Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història. |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A9 |
Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A12 |
Analitzar i interpretar el registre arqueològic. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix, analitza i realitza estudis en relació a la divulgació del passat -museus, exposicions, entre d'altres-
| | A2 |
Comprèn la investigació des de les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins la contemporaneïtat
| | A6 |
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
| | A9 |
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
| | A12 |
Comprèn la importància de la hipòtesi com a punt de partida de tota la investigació i aplicar-la a l'estudi i investigació
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B6 |
En les seves presentacions utilitza medis de suport
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1. Els orígens
|
LA FUNDACIÓ DE ROMA I LES CIUTATS ETRUSCO-ITÀLIQUES. |
TEMA 2 . Principis d'arquitectura romana |
TÈCNIQUES I MATERIALS. |
TEMA 3. Itàlia republicana I |
EL TEMPLE ETRUSC-ITÀLIC. |
TEMA 4. Itàlia republicana II |
HEL.LENITZACIÓ DE LA CULTURA ITÀLICA: ESCULTURA I PINTURA. |
TEMA 5. La conquesta de la Mediterrània |
LA CIUTAT REPUBLICANA I ELS SEUS MONUMENTS |
TEMA 6. La crisi de la república i les guerres civils |
LA ROMA DE FINALS DE LA REPÚBLICA A L'ALT IMPERI |
TEMA 7. August, la dinastia julio-claudia i els flavis |
LA ROMA IMPERIAL |
TEMA 8. Principis d'art romà |
ELS LLENGUATGES ARTÍSTICS DE L’ALT IMPERI |
TEMA 9. El segle II |
ROMA I LES PROVÍNCIES. |
TEMA 10. Arquitectura romana alto imperial |
TIPOLOGIES D'EDIFICIS I INFRAESTRUCTURES. |
TEMA 11. La crisi del segle III |
L’EXÈRCIT, L’ECONOMIA I LA SOCIETAT. |
TEMA 12. El Baix Imperi romà |
ROMA I LES NOVES CAPITALS |
TEMA 13. Arquitectura romana tardana |
NOVES TIPOLOGIES I FUNCIONS. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
45 |
90 |
135 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
4 |
4 |
8 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
Proves pràctiques |
|
1 |
4 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
1. Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Pràctiques de camp/sortides |
Participació a la sortida amb visita arqueològica programada.
Elaboració d'una memòria de l'activitat. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes |
Descripció |
Resolució de dubtes i orientació sobre els continguts de l'assignatura i les proves d'avaluació. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Exposició dels continguts basada en imagtes d'art i arquitectura romana per explicarl'evolució de la cultura i la societat romanes.
|
5% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Visita a un jaciment romà per conèixer d'aprop les runes arqueològiques, la seva problemàtica i el valor del seu estudi. |
5% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova basada en la identificació d'imatges i la contextualització del monument en relació a la història política social i artística.
Dos avaluacions parcials amb 50% de pes cadascuna. |
70% |
Proves pràctiques |
|
Memòria de la visita al jaciment |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de segona convocatòria seguirà el mateix procediment que les proves de desenvolupament de l'avaluació continuada basada en imatges de l'arqueologia romana que s'hauran seleccionat a partir d'un dossier donat a conèixer a l'inici de curs. |
Bàsica |
BIANCHI BANDINELLI, R, Roma : centro del poder., Madrid : Aguilar, 1970
BIANCHI BANDINELLI, R., Roma, el fin del mundo antiguo, Madrid, Aguilar, 1971
GROS, P., L'Architecture romaine : du début du IIIe siècle av. J.-C. à la fin du Haut-Empire, I., Paris, Picard, 1996
GROS, P., L'Architecture romaine : du début du IIIe siècle av. J.-C. à la fin du Haut-Empire, II, Paris, Picard , 2001
GROS, P.; TORELLI, M., Storia dell'urbanistica. Il mondo romano., Roma-Bari, 1988
MENICHETTI, M.:, Archeologia del potere : re, immagini e miti a Roma e in Etruria in età arcaica,, Milano, 1994
ZANKER, P., Augusto y el poder de las imágenes, Madrid, Alianza, 1992
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
HISTÒRIA DE L'ANTIGUITAT TARDANA I PRIMERA EDAT MIJANA/12204223 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA DE ROMA/12204218 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ARQUEOLOGIA DE GRÈCIA/12204221 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|