DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PLANIFICACIÓ DE MITJANS Codi 12224114
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Tercer Segon
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
FRANCO BADULES, XAVIER
Adreça electrònica xavier.franco@urv.cat
Professors/es
FRANCO BADULES, XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura de Planificació de mitjans té un component de coneixements de caire matemàtic i estadístic que cal tenir present. Tanmateix la pròpia simbiosi de la llicenciatura amb les ciències socials, més que amb les ciències físiques o exactes, obliga a fer un plantejament concret de l’exposició de l’assignatura, la qual cosa no vol dir que s’hagi d’ometre l’exposició de coneixements matemàtics i estadístics, però sí que serà lluny de plantejaments corresponents a les ciències exactes, tret de l’anàlisi de dades d’abast, on el component matemàtic és imprescindible.   És per això que l’afany didàctic de l’assignatura es basa en el corrent pragmàtic, on escau la interrelació de conceptes metodològics amb conceptes quantitatius de correspondència

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A12 Aplicar les tècniques de planificació i organització integral de la comunicació d'una empresa o institució, així com dels seus instruments i suports organitzatius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Publicitat i les Relacions Públiques.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A12 Presenta una visió global i actual de la planificació de Mitjans
Analitza les característiques dels diferents mitjans de comunicació, convencionals i no convencionals
Coneix els diferents processos (compra, gestió, contacte amb el client, etc.) de l'estratègia i la planificació dels mitjans
Dissenya una campanya completa de planificació de mitjans
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d'acord amb la planificació donada
 B5 Contribueix a l'establiment i aplicació dels processos de treball de l'equip
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
1.Introducció a la planificació de mitjans 1.1.Mitjans Convencionals i NO Convencionals
1.2.La planificació i funcions del mitjans a Espanya (històrica)
1.3.La planificació de mitjans i el màrqueting
1.4.La planificació de mitjans avui.
1.5.Les Agències de Mitjans
1.6.Coneixements bàsics per poder planificar mitjans.
2.Paràmetres bàsics de la planificació 2.1. Producte/marca
2.2. Mercat
2.3. Publicitat
2.4. Oferta de mitjans
3.CONCEPTES BÀSICS 3.1.La població o univers
3.2.El target audience
3.3.Penetració de mitjans
3.4.Audiència
3.5.Perfil d’audiència
3.6.Audiència útil i coeficient d’afinitat
3.7.Rating i Rating Point
3.8.OTS
3.9.Audiència acumulada
3.10.Duplicació d’audiència (fórmula d’Agostini i posteriors)
3.11.Share, o quota de pantalla (per a TV)
3.12.Impactes o contactes
3.13.Cobertura
3.14.Gross rating point (GRP)
3.15.Freqüència mitjana
3.16.El C/RP i el CPM
3.17.L’avaluació
3.18.L’ptimització
4.MITJANS PUBLICITARIS CONVENCIONALS 4.1. Enumeració: televisió, cinema, ràdio, revistes/suplements, premsa diària, publicitat exterior i internet
4.2. Classificació per criteris:
4.2.1. Poder discriminant
4.2.2. Abast geogràfic
4.2.3. Divisibilitat
4.2.4. Economia d’accés
4.2.5. Rendibilitat
4.3. Característiques dels mitjans
4.3.1. Premsa diària
4.3.2. Revistes i suplements
4.3.3. Televisió. El zapping i anti-zapping. Les noves alternatives: el product placement, el bàrtering, les promocions, etc.
4.3.4. Ràdio
4.3.5. Cinema
4.3.6. Mitjà exterior
4.4. La comercialització dels mitjans
4.5. Tendències
5.LES FONTS D’INFORMACIÓ 5.1. L’EGM
5.2. L’OJD
5.3. TNS (audimetria)
5.4. Infoadex
5.5. Documentació sobre tarifes i d’altres informacions sobre els suports (Mecos i Guia de los Medios)
5.6. Geomex
6.SISTEMÀTICA DE TREBALL 6.1. El briefing de mitjans
6.2. El contrabriefing
6.3. Anàlisi de precedents
6.4. La definició d’objectius
6.5. Recomanació de mitjans
6.6. Recomanació de períodes d’activitat i intensitat de cada període
6.7. Selecció i recomanació de suports
6.8. Elaboració del calendari d’insercions o òptic estacional
6.9. Avaluació final abans de campanya
6.10. La negociació i la compra
6.11. Seguiment del pla, comprovació i reparaments
6.12. L’avaluació final post-campanya
6.13. Sisitemes de remuneració de les Agències de Mitjans.
6.14. Descomptes i rappels.
6.15. Comisió agència i honoraris
7.MACLUHAN I GOSSEN 7.1. La creativitat en mitjans. MacLuhan
7.2. La llei de Gossen. Eficàcia/vs/OTS

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A12
B2
B4
B5
4 0 4
Sessió Magistral
A12
6 7 13
Sessió Magistral
B4
B5
B8
42 60 102
Treballs
B4
B5
B8
5 14 19
Atenció personalitzada
7 5 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries L'assignatura de Planificació de mitjans té un component de coneixements de caire matemàtic i estadístic que cal tenir present. Tanmateix la pròpia simbiosi del Grau amb les ciències socials, més que amb les ciències físiques o exactes, obliga a fer un plantejament concret de l'exposició de l'assignatura, la qual cosa no vol dir que s'hagi d'ometre l'exposició de coneixements matemàtics i estadístics, però sí que serà lluny de plantejaments corresponents a les ciències exactes, tret de l'anàlisi de dades d'abast, on el component matemàtic és imprescindible. És per això que l'afany didàctic de l'assignatura es basa en el corrent pragmàtic, on escau la interrelació de conceptes metodològics amb conceptes quantitatius de correspondència L’assistència de l’alumnat és obligatòria
Sessió Magistral És important significar que, durant el curs, s’intentarà que es facin tres conferències solemnes impartides, a la URV, per professionals de reconegut prestigi en el camp dels Mitjans Publicitaris. Llur contingut serà matèria d’examen.
Sessió Magistral Temari de l'assignatura
Treballs Presentacions i exposicions a classe a carrèc de grups de 3/4 alumnes, presentant els dos treballs mes importants del curs
Atenció personalitzada L'atenció personalitzada de qualsevol tema o treball es realitzarà al finalitzar cada dia de classe, pel temps que es requereixi, amb un màxim d'una hora. Igulament i amb acord de dia previament, el dia acordat entre el professor i l'alumne

