Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A12 |
Aplicar les tècniques de planificació i organització integral de la comunicació d'una empresa o institució, així com dels seus instruments i suports organitzatius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Publicitat i les Relacions Públiques. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A12 |
Presenta una visió global i actual de la planificació de Mitjans
Analitza les característiques dels diferents mitjans de comunicació, convencionals i no convencionals
Coneix els diferents processos (compra, gestió, contacte amb el client, etc.) de l'estratègia i la planificació dels mitjans
Dissenya una campanya completa de planificació de mitjans
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d'acord amb la planificació donada
| | B5 |
Contribueix a l'establiment i aplicació dels processos de treball de l'equip
| | B8 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
|
Tema |
Subtema |
1.Introducció a la planificació de mitjans |
1.1.Mitjans Convencionals i NO Convencionals
1.2.La planificació i funcions del mitjans a Espanya (històrica)
1.3.La planificació de mitjans i el màrqueting
1.4.La planificació de mitjans avui.
1.5.Les Agències de Mitjans
1.6.Coneixements bàsics per poder planificar mitjans. |
2.Paràmetres bàsics de la planificació |
2.1. Producte/marca
2.2. Mercat
2.3. Publicitat
2.4. Oferta de mitjans
|
3.CONCEPTES BÀSICS |
3.1.La població o univers
3.2.El target audience
3.3.Penetració de mitjans
3.4.Audiència
3.5.Perfil d’audiència
3.6.Audiència útil i coeficient d’afinitat
3.7.Rating i Rating Point
3.8.OTS
3.9.Audiència acumulada
3.10.Duplicació d’audiència (fórmula d’Agostini i posteriors)
3.11.Share, o quota de pantalla (per a TV)
3.12.Impactes o contactes
3.13.Cobertura
3.14.Gross rating point (GRP)
3.15.Freqüència mitjana
3.16.El C/RP i el CPM
3.17.L’avaluació
3.18.L’ptimització
|
4.MITJANS PUBLICITARIS CONVENCIONALS |
4.1. Enumeració: televisió, cinema, ràdio, revistes/suplements, premsa diària, publicitat exterior i internet
4.2. Classificació per criteris:
4.2.1. Poder discriminant
4.2.2. Abast geogràfic
4.2.3. Divisibilitat
4.2.4. Economia d’accés
4.2.5. Rendibilitat
4.3. Característiques dels mitjans
4.3.1. Premsa diària
4.3.2. Revistes i suplements
4.3.3. Televisió. El zapping i anti-zapping. Les noves alternatives: el product placement, el bàrtering, les promocions, etc.
4.3.4. Ràdio
4.3.5. Cinema
4.3.6. Mitjà exterior
4.4. La comercialització dels mitjans
4.5. Tendències |
5.LES FONTS D’INFORMACIÓ |
5.1. L’EGM
5.2. L’OJD
5.3. TNS (audimetria)
5.4. Infoadex
5.5. Documentació sobre tarifes i d’altres informacions sobre els suports (Mecos i Guia de los Medios)
5.6. Geomex
|
6.SISTEMÀTICA DE TREBALL |
6.1. El briefing de mitjans
6.2. El contrabriefing
6.3. Anàlisi de precedents
6.4. La definició d’objectius
6.5. Recomanació de mitjans
6.6. Recomanació de períodes d’activitat i intensitat de cada període
6.7. Selecció i recomanació de suports
6.8. Elaboració del calendari d’insercions o òptic estacional
6.9. Avaluació final abans de campanya
6.10. La negociació i la compra
6.11. Seguiment del pla, comprovació i reparaments
6.12. L’avaluació final post-campanya
6.13. Sisitemes de remuneració de les Agències de Mitjans.
6.14. Descomptes i rappels.
6.15. Comisió agència i honoraris
|
7.MACLUHAN I GOSSEN |
7.1. La creativitat en mitjans. MacLuhan
7.2. La llei de Gossen. Eficàcia/vs/OTS
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
6 |
7 |
13 |
Sessió Magistral |
|
42 |
60 |
102 |
Treballs |
|
5 |
14 |
19 |
Atenció personalitzada |
|
7 |
5 |
12 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
L'assignatura de Planificació de mitjans té un component de coneixements de caire matemàtic i estadístic que cal tenir present. Tanmateix la pròpia simbiosi del Grau amb les ciències socials, més que amb les ciències físiques o exactes, obliga a fer un plantejament concret de l'exposició de l'assignatura, la qual cosa no vol dir que s'hagi d'ometre l'exposició de coneixements matemàtics i estadístics, però sí que serà lluny de plantejaments corresponents a les ciències exactes, tret de l'anàlisi de dades d'abast, on el component matemàtic és imprescindible. És per això que l'afany didàctic de l'assignatura es basa en el corrent pragmàtic, on escau la interrelació de conceptes metodològics amb conceptes quantitatius de correspondència L’assistència de l’alumnat és obligatòria |
Sessió Magistral |
És important significar que, durant el curs, s’intentarà que es facin tres conferències solemnes impartides, a la URV, per professionals de reconegut prestigi en el camp dels Mitjans Publicitaris. Llur contingut serà matèria d’examen. |
Sessió Magistral |
Temari de l'assignatura |
Treballs |
Presentacions i exposicions a classe a carrèc de grups de 3/4 alumnes, presentant els dos treballs mes importants del curs |
Atenció personalitzada |
L'atenció personalitzada de qualsevol tema o treball es realitzarà al finalitzar cada dia de classe, pel temps que es requereixi, amb un màxim d'una hora. Igulament i amb acord de dia previament, el dia acordat entre el professor i l'alumne
|
Descripció |
L'atenció personalitzada es realitzarà al finalitzar cada dia de classe, pel temps que es requereixi, amb un màxim d'una hora. Igulament i amb acord de dia previament, l'haria a determinar |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Durant el curs, s’intentarà que es facin tres conferències solemnes impartides, a la URV, per professionals de reconegut prestigi en el camp dels Mitjans Publicitaris |
0.25 punts=2,5% |
Sessió Magistral |
|
- Teòrica: 50 % (5 punts). Durant del curs, hi hauran dos exàmens que alliberen matèria
o Un primer examen tindrà com temari únic el tema núm. 3 (conceptes bàsics). (2 punts). Es imprescindible aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica l’assignatura. L’examen es farà en horari de classe.
