DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) TÈCNIQUES DE MÀRQUETING I COMUNICACIÓ Codi 12224113
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
VIDIELLA MARTORELL, RAMON
Adreça electrònica ramon.vidiella@urv.cat
Professors/es
VIDIELLA MARTORELL, RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura "Tècniques de màrqueting i comunicació" representa una visió general sobre els principals aspectes teòrics i pràctics d'aquest coneixement. El màrqueting és avui una disciplina crítica per al management de qualsevol empresa o organització i determina al 100% tots els projectes de comunicació que l'esmentada empresa o organització ha d'implantar. El màrqueting equival a la funció comercial de les organitzacions i, actualment, totes les seves estratègies i accions de comunicació (publicitat, relacions públiques, promocions, màrquetin on line, etc...) exigeixen uns resultats comercials positius, un bon retorn de la seva inversió. Doncs bé, per assolir tot això, cal que els professionals de la comunicació entenguin i dominin aquest entorn d'àmbit superior que és el màrqueting: un conjunt de coneixements i tècniques que són bàsics per a la gestió moderna de qualsevol tipus d'organització empresarial o institucional orientada al mercat, als consumidors o usuaris.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A15 Aplicar els mètodes i les tècniques de màrqueting per a la presa de decisions de les empreses i institucions en les àrees de comunicació en general i de publicitat i relacions públiques en particular.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B9 Saber planificar i organitzar.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A15 Coneix els fonaments teòrics i conceptuals del màrqueting
Comprèn la dimensió pràctica i real del màrqueting
Assumeix la total relació que existeix entre màrqueting i comunicació
Adquireix els coneixements necesssaris per atendre l'aplicació del màrqueting en la futura vida professional dels estudiants
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
 B9 Té capacitat de planificació i organització
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
T.1.- INTRODUCCIÓ AL CONCEPTE DEL MARKETING -El màrqueting, entre la ciència i la tècnica.

-Cap a una definició del màrqueting.

-De les vendes a les necessitats, el fonament del màrqueting.

-Més enllà del màrqueting, els seus àmbits.
T.2.- EL PROCÉS GENERAL DE MÀRQUETING COM A SISTEMA COMERCIAL
-Empresa i mercat: dues cares d'una mateixa moneda.

-L'empresa com l'àmbit funcional del màrqueting (flux activitat empresa, medis I recursos de l’empresa, MK=funció comercial)

-Arees del màrqueting en una empresa i cicle organitzatiu.

-Els requisits del marketing.

-Funcions, nomenclatura i procés general del màrketing.
T.3.- L'ENTORN, CONDICIONANT DEL MERCAT I DEL MÀRQUETING. -El concepte d'entorn.

-Factors del microentorn: subministradors / proveïdors, intermediaris, competència, altres institucions comercials i cadena de valor

-Factors del macroentorn:demogràfic, econòmic. sociocultural, tecnològic, legal, polític i mediambiental.

-Anàlisi de l'entorn.

T.4.- COMPORTAMENT DEL CONSUMIDOR -Una aproximació al consumidor.

-Els determinants del comportament.

-Els determinants interns del comportament.

-Els determinants externs del comportament.

-El procés de decisió de compra
T.5.-SISTEMES D'INFORMACIÓ DE MÀRQUETING. -Definició I abast del SIM.

-Investigació comercial vs investigació de mercat: característiques.

-Aplicacions de la investigació comercial.

-Fases de la investigació comercial.

-Tipus de dissenys d’investigació.

-Principals fonts d’informació.
T.6.- SEGMENTACIÓ I POSICIONAMENT -La dualitat del concepte estratègic.

-Concepte i característiques de la segmentació: definició, mètodes i tècniques, utilitat, requisits i criteris.

-Estratègies de segmentació:generals i de marketing-mix.

-Posicionament: el concepte -més enllà de la diferenciació-, definició i aplicació del posicionament, procés de posicionament.
T.7.- EL MÀRQUETING-MIX -El concepte operatiu.

-Política de producte: el concepte de producte total. Portfoli, amplitud i profunditat de cartera. La marca i les estratègies. Altres factors del producte.

-Política de preus: la demanda com a factor determinant. El preu com a instrument de marketing.

-Política de distribució: logística i comercial.

-Política de promoció/comunicació: convencional-no convencional, on line-off line, BTL-ATL, multiplataforma,...

-Noves tendències (les 5P’s, les 7P’s,...)
T.8.- CICLE DE VIDA DEL PRODUCTE I PLA DE MARKETING. -El concepte teòric.

-Cicle de vida i màrqueting-mix.

-El pla de marketing: eina de planificació I gestió.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
B1
B3
B4
B5
38 21 59
Treballs
B1
B3
B4
2 10 12
Estudis previs
B1
B4
B5
B9
C3
1 10 11
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B1
B3
B4
B9
C3
6 0 6
Atenció personalitzada
B1
B3
C3
2 0 2
 
Proves mixtes
B3
B4
C3
2 2 4
Proves de desenvolupament
B5
B9
C3
2 35 37
Proves pràctiques
B5
B9
C3
2 12 14
Proves orals
B1
B3
B9
C3
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa i funcionament de l'assignatura. Introducció general als blocs temàtics que tractarem durant el quadrimestre
Sessió Magistral La metodologia que bàsicament s'utilitza durant el curs és la presentació i desenvolupament teòric dels temes introduits en el programa. Del temes exposats a classe els alumnes han d'entregar un esquema amb un resum del que s'ha explicat a classe, així com alguna ampliació de continguts referenciada. Aquests treballs s'han de fer en grups de treball màxim de dues persones que prèviament organitzarem.
Treballs Durant el curs els alumnes hauran de llegir un llibre sobre màrqueting, dels quals caldrà fer-ne una recensió a nivell individual.
Estudis previs El professor presentarà 3 o 4 temes específics sobre els quals els alumnes hauran de buscar documentació complementària, ordenar-la, estudiar-la i presentar les seves conclusions a classe.
Aquests treballs es fan d'acord amb els grups de 2 persones màxim que prèviament s'hagin organitzat.
La selecció dels grups que hagin de fer l'exposició serà decissió del professor per tal que tots els grups exposin com a mínim un cop. No es diuen els noms dels grups fins el dia corresponent de l'exposició a classe.
Les temàtiques poden ser casos específics i pràctics o temes teòrics de pur coneixement de màrqueting.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Per altra banda, s'utilitzaran videos, casos i articles per tal d'organitzar diversos debats i comentaris entre tots els alumnes.
A més a més, la presentació teòrica dels temes sempre anirà acompanyada d'exemples pràctics i reals. Experiències professionals actuals del professor
Atenció personalitzada En acabar cada sessió magistral, es deixen 10-15 minuts per atendre públicament els dubtes de tot els alumnes: de les qüestions d'un n'aprenem tots.

Atenció personalitzada
Descripció
Al final de cada sessió teòrica, acostumem a dedicar uns 10-15 minuts a resoldre els dubtes que tinguin els alumnes sobre el tema presentat o, en tot cas, a comentar les opinions que ells considerin oportunes tant sobre un tema com sobre un cas exposat a classe. Lògicament també disposem de les hores de tutoria per tal que, aquells alumnes que ho sol.licitin, rebin sessions personals al despatx del professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves mixtes
B3
B4
C3
A final de curs hi haurà un EXAMEN TEÒRIC relatiu als continguts generals de l'assignatura. L'examen podrà ser tant de desenvolupament temàtic com una prova objectiva amb preguntes tipus test i preguntes curtes.
Aquesta prova és obligatòria per a tots els alumnes. S'ha d'aprovar amb un mínim de 5 per fer mitja amb les altres proves.
30%
Proves de desenvolupament
B5
B9
C3
Hi han dos tipus de proves de desenvolupament:

- les SÍNTESIS TEMÀTIQUES (ST)
- la RECENSIÓ d'un llibre de màrqueting.

SÍNTESIS TEMÀTIQUES.
De cada tema exposat, i en grups de dues persones, els alumnes han de fer un document escrit que inclogui un esquema conceptual dels continguts de cada tema,un resum del seu conjunt i algun contingut addicional referenciat.

Aquesta prova és obligatòria per a tots els alumnes i cal fer totes les ST de tots els temes exposats a classe. Per fer mitja amb la resta de proves de l'avaluació continuada cal presentar doncs totes les ST i que la mitja d'elles doni un mínim de 5. Si no es presenta 1 ST, la prova no queda superada i per tant no es pot fer mitja amb la resta de notes de l'avaluació continuada.

RECENSIÓ.
Del llibre que el professor escolleixi, amb continguts de màrqueting òbviament, els alumnes han de fer una recensió individualment. Un treball màxim de 3/4 pàgines.

