacions de la societat avançada. A5
B1
C3
3. Treballar una visió crítica dels conceptes explicatius de la realitat social i emmarcar-los dins del seu procés de construcció social. A5
B1
B3
B4
C3

Continguts
Tema Subtema
Tema1. La noció d'estructura social 1.El concepte d’estructura social.
2.L’estructura social com a xarxa de relacions.
3.El canvi social en el segle XX: De la societat industrial a la societat postindustrial.

Tema 2. Pautas demogràfiques en les societats avançades. 4. Estructura demogràfica i societat.
5. Indicadors demogràfics.
Tema 3. Les transformacions en la família. 6. La vigencia de la societat patriarcal.
7. Noves formes familiars.
Tema 4. Classes socials i desigualtat en les societats avançades. 8. Descripció i propostes analítiques per a la determinació de les classes socials.
9. Els factors de la desigualtat social.
Tema 5. Les transformacions en el treball. 10. Revisió crítica del concepte de treball.
11. Canvis en l’organització del treball.
Tema 6. Política i estructura social. 12. Estructures de poder polític i estructura social.
13. Formes institucionals i no institucionals de l’acció política.
Tema 7. Estructura cultural i estructura social. 14. Les transformacions dels valors en les societats avançades.
15. La (re)producció cultural en la societat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 6 12
 
Sessió Magistral
33 0 33
Treballs
25 20 45
Presentacions / exposicions
15 30 45
 
Atenció personalitzada
15 0 15
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicacions sobre les qüestions introductòries de la matèria
Sessió Magistral Exposicions per part del professor/a dels continguts del temari amb la utilització de mitjans audiovisuals.
Treballs La realització d’un article científic sobre un dels subtemes de l’assignatura.
Presentacions / exposicions Exposicions orals sobre determinats temes inclosos en el programa de l'assignatura i sobre lectures complementàries.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Descripció
El professor/a guiarà al grup o de forma individual la realització dels treballs de l'assignatura, en els següents aspectes: 1. L'elecció del tema escollit a desenvolupar. 2. La metodologia a desenvolupar. 3. L'anàlisi de les dades a realitzar. 4. La presentació final. Es reunirà amb el grup al llarg del curs per tractar els aspectes pyuntuals que vagin sorgint al voltant del treball.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Realización de un trabajo práctico y de un Proyecto de investigación 50%
Presentacions / exposicions Presentacions orals/visuals de treballs individuals i/o en grup sobre els continguts del temari (Debates) 20%
Altres

Una prueba de desarrollo a responder el día del examen 30%

 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota final és la nota mitja de les tres proves. Els alumnes que no hagin seguit l'avaluació continuada tindran accés a un examen pel 100% en la 1 º i 2º convocatòria. Així mateix, es pot guardar la nota de qualsevol de les tres proves de la 1º convocatòria per a la 2º convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Anthony Giddens, Sociologia, Alianza Editorial, 1998
Lucas Marin, A. (coord.), Estructura social. La realidad de las sociedades avanzadas, Pearson Prentice Hall, Madrid
Crompton, R., Clase y estratificación. Una introducción a los debates actuales., Tecnos, Madrid

Altres referències bibliogràfiques:

 

Aguilar, S. (2001): Ordre i desordre. Manual d’estructura i canvi de les societats. Ed. Hacer. Barcelona.

Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Paidós. Barcelona.

Beltrán. M. (2004): La estructura social. Ariel Sociología. Barcelona.

Brunet, I., Pastor, I. (2004): El movimiento incesante de la sociedad global. Un ensayo sobre la crítica y la conformidad. Ed. Síntesis. Madrid.

Caravana, J., De Francisco, A. (comp.) (1993): Teorías contemporáneas de las clases sociales. Ed. Pablo Iglesias. Madrid.

De Francisco, A. (1997). Sociología y cambio social. Ariel. Barcelona.

Giddens, A. (1991): La estructura de clases en las sociedades avanzadas. Alianza. Madrid.

Heller, A. (2002): Sociología de la vida cotidiana. Ed. Península. Barcelona.

Inglehart, R. (1990): El cambio cultural en las sociedades avanzadas. CIS. Madrid.

Kerbo, H. R. (1998): Estratificación social y desigualdad. El conflicto de clases en perspectiva histórica y comparada. McGraw-Hill. Madrid.

Miguélez, F. et al. (1997): Desigualtat i canvi. L’estructura social contemporània. Proa-UAB.  Barcelona.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent