DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ORTOTIPOGRAFIA Codi 12254211
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Optativa Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
GINEBRA SERRABOU, JORDI
Adreça electrònica jordi.ginebra@urv.cat
laura.villalba@urv.cat
Professors/es
GINEBRA SERRABOU, JORDI
VILLALBA ARASA, LAURA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura té com a objectiu proporcionar als alumnes les nocions bàsiques, teòriques i pràctiques, de l'ortotipografia catalana.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes.
 A12 Treballar amb expertesa en política lingüística i planificació lingüística.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Adquireix instruments per aplicar conceptes en el camp professional de la docència de la llengua catalana, la normalització lingüística, l'assessorament i la correcció lingüístiques, el treball en estandarització, la lexicografia, la planificació lingüística, la gestió de textos, la traducció, la comunicació, la gestió i administració culturals del patrimoni escrit i oral, la redacció i edició de textos de tot tipus i en diversos formats
Realitza activitats d'estudi i anàlisi dels conceptes teòrics i els mecanismes fonamentals per entendre els períodes, etapes i estils de la llengua catalana
 A12 Adquireix instruments per aplicar conceptes en el camp professional de la docència de la llengua catalana, la normalització lingüística, l'assessorament i la correcció lingüístiques, el treball en estandardització, la lexicografia, la planificació lingüística, la gestió de textos, la traducció, la comunicació, la gestió i administració culturals del patrimoni escrit i oral, la redacció i edició de textos de tot tipus i en diversos formats
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Troba la solució adequada
 B4 Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció
2. Majúscules i minúscules
3. Abreviacions
4. Puntuació
5. Nombres i magnituds
6. Tractament distintiu de paraules i seqüències (cometes i cursives)
7. Traducció de noms
8. Citacions
9. Bibliografia i referències bibliogràfiques
10. Altres aspectes de l’ortotipografia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A9
A12
B2
B4
30 80 110
Resolució de problemes, exercicis
A9
A12
B2
B4
15 22 37
Atenció personalitzada
A9
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació
Sessió Magistral Classes que desenvolupen el temari de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Resolució i explicació de les pràctiques fetes
Atenció personalitzada Atenció personalitzada quan sigui necessària

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada als alumnes que ho necessitin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A9
A12
B2
B4
Exercici final de tancament de l'avaluació continuada. 70%
Resolució de problemes, exercicis
A9
A12
B2
B4
Correcció de les pràctiques i comentari posterior a classe. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En el cas de la segona convocatòria, cal distingir:

a) Alumnes que han seguit el curs amb normalitat - Les pràctiques setmanals es valoraran en un 30%, i la prova de la segona convocatòria en un 70%.

b) Alumnes que no han seguit el curs amb normalitat - La nota final dependrà exclusivament de la prova de la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica


Bibliografia bàsica:

Bofarull, Jordi de; Jordi Ginebra; Arantxa Tévar (1999): Praxi lingüística  I. Convencions, Tarragona, Servei Lingüístic de la Universitat Rovira i Virgili.

Mestres, Josep M.; Joan Costa; Mireia Oliva; Ricard Fité (1995): Manual d’estil. La redacció i l’Ortotipografia, Vic/Barcelona, Eumo Editorial / Universitat de Barcelona / Universitat Pompeu Fabra / Associació de Mestres Rosa Sensat. 2a ed.: 2000. 3a edició actualitzada i revisada: 2007.

Pujol, Josep M.; Joan Solà (1995): Ortotipografia. Manual de l’autor, l’autoeditor i el dissenyador gràfic, Barcelona, Columna. 4a edició revisada: 2011.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent