DATOS IDENTIFICATIVOS 2012_13
Asignatura (*) LLENGUATGES ARTÍSTICS Código 12214001
Titulación
Grau d'Història de l'Art (2008)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer Primer
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
BUTTÀ ., LICIA
Correo-e licia.butta@urv.cat
Profesores/as
BUTTÀ ., LICIA
Web
Descripción general e información relevante Assignatura introductòria en la que es dóna a conèixer els llenguatges artístics propis dels diversos contexts culturals al llarg de la història.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art.
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A15 Conèixer els mitjans instrumentals aplicats a la història de l'art: gràfics, dibuix artístic i lineal, fotografia, imatge en moviment, informàtica, coneixements per interpretar les anàlisis de tipus material de la obra d’art (físiques, químiques, informes de restauració).
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre
 B5 Treballar de forma col·laborativa
 B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Valora críticament els llenguatges artístics propis de diversos contextos temporals i culturals
 A5 Coneix les tècniques, procediments i materials artístics. Domina la terminologia específica
 A15 Coneix les tècniques, procediments i materials artístics. Domina la terminologia específica
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
 B5 Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles
 B6 Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
tema Subtema
1. Introducció. 1. Art és tot el que anomenen art.
2. La vida social de l’art. 2. La importància de connectar el passat i el present. La vella i la nova història de l’art.
3. l’Arquitectura. 3. Estudi d’obres arquitectòniques singulars a traves de la historia. Anàlisi dels seus respectius llenguatges.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
3 9 12
Sessió Magistral
A5
20 31 51
Debats
A5
12 12 24
Pràctiques de camp/sortides
A5
14 5 19
Atenció personalitzada
10 10 20
 
Proves de desenvolupament
A1
4 20 24
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicació dels aspectes bàsics de l'assignatura. Plantejament de les classes i tipus d'avaluació
Sessió Magistral Sessions de classe on es realitza la presentació dels diferents temes de l’assignatura


Debats
Pràctiques de camp/sortides Visita a museus, centres d’art, monuments per de conèixer i posar en pràctica, “in situ” conceptes,aspectes i elements treballats a classe.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
descripción
S'atendrà als estudiants de forma individual per tal de resoldre les dubtes i qüestions en relació al desenvolupament del curs i als treballs plantejats

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sessió Magistral
A5
10%
Debats
A5
10%
Pràctiques de camp/sortides
A5
Pràctiques 7,5%


7,5%
Proves de desenvolupament
A1
65%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Nota. Per aprovar l'assignatura es obligatori haver obtingut un mínim de 5 punts en cada prova de desenvolupament


Fonts d'informació

Bàsica

 

AA.VV. Introducción a

la Historia

del Arte, Barcelona, Barcanova, 19990

AA.VV. Introducción General al Arte, Madrid, Istmo, 1980.

AA.VV. Historia del Arte (Vols. I-IV), Madrid, Alianza,  1996 - 1998

ACASO, María, El Lenguaje Visual, Madrid, Paidós, 2006

BERGER, Hohn, Mirar, Barcelona, Gustavo Pili, 2006

BORRAS GUALIS, Gonzalo, Teoria del Arte I, Madrid, Historia 16, 1996,

BRYSON, Norman. Visión y pintura. La lógica de la mirada. Madrid, Alianza, 1991,

DAVIDSON CRAGOE, Carol, Cómo leer un edificio, Madrid, Lisma Ediciones, 2008

FREEDMAN, Ferry, Enseñar la cultura visual, Barcelona. Octaedro, 2006

FREELAND, Cynthia, Pero ¿esto es arte?, Madrid, Cuadernos Arte Cátedra,  2003.

GRAEME CHARMERS, F, Arte, educación y diversidad cultural, Barcelona, Paidós, 2003.

HERNÁNDEZ, Fernando, Educación y Cultura Visual, Barcelona. Octaedro.,2000

JIMENEZ, José, Teoría del Arte, Madrid, Tecnos /Alianza, 2002

WITTKOWER, Rudolf, La escultura, Procesos y Principios, Madrid, Alianza Forma, 2002

WOODFORD, Susan, Como mirar un cuadro, Barcelona, Gustavo Gili, 1998

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.