DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ DE MERCATS Codi 12224213
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Optativa Segon
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SALVAT RULL, HILDEBRAND
Adreça electrònica hildebrand.salvat@urv.cat
Professors/es
SALVAT RULL, HILDEBRAND
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura Investigació de Mercats dóna a conèixer els procediments i instruments per a la recerca relacionada amb el màrqueting i en la comunicació. Constitueix una eina d’ajut a la presa de decisions de l’àrea de màrqueting, centrant-se especialment en conèixer les fonts d’informació emprades pels professionals dels àmbits de la Publicitat i les Relacions Públiques. El seu contingut s’encamina a obtenir una visió general del procés d'investigació de màrqueting, i pretén donar a conèixer la utilitat de la investigació de màrqueting, el seu context i els límits del seu ús. L’assignatura vol proporcionar els coneixements necessaris que permetin, en cada cas, obtenir, de la font d’informació més adequada, la informació que es necessiti. Es presentaran les etapes que es duen a terme en qualsevol procés d’investigació, detallant-ne el contingut i analitzant les interaccions que es produeixen. Es presentaran les principals tècniques d’investigació que s’utilitzen: en què consisteixen, quan cal utilitzar-les i també els seus avantatges i inconvenients respecte a la resta de tècniques. S’incidirà fonamentalment en la investigació de mercats aplicada a la comunicació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Coneixement teòric i operatiu de l’anàlisi i la investigació de les audiències aplicat a la selecció i la compra de suports i mitjans per a la planificació de la difusió publicitària.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Coneix els procediments i els instruments per a la investigació relacionada amb el màrqueting i la comunicació
Obté una visió general del procés d’investigació de màrqueting
Sap obtenir, de la font d’informació més adequada en cada cas, la informació que es necessiti
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Aspectes fonamentals de la investigació Comercial Subtema
Introducció a la Investigació de Mercats
Necessitats d'informació a la gestió de Màrqueting
Aplicacions de la investigació comercial
Limitacions de la investigació de mercats
Organització de la investigació comercial
El procés d'investigació comercial
Fonts d’informació
Classificació de les Metodologies d’Investigació de Mercats
Tema 2. Investigació qualitativa Grups de discussió.
Entrevista en profunditat.
Observació directa.
Interpretació de resultats i presa de decisions.

Tema 3. El disseny d’estudis quantitatius

La base del disseny de la mostra
Mostreig
Error mostral

Tema 4. Tècniques d’Investigació quantitativa Tècniques d'investigació quantitativa
L'observació i l'experimentació
L’enquesta
Els panells i òmnibus
El disseny de qüestionari
Treball de camp.

Tema 5. Anàlisi quantitativa odificació de les variables
Anàlisi univariable
Anàlisi bivariable: Taules de contingència
Anàlisi multivariable. Necessitats de la perspectiva multivariant per explicar la presa de decisions en màrqueting.
Tema 6. Investigació de mercats aplicada La segmentació de mercats
L'estimació de la demanda potencial
Mapes de posicionament
Els factor que determinen la fidelització
Pre-test de campanyes
Test de producte/concepte
Anàlisi del consumidor.
Efectivitat publicitària
Pretest publicitari
Postest de campanyes
Seguiment (tracking) de la publicitat.
Efectivitat promocional
Audiència de mitjans
Efectivitat de mitjans
Anàlisis de formats i continguts

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció

Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica • TRESPALACIOS GUTIERREZ, J.A; VÁZQUEZ CASIELLES, RODOLFO; BELLO ACEBRÓN, L., Investigación de Mercados, Thomson,
professor, • Dossier/Recull d’articles i lectures preparats pels professor, ,
• MIQUEL, SALVADOR (ET AL.)., Investigación de Mercados, McGraw-Hill,,
• DIEZ DE CASTRO, E. & MARTIN ARMARIO, E. & SNACHEZ FRANCO, M., Comunicaciones de marketing, Pirámide,
Ramón Pedret, Laura Sagnier Delgado, Francesc Camp, La investigación comercial como soporte del márketing, Deusto,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent