Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Aplicar adequadament les tecnologies i els sistemes utilitzats per recopilar, processar, elaborar i transmetre continguts periodístics a través dels mitjans de comunicació i d’Internet. |
| A4 |
Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
| B11 |
Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Entén com s'organitza el treball quotidià dels periodistes digitals
Interpreta els reptes que suposa el paper més actiu de l'audiència a Internet
Avalua les diferents alternatives existents com a model de negoci per a publicacions digitals
Adquireix una visió àmplia sobre les particularitats del periodisme digital, entès, principalment, com aquell que s’encarrega de la producció d’informació d’actualitat per a Internet
Coneix els canvis que suposa Internet en el periodisme com a professió
Entén les característiques d’Internet rellevants per a la producció de continguts informatius
| | A4 |
Explora les particularitats dels productes informatius a Internet en comparació amb els mitjans de comunicació tradicionals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
| | B5 |
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
| | B8 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
| | B11 |
Té capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a noves situacions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
El periodisme en el nou context comunicatiu |
Internet: un nou mitjà de comunicació
Innovació tecnològica en les empreses periodístiques
Història del periodisme digital
Tendències de la comunicació digital
El rol del periodista en el nou context
Problemes ètics del periodisme digital |
Els llenguatges del periodisme multimèdia |
Els gèneres periodístics multimèdia
Redacció de textos per a Internet
L’enllaç com element informatiu
Producció audiovisual per la web |
Sistemes de gestió de continguts digitals |
Fonaments tecnològics
Dinàmica i estratègies de funcionament
Diaris digitals, blogs, wikis
Eines i serveis de publicació col.lectiva |
L’usuari actiu: interactivitat i participació en el periodisme digital |
Potencialitats interactives d'Internet
La nova audiència digital
Blogs i periodisme
Periodisme participatiu als mitjans professionals
Periodisme ciutadà
Xarxes socials |
Estructura i models de negoci del periodisme multimèdia |
Tipologia de mitjans digitals
Líders d'audiència a Catalunya i als principals mercats mundials
Models de negoci
Propietat intel.lectual i llicències d'ús lliure |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
30 |
51 |
81 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
1 |
10 |
11 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del curs |
Sessió Magistral |
Durant dues hores a la setmana dedicarem la classe de teoria a explorar els diferents apartats del temari a través d'explicacions, discussió de lectures i estudi de casos. Algunes sessions es faran en anglès com a prova pilot de la implantació de llengues estrangeres en la docència de grau. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Les dues hores setmanals de pràctiques a l'aula d'informàtica serviran per realitzar activitats pràctiques i coordinar el treball de la classe que, organitzada com a una redacció digital, produirà continguts informatius per a Internet de forma regular durant el semestre. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
En grups de dues persones haureu de preparar un informe sobre un mitjà de comunicació digital o servei d'Internet. |
Atenció personalitzada |
L'horari d'atenció al despatx és Dimarts de 12 a 14h. |
Descripció |
L'horari d'atenció al despatx està pensats perquè pugueu consultar dubtes sobre la teoria i les activitats pràctiques a mesura que es desenvolupa el curs. No dubteu a visitar-me durant aquest horari o escriure'm un correu-e (david.domingo@urv.cat) per trobar un altre moment.
Horari: Dimarts de 12 a 14 hores. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Hi haurà un examen de teoria, que consistirà en preguntes breus i un tema a desenvolupar. |
20% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Bona part de les pràctiques les farem al laboratori de disseny multimèdia, però n'hi haurà que requeriran que treballeu sobre el terreny per produir informació:
- Redacció de titulars i textos per Internet
- Ús eficient d'enllaços en notícies
- Configuració de servei RSS
- Creació de mapes informatius
- Gestió de Twitter com a eina informativa
- Configuració d'un blog
- Producció audiovisual per a Internet
- Portal de notícies: planificació i producció de continguts informatius multimèdia. |
50% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Definició d'un projecte de mitjà de comunicació digital especialitzat a partir d'una anàlisi de la competència. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assignatura es basa en l'avaluació continuada i per aprovar en primera convocatòria és requisit imprescindible haver participat en el 90% de les activitats pràctiques, a més d'aprovar l'examen teòric i presentar el treball de curs. Si un alumne no pot seguir l'avaluació continuada, haurà de contactar el professor a principi del semestre per planificar activitats alternatives, que inclouran preparar un treball de síntesi de lectures seleccionades pel professor, la producció d'un blog d'actualització setmanal, el treball de definició del projecte de mitjà de comunicació digital i l'examen teòric en segona convocatòria. |
Bàsica |
|
Manuals de periodisme digital Salaverría, Ramón (2005) Redaccion periodistica en Internet. Pamplona: Eunsa. Manual de redacció de notícies per Internet. Josep Lluís Micó (2006) Periodisme a la Xarxa. Vic: Eumo. Reflexions sobre les possibilitats informatives d'Internet. Història del periodisme digital Abbate, J. (1999) Inventing the Internet. Cambridge (EUA): MIT Press. Història dels orígens d'Internet. Boczkowski, Pablo J. (2006) Digitalizar las noticias. Buenos Aires: Manantial. Descripció dels primers projectes de periodisme digital a EUA i anàlisi dels factors que han influït en la seva evolució. Estévez, J. (2002) Periodismo en la red. Madrid : Anaya Multimedia. Història i organització interna dels principals mitjans digitals espanyols. Rutines de treball del periodisme digital Domingo, David & Paterson, Chris
(eds.) (2011) Making Online News.
Volume 2: Newsroom Ethnography in the Second Decade of Internet
Journalism. New York: Peter Lang. Tendències actuals en periodisme digital en diversos països. Masip, Pere (2008) Internet a les redaccions. Barcelona: Trípodos. L'ús d'Internet com a font informativa en mitjans tradicionals. Paterson, C. i Domingo, D. (2008) Making Online News: The Ethnography of New Media Production. New York: Peter Lang. Rutines de treball i evolució del periodisme digital en diversos països. Friend, Cecilia i Singer, Jane (2007) Online Journalism Ethics. ME Sharpe. Mitjans digitals a Catalunya i Espanya Domingo,
D. (2004) Periodisme Digital a Catalunya: radiografia de 445 webs
informatius. Barcelona: Col·legi de Periodistes de Catalunya. Història i característiques bàsiques dels mitjans digitals catalans. Salaverría, Ramón (ed.) (2005) Cibermedios. Sevilla: Comunicación Social. Característiques dels mitans digitals a Espanya. Periodisme participatiu Allan, Steve & Thorsen, Einar (eds.) (2009) Citizen Journalism: Global Perspectives. Peter Lang. Anàlisi del paper dels ciutadans com a productors d'informació a partir de casos de tot el món. Gillmor, Dan (2005) We the media. Llibre digital: http://www.oreilly.com/catalog/wemedia/book/index.csp Debat sobre les possibilitats que obre Internet com a mitjà participatiu. Singer, Jane B; Hermida, Alfred;
Domingo, David; Heinonen, Ari; Paulussen, Steve; Quandt, Thorsten;
Reich, Zvi; Vujnovic, Marina (2011) Participatory Journalism:
Guarding Open Gates in Online Newspapers. New York: Wiley-Blackwell. Anàlisi de la gestió de la participació de l'audiència en deu països. |
Complementària |
|
Webs recomanades: actualitat del periodisme digital Àmbit català: Comunicació 21: http://www.comunicacio21.com Escacc: http://www.escacc.cat Núria Masdeu: http://nuriamasdeu.blogspot.com Àmbit espanyol: e-periodistas: http://e-periodistas.blogspot.com Lola como Mola: http://lolacomomola.blogspot.com Àmbit nordamericà: Nieman Journalism Lab: http://www.niemanlab.org/ Reportr: http://reportr.net Teaching Online Journalism: http://mindymcadams.com/tojou |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|