La recensió és obligatòria i cal superar-la amb un mínim de 5 per poder fer mitja amb la resta de notes de l'avaluació continuada.
SÍNTESIS TEMÀTIQUES
20%

RECENSIÓ
10%
Proves pràctiques
B5
B9
C3
CASOS.
El professor presentarà 3 o 4 temes específics / casos sobre els quals els alumnes hauran de buscar documentació complementària, ordenar-la, estudiar-la i presentar les seves conclusions en un document escrit de 3/4 pàgines màxim.
Aquests treballs es fan en grup (2 persones).
Les temàtiques poden ser casos específics i pràctics o temes teòrics de pur coneixement de màrqueting.
Per poder fer mitja amb la resta de proves de l'avaluació continuada, cal presentar tots els treballs de tots els casos que es demanin a classe. Si no es presenta un treball, no es fa mitja ni amb els altres treballs de casos ni amb la resta de proves. Per superar la prova cal que la nota mijta de tots els treballs de casos sigui mínimament d'un 5
20%
Proves orals
B1
B3
B9
C3
EXPOSICIÓ ORAL DEL CAS
De tots els CASOS presentats, es farà una selecció dels grups que hagin de fer l'exposició oral a classe. La selecció del grup serà decissió del professor per tal que tots els grups exposin com a mínim un cop. No es diuen els noms dels grups fins el dia corresponent de l'exposició a classe.
Aquesta prova és obligatòria per a tots els grups i per a tots els alumnes. En cas de no fer aquesta prova, no es farà mitja amb la resta de notes de l'avaluació continuada.
10%
Altres  

ASSISTÈNCIA. L'assistència a classe és obligatòria en un 80% i per tant també es valora a l'avaluació continuada dels alumnes. Si un alumne no assisteix al 80% de les classes, i no presenta un document escrit que en certifiqui exactament les raons, no aprovarà l'assignatura.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura de Tècniques de Màrqueting i comunicació només es cursa sota una avaluació continuada del global d'activitats que els alumnes desenvolupen durant el quadrimestre. En principi, doncs, no es planteja la possibilitat de cursar l'assigantura d'una altra manera que no sigui sota l'avaluació continuada.Si hi ha qualsevol alumne/a que no pugui cursar l'assignatura sota l'avaluació continuada ha de parlar amb el professor per comunicar-li la seva situació abans del 21 de setembre de 2012. És a dir, abans del 21 de setembre el professor ha de saber si hi han alumnes que es troben en aquesta situació. Per comunicar-li això al professor o bé es parla amb ell un dels dies de classe de les dues primeres setmanes del curs, o bé se li envia un e-mail. Un cop notificat això, el professor quedarà personalment amb els alumnes un altre dia per tal de certificar-ne les causes de cada cas i, aleshores, mirar de trobar si hi ha una solució alternativa. ES FONAMENTAL DONCS, EN AQUESTS CASOS, HAVER PARLAT AMB EL PROFESSOR -personalment o via e-mail- ABANS DEL 21 DE SETEMBRE DE 2012. Un cop passat aquest plaç del 21 de setembre de 2012, i si els alumnes afectats no s'han posat en contacte personal amb el professor (no via e-mail), no es podrà contemplar cap altre solució d'avaluació de l'assignatura que no sigui l'avaluació continuada.
MOLT IMPORTANT.Els alumnes que tinguin presentades i superades totes les proves desenvolupades al llarg del curs, se li comunica la seva nota final mitja a l'AVALUACIÓ CONTINUADA que serà d'APROVAT cap amunt.Els alumnes que NO hagin presentat o ni superat totes les proves desenvolupades durant el curs, tindran una nota d'AVALUACIO CONTINUADA de SUSPENS.ARA BÉ, tots els alumnes que no superin o no presentin les diferents proves de l'avaluació continuada han de saber que se li guarden les notes de les proves que SÍ han presentat i superat fins a la segona convocatòria. A la segona convocatòria o bé es presenten a l'examen teòric un altre cop -si és aquesta la prova que no han superat- o bé presenten les proves que no han superat o que estan pendents d'entregar (SÍNTESIS TEMÀTIQUES pendents o mal elaborades, RECENSIÓ pendent, un TREBALL DE CAS que li falta, etc...). Aleshores, amb les proves fetes de la SEGONA CONVOCATÒRIA més les notes que se li han guardat de l'AVALUACIÓ CONTINUADA se li fa la mitja final i aquesta serà la nota de SEGONA CONVOCATÒRIA.


Fonts d'informació

Bàsica Philip Kotler, El marketing según Kotler. Como crear, ganar y dominar mercados., Paidós Ibérica, 2011

  • Philip Kotler, Dirección de marketing. Edición del milenio. Ed. Prentice-Hall, 10a ed., 2000. Madrid. Pearson Educación S.A. (LLIBRE GUIA DE L’ASSIGNATURA. BÀSIC PER A LA PROFESSIÓ)
  • Philip Kotler, Principios de Marketing, Prentice Hall, 2008.
  • Philip Kotler & John A. Caslione. La ciencia del caos, el management y el marketing en la era del caos. Ediciones Gestión 2000, 2009.
  • Philip Kotler. El marketing según Kotler. Como crear, ganar y dominar mercados. Paidós Ibérica, 2011.
  • W.Chan Kim y Renée Mauborgne, La estrategia del océano azul. Verticales de bolsillo, Edigrabel, S.A. Barcelona, 2008.
  • Michael E. Porter, Ser competitivo (edición actualizada y aumentada). Ediciones Deusto, S.A. Barcelona, 2009.

Complementària , , ,
  • Peter Drucker, Los desafíos de un mundo sin fronteras. Edhasa, Barcelona 2003.
  • Al Ries y Laura Ries, La caída de la publicidad y el auge de las RRPP. Empresa activa/Nuevos paradigmas. Ediciones Urano, S.A. Barcelona, 2005.
  • A.Ries, J.Trout. Las 22 leyes inmutables del Marketing. Ed. Mc Graw-Hill, Madrid, 1995.
  • Jack Trout, Diferenciarse o morir, Ed. McGraw-Hill, 2001, Madrid.
  • Swystun, Jeff. El glosario de las marcas. Interbrand, LID Editorial Empresarial, 2008, Madrid.
  • Biblioteca Empresarial CincoDías, Colección; lo esencial de los mejores libros de “management”. Ed. Leader Summaries 2005, Madrid.
  • Joaquín Lorente, Piensa, es gratis. Ed.Planeta, Barcelona, 4ª edición, 2009.
  • Eliza Williams, La nueva publicidad, las mejores campañas. Editorial Gustavo Gili, Barcelona, 2010.
  • Gerald Zaltman, Cómo piensan los consumidores. Empresa activa/Nuevos paradigmas. Ediciones Urano, S.A. Barcelona, 2004.
  • Tom Peters, El círculo de la innovación, Ediciones Deusto, 1998. Bilbao.
  • Naomi Klein, El poder de las marcas. Ediciones Paidós Ibérica, 2001, Barcelona.
  • John Naisbitt. 11 mentalidades para prever el futuro. Ed.Norma, 2007.
  • Rick Brinkman i Rick Kirschner. Amarás a tus clientes. Ed. Urano, Empresa activa, Barcelona, 2006.
  • Marçal Moliné, La fuerza de la publicidad. Cuadernos Cinco Días, 1999, Madrid.
  • VVAA. Dirección de comunicación empresarial e institucional. Ed. Gestión 2000, S.A., 2001, Barcelona.
  • Mario Pricken, Publicidad creativa, Ed. Gustavo Gili, 2005, Barcelona.
  • Cy Charney, ¡VENDIDO! La biblia del vendedor, Ed. Robinbook, 2005, Barcelona.
  • L. Bassat, El libro rojo de las marcas, Ed. Espasa Calpe, 1999, Madrid.

 

WEBSITES

·      http://www.interbrand.com

·      http://www.marketingnews.es

·      http://www.anuncios.com/

·      http://www.fecemd.org/

·      http://www.aecem.org/

·      http://www.puromarketing.com

·      http://www.colpublirp.com/

·      http://www.publitarifas.com

·      http://www.associaciopublicitat.com

·      http://www.aeap.es

·      http://www.agenciasdemedios.com

·      http://www.alimarket.es

·      http://www.ojd.es

·      http://www.aimc.es

·      http://es.nielsen.com

·      http://www.sofresam.com/

·      http://www.idescat.cat/

·      http://www.ine.es/

·      http://www.marketingdirecto.com

·      http://mktonlineinternet.blogspot.com

·      http://www.infoadex.es

·      http://www.fundacc.org/

·      http://www.autocontrol.es/

·      http://www.revistamercado.com

·      http://www.moline-consulting.com

·     http://www.estrategias.com

·     http://www.anunciantes.com/

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PLANIFICACIÓ DE MITJANS/12224114
DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TÈCNIQUES DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224112
CREATIVITAT PUBLICITÀRIA/12224111

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
OPINIÓ PÚBLICA/12224005
ESTRUCTURA I CANVI SOCIAL/12224001
INTRODUCCIÓ A LA PSICOLOGIA/12224003
INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA I A L'EMPRESA/12224101
FONAMENTS DE LA COMUNICACIÓ PUBLICITÀRIA I DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224106
 
Altres comentaris
Durant el curs es faciliten altres fonts d'informació (bibliografia, lectures, articles, sites, blogs, etc...) que complementen i actualitzen encara més la bibliografia i els webs especificats a aquesta guia docent.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent