IDENTIFYING DATA 2012_13
Subject (*) PROBLEMS OF CURRENT SOCIETY Code 12204009
Study programme
Graduate in History
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Basic Course First Second
Language
Català
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
E-mail joanmaria.thomas@urv.cat
Lecturers
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Web
General description and relevant information Es tracta de coneixer la situació en que es troba la humanitat al segle XXI

Competences
Type A Code Competences Specific
 A13 Conèixer i usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear
 C5 Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A13 Sap analitzar la complexitat i interdependència del món actual
Adquireix una perspectiva crítica del model de desenvolupament
Comprèn les lògiques dels conflictes actuals
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes
 C5 Respect fundamental rights and equality between men and women.
Be respectful of and promote human rights and the principles of universal accessibility, equal opportunities, non-discrimination and universal accessibility for th ose with special educational needs.
Be respectful of the values of a culture of peace and democracy.

Contents
Topic Sub-topic
Les arrels històriques dels problemes del món actual
I. La crisi de la democràcia
-Els anys 60s. La crisi del sistema de partits. Partits i moviments alternatius: Evolució. La crisi actual i els nous moviments alternatius
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
II. L'economia dels països desenvolupats.
-La fi de l'etapa expansiva de la postguerra mundial. Les crisis econòmiques des de 1973. Expansió, nous motors de creixement. La Globalització. La crisi actual.
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
III. Món subdesenvolupat i estructures polítiques.
-La dualitat entre estructures polítiques corruptes i el treballós avenç de la democràcia: arrels històriques.
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
IV. Problemes demogràfics i econòmics del món subdesenvolupat.
-Els països subdesenvolupats: una realitat en moviment. Des dels anys 60s fins a l'actualitat. La persistència de les fams. Globalització i països subdesenvolupats.
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
V. Anàlisi de conflictes actuals.
-Israel-Palestina: Arrels històriques i actualitat.
-Iran-Israel: Arels històriques i actualitat.
-Colòmbia: Arrels històriques i actualitat.
-El Sahara exespanyol: Arrels històriques i actualitat.
-Irlanda i País Basc: Arrels històriques i actualitat
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
VI. Canvi climàtic, problemes energètics i creixement econòmic.
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
VII. Terrorisme. Delinqüència transnacional. El narcotràfic.
Evolució del terrorisme i la seva imatge des dels anys 60s fins l'actualitat. Anàlisi de casos concrets lligats a la lluita per l'alliberament nacional: Al Fatah. IRA. ETA. El nou terrorisme transnacional: Al Qaeda.
-Nous tipus de delinqüència transnacional.
-La qüestió del narcotràfic i el problema de les drogues.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
A13
C5
72 0 72
Problem solving, classroom exercises
A13
C5
8 0 8
Seminars
A13
C5
10 0 10
Field work/trips
A13
C5
8 0 8
Presentations / expositions
A13
C5
4 0 4
Previous studies
A13
C5
10 0 10
Assignments
A13
C5
10 6 16
Personal tuition
5 5 10
 
Extended-answer tests
A13
C5
6 0 6
Practical tests
A13
C5
5 0 5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Explicar el programa, sistema d'avaluació, classes pràctiques i debats.
Lecture Seran una part important de les classes. El professor explicarà el temari.
Problem solving, classroom exercises L'assignatura inclou preparació de debats per part de l'alumnat i presentació i execució a la classe, sota la supervisió del professor.
Seminars Id que en el punt anterior: L'assignatura inclou preparació de debats per part de l'alumnat i presentació i execució a la classe, sota la supervisió del professor.
Field work/trips No se'n preveuen
Presentations / expositions A través dels debats preparats per l'alumnat.
Previous studies Lectures obligatòries. Guiatge de l'alumnat en la preparació dels debats
Assignments L'assignatura inclou preparació de debats per part de l'alumnat i presentació i execució a la classe, sota la supervisió del professor.
Personal tuition Al despatx en hores d'oficina.
Seguiment en avaluacio contínua a partir d'examens, reports de pràctiques a entregar, control de lectures i avaluació de les presentacions i participacions en debats.

Personalized attention
Description
Al despatx en hores d'oficina. Seguiment en avaluacio contínua a partir d'examens, reports de pràctiques a entregar, control de lectures i avaluació de les presentacions i participacions en debats.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Extended-answer tests
A13
C5
Examens sobre els continguts de la matèria explicats a classe 50%
Practical tests
A13
C5
Assistència i completament dels report exigits pel professor després de cada classe pràctica 25%
Others  

Preparació i participació en debats a classe

25%
 
Other comments and second exam session

A la segona convocatòria es segueix la mateixa estructura que a la primera.


Sources of information

Basic , , ,
JOSEPH E STIGLITZ, EL MALESTAR EN LA GLOBALIZACION, 2002, TAURUS
GUILLERMO DE LA DEHESA, COMPRENDER LA GLOBALIZACION, 2004, ALIANZA
PAUL KENNEDY, HACIA EL SIGLO XXI, 1993, PLAZA&JANES
GERARD CHAILAND, ATLAS DEL NUEVO ORDEN MUNDIAL, 2004, PAIDOS
TZVETAN TODOROV, EL NUEVO DESORDEN MUNDIAL, 2003, PENINSULA
CARLOS TAIBO, RAPIÑA GLOBAL. INTRODUCCION A LA POLITICA INTERNACIONAL CONTEMPORANEA, 2006, PUNTO DE LECTURA
OBSERVATORIO GLOBAL, MANUEL CASTELLS , 2006, LIBROS DE LA VANGUARDIA
TEORIES I SISTEMES POLITICS, SANCHEZ PICANYOL, 2009, UOC
LAS TRANSFORMACIONES DE LO POLITICO, JORGE BENEDICTO, 1992, ALIANZA
IRLANDA, DE L'EUFORIA AL DESENCIS, CIDOB, 2009, CIDOB

 

MARTÍNEZ CARRERAS, J. U., El mundo árabe e Israel. El Próximo Oriente en el siglo XX, Madrid, Istmo, 1991.

 

SEGURA, A., Mas allà del Islam. Política y conflictos actuales en el mundo musulmán, Madrid, Alianza Ed., 2001.

VEIGA, F., DA CAL, E.U., DUARTE, A., La paz simulada. Una historia de la guerra fría 1941-1991, Madrid, Alianza Univ., 1997.

SEGURA, A., Aproximació al món islàmic. Des dels orígens fins als nostres dies, Barcelona, Pòrtic, 2000.

Complementary , , ,

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.