DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PERIODISME A INTERNET Codi 12244115
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Tercer Segon
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CARRILLO PÉREZ, NEREIDA
Adreça electrònica nereida.carrillo@urv.cat
Professors/es
CARRILLO PÉREZ, NEREIDA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén oferir una introducció prou àmplia de les particularitats del periodisme digital, entés principalment pel que s’encarrega de la producció de notícies d’actualitat per a Internet. Els diferents mòduls, a través de les explicacions, exemples i activitats, us permetran produir informació en portals de notícies i weblogs, així com aprofitar al màxim les eines i serveis d'Internet (xarxes socials, producció multimèdia).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Aplicar adequadament les tecnologies i els sistemes utilitzats per recopilar, processar, elaborar i transmetre continguts periodístics a través dels mitjans de comunicació i d’Internet.
 A4 Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
 B11 Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Entén com s'organitza el treball quotidià dels periodistes digitals
Interpreta els reptes que suposa el paper més actiu de l'audiència a Internet
Avalua les diferents alternatives existents com a model de negoci per a publicacions digitals
Adquireix una visió àmplia sobre les particularitats del periodisme digital, entès, principalment, com aquell que s’encarrega de la producció d’informació d’actualitat per a Internet
Coneix els canvis que suposa Internet en el periodisme com a professió
Entén les característiques d’Internet rellevants per a la producció de continguts informatius
 A4 Explora les particularitats dels productes informatius a Internet en comparació amb els mitjans de comunicació tradicionals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
 B5 Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
 B11 Té capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a noves situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
El periodisme en el nou context comunicatiu Internet: un nou mitjà de comunicació
Innovació tecnològica en les empreses periodístiques
Història del periodisme digital
Tendències de la comunicació digital
El rol del periodista en el nou context
Problemes ètics del periodisme digital
Els llenguatges del periodisme multimèdia Els gèneres periodístics multimèdia
Redacció de textos per a Internet
L’enllaç com element informatiu
Producció audiovisual per la web
Sistemes de gestió de continguts digitals Fonaments tecnològics
Dinàmica i estratègies de funcionament
Diaris digitals, blogs, wikis
Eines i serveis de publicació col.lectiva
L’usuari actiu: interactivitat i participació en el periodisme digital Potencialitats interactives d'Internet
La nova audiència digital
Blogs i periodisme
Periodisme participatiu als mitjans professionals
Periodisme ciutadà
Xarxes socials
Estructura i models de negoci del periodisme multimèdia Tipologia de mitjans digitals
Líders d'audiència a Catalunya i als principals mercats mundials
Models de negoci
Propietat intel.lectual i llicències d'ús lliure

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
B1
30 30 60
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A3
A4
B5
B8
B11
C2
30 51 81
Supòsits pràctics/ estudi de casos
C3
1 10 11
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs
Sessió Magistral Durant dues hores a la setmana dedicarem la classe de teoria a explorar els diferents apartats del temari a través d'explicacions, discussió de lectures i estudi de casos. Algunes sessions es faran en anglès com a prova pilot de la implantació de llengues estrangeres en la docència de grau.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Les dues hores setmanals de pràctiques a l'aula d'informàtica serviran per realitzar activitats pràctiques i coordinar el treball de la classe que, organitzada com a una redacció digital, produirà continguts informatius per a Internet de forma regular durant el semestre.
Supòsits pràctics/ estudi de casos En grups de dues persones haureu de preparar un informe sobre un mitjà de comunicació digital o servei d'Internet.
Atenció personalitzada L'horari d'atenció al despatx és Dimarts de 12 a 14h.

Atenció personalitzada
Descripció
L'horari d'atenció al despatx està pensats perquè pugueu consultar dubtes sobre la teoria i les activitats pràctiques a mesura que es desenvolupa el curs. No dubteu a visitar-me durant aquest horari o escriure'm un correu-e (david.domingo@urv.cat) per trobar un altre moment. Horari: Dimarts de 12 a 14 hores.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
B1
Hi haurà un examen de teoria, que consistirà en preguntes breus i un tema a desenvolupar. 20%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A3
A4
B5
B8
B11
C2
Bona part de les pràctiques les farem al laboratori de disseny multimèdia, però n'hi haurà que requeriran que treballeu sobre el terreny per produir informació:

- Redacció de titulars i textos per Internet
- Ús eficient d'enllaços en notícies
- Configuració de servei RSS
- Creació de mapes informatius
- Gestió de Twitter com a eina informativa
- Configuració d'un blog
- Producció audiovisual per a Internet
- Portal de notícies: planificació i producció de continguts informatius multimèdia.
50%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
C3
Definició d'un projecte de mitjà de comunicació digital especialitzat a partir d'una anàlisi de la competència. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura es basa en l'avaluació continuada i per aprovar en primera convocatòria és requisit imprescindible haver participat en el 90% de les activitats pràctiques, a més d'aprovar l'examen teòric i presentar el treball de curs. Si un alumne no pot seguir l'avaluació continuada, haurà de contactar el professor a principi del semestre per planificar activitats alternatives, que inclouran preparar un treball de síntesi de lectures seleccionades pel professor, la producció d'un blog d'actualització setmanal, el treball de definició del projecte de mitjà de comunicació digital i l'examen teòric en segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

Manuals de periodisme digital
Salaverría, Ramón (2005) Redaccion periodistica en Internet. Pamplona: Eunsa.
    Manual de redacció de notícies per Internet.
Josep Lluís Micó (2006) Periodisme a la Xarxa. Vic: Eumo.
    Reflexions sobre les possibilitats informatives d'Internet.

Història del periodisme digital
Abbate, J. (1999) Inventing the Internet. Cambridge (EUA): MIT Press.
    Història dels orígens d'Internet.
Boczkowski, Pablo J. (2006) Digitalizar las noticias. Buenos Aires: Manantial.
    Descripció dels primers projectes de periodisme digital a EUA i anàlisi dels factors que han influït en la seva evolució.
Estévez, J. (2002) Periodismo en la red. Madrid : Anaya Multimedia.
    Història i organització interna dels principals mitjans digitals espanyols.

Rutines de treball del periodisme digital

Domingo, David & Paterson, Chris (eds.) (2011) Making Online News. Volume 2: Newsroom Ethnography in the Second Decade of Internet Journalism. New York: Peter Lang.
    Tendències actuals en periodisme digital en diversos països.
Masip, Pere (2008) Internet a les redaccions. Barcelona: Trípodos.
    L'ús d'Internet com a font informativa en mitjans tradicionals.

Paterson, C. i Domingo, D. (2008) Making Online News: The Ethnography of New Media Production. New York: Peter Lang.
    Rutines de treball i evolució del periodisme digital en diversos països.
Friend, Cecilia i Singer, Jane (2007) Online Journalism Ethics. ME Sharpe.

Mitjans digitals a Catalunya i Espanya
Domingo, D. (2004) Periodisme Digital a Catalunya: radiografia de 445 webs informatius. Barcelona: Col·legi de Periodistes de Catalunya.
    Història i característiques bàsiques dels mitjans digitals catalans.
Salaverría, Ramón (ed.) (2005) Cibermedios. Sevilla: Comunicación Social.
    Característiques dels mitans digitals a Espanya.

Periodisme participatiu

Allan, Steve & Thorsen, Einar (eds.) (2009) Citizen Journalism: Global Perspectives. Peter Lang.
     Anàlisi del paper dels ciutadans com a productors d'informació a partir de casos de tot el món.
Gillmor, Dan (2005) We the media. Llibre digital:
http://www.oreilly.com/catalog/wemedia/book/index.csp
    Debat sobre les possibilitats que obre Internet com a mitjà participatiu.
 Singer, Jane B; Hermida, Alfred; Domingo, David; Heinonen, Ari; Paulussen, Steve; Quandt, Thorsten; Reich, Zvi; Vujnovic, Marina (2011) Participatory Journalism: Guarding Open Gates in Online Newspapers. New York: Wiley-Blackwell.
    Anàlisi de la gestió de la participació de l'audiència en deu països.

Complementària

Webs recomanades: actualitat del periodisme digital

Àmbit català:
Comunicació 21: http://www.comunicacio21.com
Escacc: http://www.escacc.cat
Núria Masdeu: http://nuriamasdeu.blogspot.com

Àmbit espanyol:
e-periodistas: http://e-periodistas.blogspot.com
Lola como Mola: http://lolacomomola.blogspot.com

Àmbit nordamericà:
Nieman Journalism Lab: http://www.niemanlab.org/
Reportr: http://reportr.net
Teaching Online Journalism: http://mindymcadams.com/tojou

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent