Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius). |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix l’evolució històrica del segle XX, en especial l’entramat ideològic, social i polític que permet entendre els processos que han conduït a la societat actual
Analitza la percepció d’aquesta evolució històrica per part dels contemporanis dels fets, així com la interpretació i la reconstrucció posterior per part dels intermediaris culturals i polítics
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
|
Tema |
Subtema |
El curt segle XX |
|
L'imperialisme i la Primera Guerra Mundial |
|
La revolució soviètica i el naixement de la URSS |
|
Els feliços anys vint i el crack del 29 |
|
Els feixismes i la segona Guerra Mundial |
|
La revolució xinesa i la República Popular de la Xina |
|
La Guerra Freda |
|
La descolonització: neocolonialisme i Tercer Món |
|
La Unió Europea |
|
De la crisi del petroli a la globalització |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
40 |
52 |
92 |
Treballs |
|
2 |
20 |
22 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
6 |
8 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
6 |
12 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
10 |
14 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació per part del professor dels continguts dels diversos temes que conformen l'assignatura |
Treballs |
Realització d'una ressenya crítica d'un dels llibres de la bibliografia específica que passarà els professor.
Realització d'un treball de recerca documental en base a la consulta de l'hemeroteca nacional, estatal i internacional sobre un fet concret del segle XX.
Lliurament de la ressenya i del treball recerca per escrit i en paper, seguint les pautes marcades pel professor.. |
Presentacions / exposicions |
Presentació en públic del treball de recerca realitzat de forma sintètica i comprensiva. |
Resolució de problemes, exercicis |
Comentaris per escrit i orals sobre textos, documentals i/o pel·licules, o conferències realitzades a les classes pràctiques. |
Atenció personalitzada |
Entrevistes individuals del professor amb els alumnes per plantejar el seguiment de l'assignatura i la orientació del treball de recerca. |
Descripció |
El professor atendrà individualment o en petits grups als alumnes en l'horarie stabler d'atenció als alumnes, ja sigui a iniciativa del professor o dels alumnes.
Com a mínim es planteja una atenció personalitzada pel que fa al seguiment de l'assignatura i la orientació del treball de recerca. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Es valorarà l'assistència regular a les classes i la participació raonada. |
10% |
Treballs |
|
Realització d'un ressenya crítica sobre un llibre de la bibliografia específica de l'assignatura, seguint les pautes marcades pel professor.
10%
Realització d'un treball de recerca d'hemeroteca sobre un fet històric del segle XX, seguint les pautes del professor.
Es valorarà la inserció del fet en el període històric, l'abast de la recerca d'hemeroteca, la capacitat d'extreure i argumentar les conclusions, i l'ordre i la clerat expositiva.
20% |
30% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació pública del treball de recerca.
Es valorarà la capacitat de síntesi i la capacittat explicativa dels alumnes. |
10% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Realització de comentaris crítics, anàlisis o debats sobre textos, documentals o pèl·lícules, conferències fets a les classes pràctiques.
Es valorarà la comprensió global, capacitat analítica i crítica. |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
Es realitzaran dues proves escrites al llarg del curs sobre els continguts de l'assignatura donats a l'aula.
cada una de les proves abastarà la meitat del total dels continguts de l'assignatura.
Es valorarà la comprensió globañl dels temes, la utilització d'un vocabulari addient, i la capacitat argumentativa. Així com la correcció lingüística. 40%
|
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'Avaluació Continuada comporta el seguiment i la valoració global de l'alumne, pe rtant la qualificació final dels alumnes serà el resultat de l'apliacació automàtica dels percentatges per cada un dels ítems d'avaluació. Si el resultat final és igual o superior a 5 l'alumne estarà aprovat. Si l'alumne treu una qualificació inferior a 5, pot realitzar l'examen final de primera convocatòria, examinant-se dels continguts de l'assignatura. L'examen final de segona convocatòria és una prova de l'assignatura, i està dirigida als estudiants que no han superat o no han realitzat l'avaluació contínua. |
Bàsica |
ARÓSTEGUI, Julio, La historia vivida. Sobre la historia del presente, Madrid: 2004, Alianza editorial
BRIGGS, Asa i CLAVIN, Patricia, Historia contemporánea de Europa, 1789-1989, Barcelona: 2004, Crítica
FUENTES, Juan F. I LA PARRA, Emilio, Historia Universal del siglo XX, Madrid: 2008, Síntesi
HOBSBAWM, Eric, Historia del siglo XX: 1914-1991, Barcelona: 2008, Crítica
HOWARD, Michael i LARIS, W. Roger (ed.), Historia Oxford del siglo XX, Madrid: 1991, Espasa Calpe
PROCACCI, Giuliano, Historia general del siglo XX , Barcelona: 2001, Crítica
TORTELLA, Gabriel , La revolución del siglo XX. Capitalismo, comunismo, democracia, Madrid: 2000, Taurus
UCELAY DA CAL, Enric i VEIGA, Francesc, La fi del segon mil•leni (un segle de pors apocalíptiques, 1914-1989), Barcelona: 1994, Planeta
VILLARES, Ramon i BAHAMONDE, Àngel, El mundo contemporáneo. Siglos XIX y XX , Madrid: 2001, Taurus
OVERY, Richard, Atlas histórico del siglo XX, Madrid: 2005, Akal
Fundació Cipriano García-Arxiu Històric CONC, Segle XX. revista catalana d'història, Catarroja: 2008, Afers
RÉMOND, René (ed.), Atlas histórico del siglo XX, Barcelona: 1994, Círculo de Lectores
WATSON, Peter, Historia intelectual del siglo XX , Barcelona: 2002, Crítica
ARTOLA, Miguel i PÉREZ LEDESMA, Manuel, Contemporánea. La historia desde 1776, Madrid: 2005, Alianza editorial
GARCÍA de GORTAZAR, Fernando, Breve historia del siglo XX , Barcelona: 1999, Círculo de Lectores
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|