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es realitzarà al finalitzar cada dia de classe, pel temps que es requereixi, amb un màxim d'una hora. Igulament i amb acord de dia previament, l'haria a determinar

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A12
Durant el curs, s’intentarà que es facin tres conferències solemnes impartides, a la URV, per professionals de reconegut prestigi en el camp dels Mitjans Publicitaris 0.25 punts=2,5%
Sessió Magistral
B4
B5
B8
- Teòrica: 50 % (5 punts). Durant del curs, hi hauran dos exàmens que alliberen matèria

o Un primer examen tindrà com temari únic el tema núm. 3 (conceptes bàsics). (2 punts). Es imprescindible aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica l’assignatura. L’examen es farà en horari de classe.
o El segon examen recollirà la resta del temari. (3 punts). Imprescindible igualment aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica
l’assignatura. L’examen es farà en horari de classe.
o El segon examen recollirà la resta del temari. (3 punts). Imprescindible igualment aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica 5 punts=50%
Treballs
B4
B5
B8
Treballs: 45 % (4,50 punts). Equips de tres o quatre alumnes (si no es diu el contrari). Els treballs seran:

o Fitxa d’equips i Desenvolupament de les temes teòrics i de Conferències. (2,25 punts). 3 exercicis no entregats = 0
o Treball del curs. Cas real. Imprescindible per aprovar la part pràctica. (2.25 punts):
”Brief i plantejament d’un Pla de Mitjans “ (40%)
“Realització del Pla de mitjans del Mitjans (del cas anterior) (60%)
4,25 punts=42,5%
Atenció personalitzada
Tutories constants individuals i per grups Puntiació subjetiva del professor
Altres  

-Assistència: 5 % (0,50 punts). Marge de faltes: 20%. Això implica que aprox. només es poden faltar a 6 classes (ó 12 hores). El control d'assistència vindrà donat per signatura de full d'assistència a totes les classes, per preguntar en moments determinats a classe per algun alumne o be per l'assistència a probes sorpresa de fàcil resolució.

0,5 punts=5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

-Assistència: 5 % (0,50 punts). Marge de faltes: 20%. Això implica que aprox. només es poden faltar a 6 classes (ó 12 hores). El control d'assistència vindrà donat per signatura de full d'assistència a totes les classes, per preguntar en moments determinats a classe per algun alumne o be per l'assistència a probes sorpresa de fàcil resolució.

- Treballs: 45 % (4,50 punts). Equips de quatre alumnes (si es diu el contrari). Els treballs seran:

o Fitxa d'equips i Desenvolupament de les temes teòrics i de Conferències. (2,25 punts). 3 exercicis no entregats = 0
o Treball del curs. Cas real. Imprescindible per aprovar la part pràctica. (2.25 punts):
”Brief i plantejament d'un Pla de Mitjans “ (40%)
“Realització del Pla de mitjans del Mitjans (del cas anterior) (60%)

- Teòrica: 50 % (5 punts). Durant del curs, hi hauran dos exàmens que alliberen matèria

o Un primer examen tindrà com temari únic el tema núm. 3 (conceptes bàsics). (2 punts). Es imprescindible aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica l'assignatura. L'examen es farà en horari de classe.
o El segon examen recollirà la resta del temari. (3 punts). Imprescindible igualment aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica.

EN RESUM:

Part teòrica: en totes les sessions qualsevol alumne recollirà per la classe els punts impartits a la darrera sessió. Conjuntament amb la resta d'intervencions a classe, les respostes serviran per configurar la nota final conjuntament amb l'examen de juny i les pràctiques (50/50%). La participació a classe i la seva qualitat formen part del procés d'aprenentatge de la matèria. Part pràctica: Les pràctiques es faran durant les hores assignades i, per tant, l'assistència serà determinant en l'avaluació de l'alumnat. Les tutories per equips seran voluntàries i una part obligatòries.

Els alumnes que NO aprobin hi hauran de presentar-se a la segona convocatoria amb el 100% del temari


Fonts d'informació

Bàsica

González Lobo, María Ángeles; Enrique Carrero (5a. edició). "Manual de planificación de medios". Madrid: ESIC . Lectura obligatòria.

Perlado Lamo de Espinosa, Marta (2006). Planificación de medios de comunicación de masas. Lectura obligatòria

Moliné, Marçal (2000). La fuerza de la publicidad. Madrid: Cuadernos Cinco Días.

Pérez Latre, Francisco J (2000). Planificación y gestión de medios publicitarios. Barcelona: Ariel.

Joaquin Sánches Herrera y Teresa Pintado Blanco. Nuevas tendencias en comunicación. Madrid: Esic 2010

Enrique Bigné. "Promoción Comercial" Madrid. Esic 2003

Antón Álverez Ruis. "La magia del Planner" Esic 2012

Revista "Guia de los Medios". Edit. Remarca. Consulta obligatoria

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
CREATIVITAT PUBLICITÀRIA/12224111
TÈCNIQUES DE MÀRQUETING I COMUNICACIÓ/12224113
DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA I A L'EMPRESA/12224101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent