Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Conèixer els corrents teòrics i metodològics de la teoria de la literatura i de la crítica literària. |
| A6 |
Saber relacionar el coneixement filològic amb altres àrees i disciplines. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Adquireix coneixements sobre història, teoria i crítica literàries
Adquireix coneixements literaris i culturals
| | A6 |
Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE
1. NOCIONS DE TEORIA LITERÀRIA
1.1. Què són la Teoria Literària i la literatura comparada?
1.2. Què entenem per literatura.
1.3. De l'escriptura a la lectura: El paper de la lectura en la "construcció" del text
|
De Plató i Aristòtil a la Semiòtica i els corrents del postestructuralisme.
La interpretació del text. Diversos tipus de lectures possibles en la contemporaneïtat
|
2 EL DISCURS LITERARI
2.1 Introducció general als gèneres literaris
|
L'enunciació i la partició dels gèneres |
3. ELS GÈNERES NARRATIUS A EUROPA
3.1. La novel•la com a gènere
3.2. La perspectiva narrativa.
3.3. Concepte d'intertextualitat. |
De "La Poètica" d'Aristòtil al concepte modern del gènere
Un gènere de gèneres
Punt de vista i focalització
La recepció |
4. ELS GÈNERES POÈTICS
4.1. Concepte i correlat objectiu.
4.2. El llenguatge poètic
4.3. El ritme. |
Raons de la mètrica
Lectura i comentari de fragments de textos |
5. ELS GÈNERES DRAMÀTICS
5.1. El teatre i el text.
5.2. La representació.
|
El conflicte
La situació d'enunciació en el teatre
Experiències actuals, fronteres del gènere |
TEMARI SEGON QUADRIMESTRE
1. El contexto de la España de la Restauración |
|
2. Leopoldo Alas “Clarín”, autor de La Regenta: |
- Autor-narrador
- Lector-narratario |
3. Los discursos de La Regenta: |
- La focalización
- Las voces de los personajes |
4. Vetusta y la simbología del espacio: |
- Espacios interiores y exteriores
- Narración y descripción |
5. Tres días y tres años: |
- Tiempo y orden del discurso
- La duración |
6. Estructura de la obra: |
- Narración, historia y discurso
- Los triángulos amorosos |
7. Los personajes: |
- Tipología y construcción
- La educación sentimental de Ana Ozores |
8. Realismo e ironía: |
- La novela del romanticismo desilusionado: G. Lukács
- Crítica y parodia religiosa |
9. El Naturalismo en la novela: |
- Las fuerzas sociales y la herencia |
10. Erotismo y sensualidad: |
- Lecturas psicoanalíticas |
11. Perspectivas feministas en La Regenta |
|
12. La recepción de La Regenta: |
- Reacciones contemporáneas
- En el canon actual |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
28 |
50 |
78 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
25 |
50 |
75 |
Seminaris |
|
62 |
62 |
124 |
Atenció personalitzada |
|
7 |
0 |
7 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
1 |
2 |
Proves de desenvolupament |
|
4 |
8 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
PRIMER QUADRIMESTRE: Explicacions teoricopràctiques (i apunts al Moodle) sobre els continguts de l'assignatura.
SEGON QUADRIMESTRE: Aplicació dels textos teòrics als temes de la Literatura Hispànica. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
PRIMER QUADRIMESTRE: Comentari de textos teòrics i de textos literaris per tal de conèixer i aplicar els diversos conceptes i mètodes d'anàlisi.
SEGON QUADRIMESTRE: Comentaris de text, assaig temàtic i exposició oral |
Seminaris |
SEMINARIS: Lectura i comentari de textos del dossier (disponible al Moodle).
SEGON QUADRIMESTRE: Comentaris de text, assaig temàtic i exposició oral |
Atenció personalitzada |
PRIMER QUADRIMESTRE: A les hores d'atenció del professorat, a través del Moodle i e-mail.
SEGON QUADRIMESTRE: La docencia de la asignatura está basada fundamentalmente en la asistencia del alumno a las sesiones de clase. |
Descripció |
L’assignatura té un component pràctic fonamental, i així és necessària l’assistència a classe, on s’afavorirà la participació dels alumnes i es resoldran els seus dubtes. Els exercicis, textos i instruccions inclosos al Moodle i les hores d’atenció al despatx (que seran anunciades en començar el curs) completaran l’orientació docent.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
PRIMER QUADRIMESTRE: 25%
Comentari de textos teòrics. Avaluació sobre:
-La "mort de l'autor".
-La "funció autor".
-El Cànon literari.
El bloc tindrà caràcter eliminatori.
SEGON QUADRIMESTRE: 20%
Ensayo temático relacionado con el temario (10%)
Exposición oral (10%)
|
25%
|
Seminaris |
|
PRIMER QUADRIMESTRE: 25%
Caldrà fer dos exercicis similars als que s'hauran fet a classe sobre textos d'una llista donada.
1. Anàlisi d'un text narratiu.
2. Anàlisi d'un text poètic o dramàtic.
El bloc tindrà caràcter eliminatori. El PLAGI INVALIDA ELS EXERCICIS PRESENTATS.
SEGON QUADRIMESTRE: Comentari de textos (30%)
|
25%
|
Proves objectives de tipus test |
|
PRIMER QUADRIMESTRE: 10%
Proves de control de comprensió de textos i vocabulari (qüestionaris en suport informàtic).
SEGON QUADRIMESTRE: 10%
Assistència a classe |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
PRIMER QUADRIMESTRE: Prova de desenvolupament (escrita) sobre els temes proposats al programa (amb apunts). Tindrà caràcter eliminatori
SEGON QUADRIMESTRE: Prueba final teórico-práctica:
|
40%
40% |
Altres |
|
En la SEGONA CONVOCATÒRIA (s'hauran d'haver fet prèviament els exercicis pràctics de primer i segon quadrimestre) es farà un examen escrit de la part suspesa en l'avaluació continuada, que constarà d'una pregunta teòrica corresponent als continguts del primer quadrimestre i una pregunta pràctica, corresponent al segon quadrimestre. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota final de l'assignatura resultarà de la mitjana dels dos quadrimestres sempre que s'hagin aprovat tots dos. SEGON QUADRIMESTRE: S'hauran de realitzar lectures prèvies a cada sessió, que la professora indicarà. L'assistència i participació a classe serà avaluada amb un 10% de la nota. S'han de lliurar tots els exercicis pràctics programats i fer-ho en els terminis establerts; s'hauran de REPETIR si estan suspesos (o no presentats) en la segona convocatòria, ja que la qualificació s'obté de la mitjana de cada una de les proves aprovades segons els mateixos percentatges que en primera convocatòria. El plagi comporta el suspens En la SEGONA CONVOCATÒRIA (s'hauran d'haver fet prèviament els exercicis pràctics de primer i segon quadrimestre) es farà un examen escrit de la part suspesa en l'avaluació continuada, que constarà d'una pregunta teòrica corresponent als continguts del primer quadrimestre i una pregunta pràctica, corresponent al segon quadrimestre. |
Bàsica |
Jonathan Culler , Breve introducción a la teoría literaria, Barcelona, Ed. Crítica (Biblioteca de bolsillo), 2000
Michel Foucault, Què és un autor, “Els Marges” núm. 27/28/29, pàgs. 205-220, 1983
Roland Barthes, “La muerte del autor”, Publicat a R. Barthes (1984). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós Comunicación/28 (1987), 1984
Constanzo Di Girolamo, "Tendències actuals de les teories de la literatura", “Els Marges” (núm. 53), 1995
, Apunts al MOODLE, ,
, Dossier de textos al MOODLE, ,
Alonso, Cecilio, Hacia una literatura nacional. 1800-1900, en José-Carlos Mainer (dir.), Historia de la literatura española, vol. 5, Barcelona , Ed. Crítica, 2005
Canavaggio, Jean, El siglo XIX. Historia de la literatura española, t. V, Barcelona, Ariel, 1995
Clarín [Leopoldo Alas], La Regenta, Barcelona, Planeta, 1989
|
BIBLIOGRAFIA *(Durant el curs es facilitarà bibliografia
específica per a cada apartat del temari) Bàsica Alonso, Cecilio, Hacia
una literatura nacional. 1800-1900, en José-Carlos Mainer (dir.), Historia de la literatura española,
vol. 5, Barcelona, Crítica, 2010. Canavaggio, Jean, El siglo XIX. Historia de la literatura española, t. V,Barcelona,
Ariel, 1995. Clarín [Leopoldo Alas], La Regenta, ed. de José María Martínez
Cachero, Barcelona, Planeta, 1963, 1967; ed. de Gonzalo Sobejano, Madrid,
Castalia, 1981, 1983, 1986; ed. de Mariano Baquero Goyanes, Madrid,
Espasa-Calpe, 1984; ed. de Joan Oleza, Madrid, Cátedra, 1984, 2 vols.; ed. de
José Luis Gómez e intr. de Sergio Beser, Barcelona, Planeta, 1989. —, Solos de clarín, Madrid, Alianza Editorial, 1971. —, Palique, ed. José María Martínez Cachero, Barcelona, Labor, 1973. Río, Ángel del, Historia de la literatura española,
Madrid, Gredos, 2011, 2 vols. Romero Tobar, Leonardo (coord.), Siglo
XIX (II), en Víctor García de la Concha (dir.), Historia de la
literatura española, vol. 9, Madrid, Espasa-Calpe, 1998. Shaw, Donald L., El siglo XIX, en Francisco Rico (dir.), Historia de la literatura española, vol.
5, Barcelona, Ariel, 1976. Zavala, Iris M., Romanticismo
y Realismo, en Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la
literatura española, vol. 5, Barcelona, Crítica, 1982. —, Romanticismo y Realismo.
Primer Suplemento, en Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la
literatura española, vol. 5/1, Barcelona, Crítica, 1994. |
Complementària |
|
Complementària Ferreras, Juan Ignacio, La
novela en el siglo XIX (hasta 1868), Madrid, Taurus, 1987. —, La novela en el siglo XIX (desde 1868), Madrid, Taurus, 1988. Gullón, Germán, El narrador en la novela del siglo XIX,
Madrid, Taurus, 1976. —, La novela del XIX: Estudio sobre su evolución formal,
Amsterdam-Atlanta, Rodopi, 1990. Lissorgues, Yvan (ed.), Realismo y Naturalismo en España en la
segunda mitad del siglo XIX, Barcelona, Anthropos, 1988. —, y Gonzalo Sobejano (eds.), Pensamiento y literatura en España en el
siglo XIX (Idealismo, Positivismo, Espiritualismo), Toulouse, Presses
Universitaires du Mirail, 1998. Oleza,
Joan, La novela del siglo XIX. Del parto
a la crisis de una ideología, Barcelona, Laia, 1984. Pattison,
Walter T., El naturalismo español.
Historia externa de un movimiento literario, Madrid, Gredos, 1965. Rubio Cremades, Enrique, Panorama crítico de la novela realista-naturalista española,
Madrid, Castalia, 2001. Sotelo Vázquez,
Adolfo, El naturalismo en España: crítica
y novela, Salamanca, Almar, 2002. |
|
Altres comentaris |
PRIMER QUADRIMESTRE:
Els/les alumnes MATRICULATS/DES EN HORARI DE MATÍ hauran de llegir els textos del dossier corresponents a cada sessió abans d’anar a classe. Es faran controls de les lectures. En la segona convocatòria s’hauran de repetir les activitats suspeses (pràctiques del Moodle i/o examen).
Els/les alumnes MATRICULATS/DES EN HORARI DE TARDA hauran de fer servir l'ORDINADOR i la CONNEXIÓ A INTERNET per seguir el curs (a casa o a la Facultat). En la segona convocatòria s’hauran de repetir les activitats suspeses (pràctiques del Moodle i/o examen).
En la SEGONA CONVOCATÒRIA s’hauran de repetir les activitats suspeses O NO AVALUADES (pràctiques del Moodle i/o examen).
EL PLAGI invalida els textos presentats.
SEGON QUADRIMESTRE: És necessari disposar d’uns coneixements bàsics de comentari de textos literaris. A banda dels apunts i exercicis de classe i de la realització de treballs pràctics, s’han d’ampliar els continguts amb la bibliografia recomanada, evitant fonts en línia poc fiables o sòlides.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|