o El segon examen recollirà la resta del temari. (3 punts). Imprescindible igualment aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica |
l’assignatura. L’examen es farà en horari de classe.
o El segon examen recollirà la resta del temari. (3 punts). Imprescindible igualment aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica 5 punts=50% |
Treballs |
|
Treballs: 45 % (4,50 punts). Equips de tres o quatre alumnes (si no es diu el contrari). Els treballs seran:
o Fitxa d’equips i Desenvolupament de les temes teòrics i de Conferències. (2,25 punts). 3 exercicis no entregats = 0
o Treball del curs. Cas real. Imprescindible per aprovar la part pràctica. (2.25 punts):
”Brief i plantejament d’un Pla de Mitjans “ (40%)
“Realització del Pla de mitjans del Mitjans (del cas anterior) (60%)
|
4,25 punts=42,5% |
Atenció personalitzada |
|
Tutories constants individuals i per grups |
Puntiació subjetiva del professor |
Altres |
|
-Assistència: 5 % (0,50 punts). Marge de faltes: 20%. Això implica que aprox. només es poden faltar a 6 classes (ó 12 hores). El control d'assistència vindrà donat per signatura de full d'assistència a totes les classes, per preguntar en moments determinats a classe per algun alumne o be per l'assistència a probes sorpresa de fàcil resolució. |
0,5 punts=5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
-Assistència: 5 % (0,50 punts). Marge de faltes: 20%. Això implica que aprox. només es poden faltar a 6 classes (ó 12 hores). El control d'assistència vindrà donat per signatura de full d'assistència a totes les classes, per preguntar en moments determinats a classe per algun alumne o be per l'assistència a probes sorpresa de fàcil resolució.
- Treballs: 45 % (4,50 punts). Equips de quatre alumnes (si es diu el contrari). Els treballs seran:
o Fitxa d'equips i Desenvolupament de les temes teòrics i de Conferències. (2,25 punts). 3 exercicis no entregats = 0 o Treball del curs. Cas real. Imprescindible per aprovar la part pràctica. (2.25 punts): ”Brief i plantejament d'un Pla de Mitjans “ (40%) “Realització del Pla de mitjans del Mitjans (del cas anterior) (60%)
- Teòrica: 50 % (5 punts). Durant del curs, hi hauran dos exàmens que alliberen matèria
o Un primer examen tindrà com temari únic el tema núm. 3 (conceptes bàsics). (2 punts). Es imprescindible aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica l'assignatura. L'examen es farà en horari de classe. o El segon examen recollirà la resta del temari. (3 punts). Imprescindible igualment aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica. EN RESUM: Part teòrica: en totes les sessions qualsevol alumne recollirà per la classe els punts impartits a la darrera sessió. Conjuntament amb la resta d'intervencions a classe, les respostes serviran per configurar la nota final conjuntament amb l'examen de juny i les pràctiques (50/50%). La participació a classe i la seva qualitat formen part del procés d'aprenentatge de la matèria. Part pràctica: Les pràctiques es faran durant les hores assignades i, per tant, l'assistència serà determinant en l'avaluació de l'alumnat. Les tutories per equips seran voluntàries i una part obligatòries. Els alumnes que NO aprobin hi hauran de presentar-se a la segona convocatoria amb el 100% del temari |
Bàsica |
|
González Lobo, María Ángeles; Enrique Carrero (5a. edició). "Manual de planificación de medios". Madrid: ESIC . Lectura obligatòria.
Perlado Lamo de Espinosa, Marta (2006). Planificación de medios de comunicación de masas. Lectura obligatòria
Moliné, Marçal (2000). La fuerza de la publicidad. Madrid: Cuadernos Cinco Días.
Pérez Latre, Francisco J (2000). Planificación y gestión de medios publicitarios. Barcelona: Ariel.
Joaquin Sánches Herrera y Teresa Pintado Blanco. Nuevas tendencias en comunicación. Madrid: Esic 2010
Enrique Bigné. "Promoción Comercial" Madrid. Esic 2003
Antón Álverez Ruis. "La magia del Planner" Esic 2012
Revista "Guia de los Medios". Edit. Remarca. Consulta obligatoria |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
CREATIVITAT PUBLICITÀRIA/12224111 | TÈCNIQUES DE MÀRQUETING I COMUNICACIÓ/12224113 | DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA I A L'EMPRESA/12224101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|