Type A
|
Code |
Competences Specific | | A13 |
Conèixer i usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C5 |
Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A13 |
Sap analitzar la complexitat i interdependència del món actual
Adquireix una perspectiva crítica del model de desenvolupament
Comprèn les lògiques dels conflictes actuals
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C5 |
Respect fundamental rights and equality between men and women.
Be respectful of and promote human rights and the principles of universal accessibility, equal opportunities, non-discrimination and universal accessibility for th
ose with special educational needs.
Be respectful of the values of a culture of peace and democracy.
|
Topic |
Sub-topic |
Les arrels històriques dels problemes del món actual
I. La crisi de la democràcia |
-Els anys 60s. La crisi del sistema de partits. Partits i moviments alternatius: Evolució. La crisi actual i els nous moviments alternatius |
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
II. L'economia dels països desenvolupats. |
-La fi de l'etapa expansiva de la postguerra mundial. Les crisis econòmiques des de 1973. Expansió, nous motors de creixement. La Globalització. La crisi actual. |
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
III. Món subdesenvolupat i estructures polítiques. |
-La dualitat entre estructures polítiques corruptes i el treballós avenç de la democràcia: arrels històriques. |
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
IV. Problemes demogràfics i econòmics del món subdesenvolupat. |
-Els països subdesenvolupats: una realitat en moviment. Des dels anys 60s fins a l'actualitat. La persistència de les fams. Globalització i països subdesenvolupats. |
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
V. Anàlisi de conflictes actuals. |
-Israel-Palestina: Arrels històriques i actualitat.
-Iran-Israel: Arels històriques i actualitat.
-Colòmbia: Arrels històriques i actualitat.
-El Sahara exespanyol: Arrels històriques i actualitat.
-Irlanda i País Basc: Arrels històriques i actualitat |
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
VI. Canvi climàtic, problemes energètics i creixement econòmic. |
|
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
VII. Terrorisme. Delinqüència transnacional. El narcotràfic. |
Evolució del terrorisme i la seva imatge des dels anys 60s fins l'actualitat. Anàlisi de casos concrets lligats a la lluita per l'alliberament nacional: Al Fatah. IRA. ETA. El nou terrorisme transnacional: Al Qaeda.
-Nous tipus de delinqüència transnacional.
-La qüestió del narcotràfic i el problema de les drogues. |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
Lecture |
|
72 |
0 |
72 |
Problem solving, classroom exercises |
|
8 |
0 |
8 |
Seminars |
|
10 |
0 |
10 |
Field work/trips |
|
8 |
0 |
8 |
Presentations / expositions |
|
4 |
0 |
4 |
Previous studies |
|
10 |
0 |
10 |
Assignments |
|
10 |
6 |
16 |
Personal tuition |
|
5 |
5 |
10 |
|
Extended-answer tests |
|
6 |
0 |
6 |
Practical tests |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Explicar el programa, sistema d'avaluació, classes pràctiques i debats. |
Lecture |
Seran una part important de les classes. El professor explicarà el temari. |
Problem solving, classroom exercises |
L'assignatura inclou preparació de debats per part de l'alumnat i presentació i execució a la classe, sota la supervisió del professor. |
Seminars |
Id que en el punt anterior: L'assignatura inclou preparació de debats per part de l'alumnat i presentació i execució a la classe, sota la supervisió del professor. |
Field work/trips |
No se'n preveuen |
Presentations / expositions |
A través dels debats preparats per l'alumnat. |
Previous studies |
Lectures obligatòries. Guiatge de l'alumnat en la preparació dels debats |
Assignments |
L'assignatura inclou preparació de debats per part de l'alumnat i presentació i execució a la classe, sota la supervisió del professor. |
Personal tuition |
Al despatx en hores d'oficina.
Seguiment en avaluacio contínua a partir d'examens, reports de pràctiques a entregar, control de lectures i avaluació de les presentacions i participacions en debats. |
Description |
Al despatx en hores d'oficina.
Seguiment en avaluacio contínua a partir d'examens, reports de pràctiques a entregar, control de lectures i avaluació de les presentacions i participacions en debats. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Extended-answer tests |
|
Examens sobre els continguts de la matèria explicats a classe |
50% |
Practical tests |
|
Assistència i completament dels report exigits pel professor després de cada classe pràctica |
25% |
Others |
|
Preparació i participació en debats a classe |
25% |
|
Other comments and second exam session |
A la segona convocatòria es segueix la mateixa estructura que a la primera. |
Basic |
, , ,
JOSEPH E STIGLITZ, EL MALESTAR EN LA GLOBALIZACION, 2002, TAURUS
GUILLERMO DE LA DEHESA, COMPRENDER LA GLOBALIZACION, 2004, ALIANZA
PAUL KENNEDY, HACIA EL SIGLO XXI, 1993, PLAZA&JANES
GERARD CHAILAND, ATLAS DEL NUEVO ORDEN MUNDIAL, 2004, PAIDOS
TZVETAN TODOROV, EL NUEVO DESORDEN MUNDIAL, 2003, PENINSULA
CARLOS TAIBO, RAPIÑA GLOBAL. INTRODUCCION A LA POLITICA INTERNACIONAL CONTEMPORANEA, 2006, PUNTO DE LECTURA
OBSERVATORIO GLOBAL, MANUEL CASTELLS , 2006, LIBROS DE LA VANGUARDIA
TEORIES I SISTEMES POLITICS, SANCHEZ PICANYOL, 2009, UOC
LAS TRANSFORMACIONES DE LO POLITICO, JORGE BENEDICTO, 1992, ALIANZA
IRLANDA, DE L'EUFORIA AL DESENCIS, CIDOB, 2009, CIDOB
|
MARTÍNEZ CARRERAS, J. U., El mundo árabe e Israel. El Próximo Oriente en el siglo XX, Madrid, Istmo, 1991.
SEGURA, A., Mas allà del Islam. Política y conflictos actuales en el mundo musulmán, Madrid, Alianza Ed., 2001.
VEIGA, F., DA CAL, E.U., DUARTE, A., La paz simulada. Una historia de la guerra fría 1941-1991, Madrid, Alianza Univ., 1997.
SEGURA, A., Aproximació al món islàmic. Des dels orígens fins als nostres dies, Barcelona, Pòrtic, 2000. |
Complementary |
, , ,
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|