DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) CIUTADANIA Codi 12244110
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Tercer Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
FARRÉ COMA, JORGE
HUERTAS ROIG, MARIA ASUNCION
Adreça electrònica josetxo.cerdan@urv.cat
sunsi.huertas@urv.cat
yolanda.tortajada@urv.cat
Professors/es
CERDAN LOS ARCOS, JOSE FRANCISCO
HUERTAS ROIG, MARIA ASUNCION
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura encara aspectes relacionats amb el dret a la representació, la vinculació dels mitjans amb la participació ciutadana i la dimensió ètica de la pràctica professional en l'àmbit de la comunicació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1: VIOLÈNCIA DE LES IMATGES/IMATGES DE LA VIOLÈNCIA
BLOC 2: ÈTICA I CIVISME EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES Ètica publicitària. Ètica en relacions públiques. Ètica en la comunicació de les destinacions turístiques o territoris.
BLOC 3: ENTRE EL JO I L'ALTRE: EXHIBICIONISME I VOYEURISME EN LA CULTURA CONTEMPORÀNIA Retrats, autoretrats i màscares en la fotografia contemporània. Representacions del jo en el cinema documental i en la videocreació. Mirades intrusives: espies i vouyeurs de ‘cine’.
BLOC 4: REPRESENTACIÓ MEDIÀTICA, IDENTITAT DE GÈNERE I RECONEIXEMENT SOCIAL Postfeminisme, vídeos musicals i publicitat. Pràctiques mediàtiques i gènere: la representació a les xarxes socials. Tractament mediàtic de la violència de gènere i els abusos sexuals.Com millorar la representació mediàtica de les minories ètniques i la immigració: llenguatge inclusiu, eines per a la diversitat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
C4
C5
27 15 42
Supòsits pràctics/ estudi de casos
C4
C5
30 60 90
Atenció personalitzada
15 0 15
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Definició de la participació a l'aula. Pautes per a la realització de les activitats pràctiques. Introducció als debats.
Sessió Magistral Sessions destinades a l'exposició de conceptes per part del professorat.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Activitats pràctiques guiades pel professorat.
Atenció personalitzada Tutories de seguiment. Orientació.

Atenció personalitzada
Descripció
Setmanalment, es fixarà un horari d'atenció personalitzada que es gestionarà a través del moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
C4
C5
Sessions plenàries on s'introdueixen els conceptes que, posteriorment, es treballaran als tallers.
Les sessions magistrals serviran també per donar pautes i instruccions concretes pel treball que cal desenvolupar fora de l'aula.
0%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
C4
C5
L'assistència a les pràctiques (tallers) és obligatòria per aquelles persones que han decidit seguir l'avaluació continuada. Cada bloc de l'assignatura té associades unes pràctiques que es desenvolupen a l'aula i, en alguns casos, fora de l'aula i prèviament al taller. S'ha de participar a totes elles per poder optar a l'avaluació en primera convocatòria. 100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació té 4 parts, una per bloc temàtic (veure programa). Cada bloc és el 25% de la nota.

L'avaluació de cada bloc consistirà en diversos exercicis guiats que es realitzaran durant els tallers o fora de l'aula i que estaran coordinats pel professor/a responsable del bloc.

Per ser avaluats/des en primera convocatòria, cal haver superat 3 dels 4 blocs de l'assignatura. Les notes per sota de 3 no fan mitjana.

Qui no vulgui fer avaluació continuada té l'oportunitat de superar l'assignatura en 2a. convocatòria. L'avaluació consistirà en un examen oral sobre els continguts de l'assignatura que s'han de treballar a partir de les lectures (de cada bloc) que figuren al programa de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

BLOC 1
Farocki, H. (2003). Crítica de la mirada. Buenos Aires: Gobierno de Buenos Aires.

Didi-Huberman, G. (2004). Imágenes pese a todo. Memoria visual del holocausto. Barcelona: Paidós.

Monegal, A. (comp.) (2007). Política y (po)ética de las imágenes de guerra. Barcelona: Paidós.

Sontag, S. (2003). Ante el dolor de los demás. Madrid: Alfaguara.

BLOC 2

2.1
Código de Conducta Publicitaria de la Asociación para la Autorregulación de la
Comunicación Comercial. (Disponible en la web de la asociación).

Montero, M. Ética y Publicidad. Documento disponible en:
www.unav.es/empinf/medpub/documentos/eticaypublicidad.doc

Ortega, E. (2004). La regulación publicitaria. En: E. Ortega. La comunicación
publicitaria. Madrid: Piràmide.

2.2
Black, S. (1994). Aspectos legales de la práctica de las relaciones públicas. A: S.
Black. Las relaciones públicas. Un factor clave de gestión. Barcelona: Editorial Hispano
Europea.

Códigos de conducta y ética profesional. En: Black, S. (1994). Las relaciones públicas.
Un factor clave de gestión. Barcelona: Editorial Hispano Europea.

Wilcox, Cameron i Xifra (2006). Ética y profesionalidad. A: Wilcox et al. Relaciones
Públicas. Estrategias y tácticas. Madrid: Pearson.

2.3
Huertas, S. (2009). Les marques turístiques de destinacions. A: J. de San Eugenio.
Manual de Comunicació Turística. Girona: Documenta.

Keogh, B. (1990). Public participation in community tourism planning, Annals of
Tourism Research, vol.17, p.449-465.

Miller et al. (2010). Public understanding of sustainable tourism, Annals of Tourism
Research, vol.37, nº3, p.627-645.

BLOC 3

Veure programa.

BLOC 4

4.1
Gill, R. (2007), ‘Postfeminist media culture: Elements of a sensibility’, European Journal of Cultural Studies, 10: 2, pp. 147-166.

Gill, R. (2008), ‘Empowerment/Sexism: Figuring Female Sexual Agency in Contemporary Advertising’, Feminism & Psychology, 18: 1, pp. 35-60. 

Gill, R. (2009), ‘Beyond the “Sexualization of Culture” Thesis: An Intersectional Analysis of “Sixpacks”, “Midriffs” and “Hot Lesbians” in Advertising’, Sexualities, 12: 2, pp. 137-160.

4.2
Ringrose, J. (2011), ‘Are You Sexy, Flirty, Or A Slut? Exploring ‘Sexualization’ and
How Teen Girls Perform/Negotiate Digital Sexual Identity on Social Networking Sites’, in R. Gill and C. Scharff (eds), New Femininities: Postfeminism, Neoliberalism and Subjectivity, Basingstoke: Palgrave McMillan, pp. 99-116.

Siibak, A. (2010), ‘Constructing masculinity on a social networking site. Thecase-study of visual self-presentations of young men on the profile images of SNS Rate’, Young. Nordic Journal of Youth Research, 18: 4, pp. 403–425.

Tortajada, I., Willem, C., Crescenzi, L., Araüna, N. and Tellado, I. (2011), ‘Fotologs and Love Socialisation Processes. A Conventional or a Transformative Model of Sexuality and Relationships?’, in M. Walrave, W. Heirman, S. Mels, C. Timmerman and H. Vandebosch (eds), eYouth. Balancing between Opportunities and Risks. Bruxelles: Peter Lang, pp. 215-232.

4.3
Carrasco, M., Corcoy, M., Puig, M. and Riera, E. (2011), Impacte de les recomanacions sobre el Tractament de la Violència Masclista als Mitjans de Comunicació, Barcelona: Associació de Dones Periodistes de Catalunya.

Consell de l’Audiovisual de Catalunya (2011), El tractament de les informacions sobre violència en l’àmbit familiar i sobre violència masclista en els teleinformatius. Anàlisi del seguiment de les Recomanacions sobre el tractament de la violència masclista als mitjans de comunicació, Barcelona: Consell de l’Audiovisual de Catalunya-Generalitat de Catalunya.

Kitzinger, J. (2004), Framing Abuse. Media Influence and Public Unerstanding of Sexual Violence Against Children, London: Pluto Press.

Soriano, J. (2004), ‘Las mujeres ante la información sobre violencia de género, Sphera Pública, 4, pp. 151-170.

4.4
Marthoz, J.P. (2012), Corresponsals de les migracions. La cobertura informativa d'un fet global, Catalunya: Pol·len edicions.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent