DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) CREACIÓ CATALANA CONTEMPORÀNIA (S. XX) Codi 12254106
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
PALAU VERGÉS, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.palau@urv.cat
laura.villalba@urv.cat
Professors/es
PALAU VERGÉS, MONTSERRAT
VILLALBA ARASA, LAURA
Web http://https://moodle.urv.net/moodle0506/course/view.php?id=1400
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén un coneixement sistemàtic de les nocions generals sobre la literatura catalana en el període que va des d'abans de 1936, és a dir, des de la Guerra Civil fins a l'anomenada generació dels setanta. S'estudiaran els moviments, els autors i les autores i les obres que s'emmarquen en aquesta època.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes.
 A13 Realitzar processos de redacció i edició de textos en diferents formats i suports.
 A14 Gestionar els mecanismes d'organització i transferència cultural.
 A16 Investigar amb la metodologia adequada en història cultural, història literària i llengua catalana.
 A17 Analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic i literari.
 A18 Formar-se una opinió crítica sobre textos i discursos i expressar una opinió clara i concisa oralment i per escrit.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix la història, teoria i crítica literàries
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític
Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials
 A13 Adquireix coneixements i termes específics sobre els diferents aspectes de la creació literària i la seva recepció
Realitza activitats d'estudi i anàlisi dels conceptes teòrics i els mecanismes fonamentals per entendre els períodes, moviments, etapes, generacions, estils i obres de la literatura catalana
 A14 Adquireix coneixements i termes específics sobre els diferents aspectes de la creació literària i la seva recepció
 A16 Coneix la història, teoria i crítica literàries
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític
 A17 Adquireix coneixements i termes específics sobre els diferents aspectes de la creació literària i la seva recepció
 A18 Aplica conceptes en el camp professional de la docència de la literatura, en el de la gestió i administració cultural del patrimoni escrit i oral, i en el de la redacció i edició de textos de tot tipus i en diferents formats
Realitza activitats d'estudi i anàlisi dels conceptes teòrics i els mecanismes fonamentals per entendre els períodes, moviments, etapes, generacions, estils i obres de la literatura catalana
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 Sap respondre les preguntes que se li formulen
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Literatura d'abans de la Guerra. -Poesia simbolista, surrealista i realista . La “generació del 36”.
-Superació de la crisi de la novel·la.
-Teatre: comèdia burgesa i teatre poètic. Noves generacions i propostes de renovació
2. Guerra, exili i clandestinitat. - Guerra (1936-1939)
- Exili i literatura d'exili
- Repressió de la Dictadura i resistència cultural.
3. Represa de postguerra (1939-1959) Generacions d'abans de la Guerra: Salvador Espriu, J.V. Foix, Mercè Rodoreda, Llorenç Vilallonga...
Primeres generacions de postguerra:
-Poesia simbolista i avantguardista: Josep Palau i Fabre, Joan Brossa...
· Narrativa existencialista i realista: Maria Aurèlia Capmany i Manuel de Pedrolo...
· Poesia realista: Vicent A. Estellés, Miquel Martí Pol...
4. Del realisme històric a la generació dels 70. - Realisme històric i Nova Cançó.
- Renovació i esclat teatral.
- Noves veus narratives, l'anomenada "generació dels 70": Montserrat Roig, Jaume Cabré...

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A14
A16
3 3 6
Presentacions / exposicions
A9
A13
A16
B6
3 15 18
Sessió Magistral
A9
A14
A16
A17
A18
9 54 63
Atenció personalitzada
A9
A13
A16
B6
3 6 9
 
Proves de desenvolupament
A13
A16
A18
B6
4 24 28
Proves pràctiques
A9
A14
A17
A18
B6
4 24 28
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries -Formació sobre els continguts de la matèria.
-Formació mecanismes d'estudi i treball.
-Formació recerca.
Presentacions / exposicions -Comentaris de textos.
Sessió Magistral -Exposició teòrica de la història de la literatura catalana del segle XX, moviments, autors/es, obres i corrents de pensament.
Atenció personalitzada -Tutories específiques de l'assignatura.
-Atenció personal, consultes i visites al despatx.
-Atenció virtual (mail i fòrum del Moodle).
-Guiatge exposicions, proves i treballs.
-Correccions i comentaris de les activitats realitzades.

Atenció personalitzada
Descripció
-Tutories específiques de l'assignatura. -Atenció personal, consultes i visites al despatx. -Atenció virtual (mail i fòrum del Moodle). -Guiatge exposicions, proves i treballs. -Correccions i comentaris de les activitats realitzades.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A9
A13
A16
B6
-Comentaris i exposció de textos, oralment i per escrit. Activitat 1a: 10
Activitat 5a: 10
Proves pràctiques
A9
A14
A17
A18
B6
-Comentaris de textos.
-Exposició teoria.
Activitat 2: 15
Activitat 3: 15
Proves de desenvolupament
A13
A16
A18
B6
-Treballs monogràfics de recerca.
-Lectures i comentaris.
Activitat 1b: 10
Activitat 4: 20
Activitat 5b: 10
Altres  

-Assitència a classe. -Partipació. -Domini de la coherència. la cohesió i l'adequació a l'hora d'expressar-se.

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació és continuada.

TEMA 1: La literatura d'abans de la guerra (del 5 de setembre al 26 de setembre)

Activitat 1

A. Comentaris a classe de diversos poemes, qualificació 0-5 (12-13 setembre)

B. Comentari per escrit d'una lectura (obra publicada entre el 1925 i el 1939) de lliure elecció, qualificació 0-5 (lliurament 27 de setembre)

TEMA 2: Guerra, exili i clandestinitat (del 27 setembre al 17 octubre)

Activitat 2

- Examen presencial a l'aula: teoria i comentari de textos, qualificació 0-10 (17 d'octubre)

TEMA 3 : Represa de postguerra (del 18 d'octubre al 21 de novembre)

Activitat 3

- Comentaris per escrit de lectures, qualificació de 0-10 (21 de novembre)

Activitat 4

- Examen presencial a l'aula, qualificació 0-10 (21 de novembre)

TEMA 4: Del realisme històric a la generació dels 70 (del 22 de novembre al 20 de desembre)

Activitat 5

A. Recerca de poemes i cançons, comentari i presentació a classe, qualificació 0-5 (19 i 20 desembre)

B. Comentari per escrit de lectures, qualificació 0-5 (11 gener)

SEGONA CONVOCATÒRIA

L'alumnat que hagi suspès el curs haurà de fer un examen únic sobre els continguts teòrics del curs i comentari de textos,

L'alunnat que no hagi presentat alguna de les activitats, haurà de lliurar totes les que tingui pendents per poder ser avaluat en la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

LECTURES DEL CURS

-        Antologies, fonts bibliogràfiques i altres documents: Moodle de l'assignatura.

-        Calders, Pere: Cròniques de la veritat oculta

-        Espriu, Salvador: Ariadna al laberint grotesc i Primera història d’ Esther

-        Foix, J.V.: Sol, i de dol

-        Pedrolo, Manuel de: Vint-i-vuit contes

-        Riba, Carles: Elegies de Bierville

-        Rodoreda Mercè: La plaça del diamant

-        Roig, Montserrat: El temps de les cireres

BIBLIOGRAFIA GENERAL

-        Bordons, Glòria i Subirana, Jaume (coords).1998. Literatura catalana contemporània. Barcelona: UOC/Proa.

-        Bou, E.  (dir.). 2000. Nou diccionari 62 de la literatura catalana. Barcelona: Edicions 62.

-        Bou, E. (dir.) 2009. Panorama crític de la literatura catalana. Segle xx, de la postguerra a l’actualitat. Barcelona: Visen Vives.

-        Castellanos, J. ed. 1973. Guia de literatura catalana contemporània. Barcelona: Edicions 62.

-        Diversos autors. 1984. Història de la literatura catalana, 4 vols. Barcelona: Edicions 62-Orbis.

-        Fuster, J. 1972.  Literatura catalana contemporània, Barcelona: Curial.

-        Llompart, J.M. 1964. La literatura moderna a les Balears. Palma de Mallorca: editorial Moll.

-        Molas, J. dir. 1986-87. Història de la literatura catalana. Part moderna, vols. viii. ix, x i xi, Barcelona: Ariel.

-        Molas, J. i Massot i Muntaner, J. (dir.). 1979. Diccionari de literatura catalana, Barcelona: Edicions 62.

-        Simbor, V. 1988. Els fonaments de la literatura contemporània al País Valencià (1900-1939). Barcelona: Institut de Filologia Valenciana-Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

-        Vidal Alcover, J. 1980. Síntesi d’història de la literatura catalana (vol. 2). La Magrana.  

Complementària

-Traces, base de dades bibliogràfiques:

http://www.traces.uab.es/tracesbd/

 

-Lletra, web de Literatura Catalana:

http://www.uoc.edu/lletra/

 

-AELC, web de l'Associació d'Escriptors en llengua catalana:

http://www.escriptors.cat/


 

winDirVariable="C:/WINDOWS"

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent