Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
| A1 |
Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història. |
| A4 |
Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció. |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A7 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història local. |
| A10 |
Conèixer els instruments de recopilació d’informació com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius i referències electròniques, i tenir habilitat per utilitzar-los. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
| B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació |
| B5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix i comprèn l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitza la bibliografia específica
Presenta un estudi individualment o col·lectivament
Analitza de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
|
| A2 |
Coneix i comprèn l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitza la bibliografia específica
Presenta un estudi individualment o col·lectivament
Analitza de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
|
| A4 |
Coneix i comprèn l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitza la bibliografia específica
|
| A6 |
Coneix i comprèn l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitza la bibliografia específica
Analitza de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
|
| A7 |
Coneix i comprèn l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitza la bibliografia específica
|
| A10 |
Utilitza la bibliografia específica
Presenta un estudi individualment o col·lectivament
Analitza de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
|
| B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
|
| B6 |
Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
|
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
|
| C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
|
Tema |
Subtema |
Tema 1.- Prehistoria de la Península Ibérica: Antecedentes y estado actual de las investigaciones. |
- El siglo XIX.
- De principios de siglo a 1936.
- Del final de la Guerra Civil a mediados de los años 50.
- La posguerra hasta los años 80.
- De la década de los 80 a la actualidad.
|
Tema 2.- Los primeros pobladores.
|
- Aspectos cronoestratigráficos.
- Aspectos paleoambientales
- Tecnologia lítica: El Modo 1
- Paleoeconomía de los primeros pobladores.
- Los yacimientos de la cuenca Guadix-Baza.
- Las primeras ocupaciones de la Sierra de Atapuerca
|
Tema 3.- El poblamiento paleolítico durante el Pleistoceno Medio. El Paleolítico Inferior. |
- Contexto Paleoambiental
- Tecnologia lítica: El Modo 2
- Paleoeconomia
- Principales yacimientos
|
Tema 4.- Las ocupaciones de la Sierra de Atapuerca durante el Pleistoceno Medio.
|
- El nivel TD10 de Gran Dolina.
- Las ocupaciones de Galería.
- Tecnología lítica y estrategias de subsistencia.
- Patrones de asentamiento.
- La Sima de los Huesos.
|
Tema 5.- El Paleolítico Medio.
|
- Definición.
- Contexto paleoambiental.
- Los fósiles humanos.
|
Tema 6.- El Paleolítico Medio en la Península Ibérica.
|
a) El Paleolítico Medio en el N de la península.
b) El Paleolítico Medio en Cataluña.
c) El Paleolítico Medio en el Levante peninsular.
d) El Paleolítico Medio en la Meseta y el Valle del Ebro.
e) El Paleolítico Medio en el S de la península.
f) El Paleolítico Medio en Portugal.
|
Tema 7.- Patrones de asentamiento, estrategias de subsistencia y organización del espacio durante el Paleolítico Medio.
|
- Estrategias de subsistencia.
- Patrones de asentamiento.
- Organización del espacio.
|
Tema 8.- La transición Paleolítico Medio/Superior.
|
- Aspectos cronoestratigráficos y ambientales.
- El Chatelperroniense en la Península Ibérica.
- La aparición del Paleolítico Superior. |
Tema 9.- El Paleolítico Superior Inicial. |
- Contexto paleoambiental.
- Contexto cultural: Auriñaciense y Gravetiense.
- Principales yacimientos.
|
Tema 10.- El Paleolítico Superior final.
|
- Contexto paleoambiental.
- Contexto cultural: Solutrense y Magdaleniense.
- Principales yacimientos.
|
Tema 11.- Patrones de asentamiento, estrategias de subsistencia y organización del espacio durante el Paleolítico Superior.
|
- Estrategias de subsistencia.
- Patrones de asentamiento.
- Organización del espacio.
|
Tema 12.- Arte y expresión simbólica en el Paleolítico Superior.
|
- La región cantábrica.
- El centro y el sur peninsular.
- Arte mobiliar.
|
Tema 13.- Epipaleolítico y Mesolítico.
|
- La región vasco-cantábrica.
- La vertiente mediterránea.
|
Tema 14.- El Neolítico. |
- Contexto ambiental
- Los primeros agricultores y ganaderos.
- La evolución del Neolítico.
- Tipos de asentamientos |
Tema 15.- El Calcolítico y la Edad del Bronce.
|
- El Calcolítico.
- La Edad del Bronce. |
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Documentals
Lectures d'articles i discussió a classe |
Sessió Magistral |
Contiguts especifics de l'assignatura: Temari |
Resolució de problemes, exercicis |
Activitats pràctiques a desenvolupar a l'aula |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral dels treballs |
Treballs |
Treball de caràcter científic sobre temes relacionats amb l'assignatura |
Atenció personalitzada |
|