DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) LEXICOGRAFIA HISPÀNICA Codi 12264204
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
NOMDEDEU RULL, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.nomdedeu@urv.cat
Professors/es
NOMDEDEU RULL, ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant Conèixer les diferents informacions que ofereixen els diccionaris monolingües de l'espanyol a partir d'un estudi teorico-pràctic dels diccionaris actuals i antics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A19 Utilitzar eines, aplicacions i programes informàtics específics.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A19 Coneix les bases metodològiques per orientar la formació cap a l'ensenyament del espanyol
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
1. La Lexicografia com a disciplina científica
2. Tipologia d'obres lexicogràfiques
3. Estructura i organització d'un diccionari
4. La macroestructura del diccionari
5. La microestructura del diccionari
6. Breu història de la Lexicografia espanyola
7. La Real Academia Española. Historia i obres.
8. Punts de contacte entre la Lexicografia espanyola i la d'altres països.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
Resolució de problemes, exercicis
B3
30 30 60
Atenció personalitzada
20 20 40
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a les informacions que presenten els diccionaris actuals. Saber reconèixer què inclouen i com ho presenten.
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi crític dels diferents problemes plantejats durant el curs, tenint en compte els aspectes teòrico-pràctics del continugut de l'assignatura.
Atenció personalitzada L'alumne serà atès pel professor per resoldre els dubtes i/o problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques que hagi de realitzar.
Resolució de dubtes o bé de forma presencial (dimarts de 15h a 17h i
dimecres de 15h a 16h) o bé a través del correu electrònic (antonio.nomdedeu@urv.cat).

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne serà atès pel professor per resoldre els dubtes i/o problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques que hagi de realitzar. Resolució de dubtes o bé de forma presencial (dimarts de 15h a 17h i dimecres de 15h a 16h) o bé a través del correu electrònic (antonio.nomdedeu@urv.cat).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
B3
Activitats parcials relacionades amb els diferents continuts i elaboració d'un treball final de caràcter crític on s'hauran de demostrar els coneixements adquirits sobre l'anàlisi dels diccionaris. 85%
Altres  

Participació activa i constructiva a les sessions.

15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consisteix en un examen escrit.


Fonts d'informació

Bàsica

Álvarez de Miranda, Pedro (2000), “La lexicografía académica de los siglos XVIII y XIX” en Ahumada Lara, Ignacio (ed.), Cinco siglos de Lexicografía del español. IV Seminario de Lexicografía Hispánica, Jaén, 17-19 de noviembre de 1999, Jaén, pp. 35-61.

Azorín Fernández, Dolores (2000), “El diccionario de la Real Academia Española y su evolución interna (siglos XVIII-XIX-XX)”, en Azorín Fernández, Dolores (2000), Los diccionarios del español en su perspectiva histórica, Alicante, Publicaciones Univ. de Alicante, pp. 273-302.

Bajo Pérez, Elena (2000), Los diccionarios. Introducción a la lexicografía del español, Gijón, Ediciones Trea, S.L.

Córdoba Rodríguez, Félix (1998), “Diccionarios para la enseñanza de español como lengua extranjera”, en Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Philologica, 71, Romanica, VII, pp. 119-134.

Cotarelo y Mori, E. (1914), “La fundación de la Academia y su primer director, D. Juan Manuel Pacheco, marqués de Villena”, en Boletín de la Real Academia Española, I, pp. 4-38 y 89-127.

Fajardo, Alejandro (1997), “Las marcas lexicográficas: concepto y aplicación práctica en la lexicografía española”, en Revista de Lexicografía, Universidad de La Coruña, A Coruña, vol. III, pp. 31-57.

Forgas Berdet, E. (2006), “Diccionarios e ideología”, Interlingüística, n.º 17, pp. 2-16.

Fries, Dagmar (1989), “Limpia, fija y da esplendor”. La Real Academia Española ante el uso de la lengua (1713-1973), Madrid, Sociedad General Española de Librería.

Garriga Escribano, Cecilio (1999), “Diccionarios didácticos y marcas lexicográficas”, en M. Neus Vila, Mª Ángeles Calero, Rosa M. Mateu, Montse Casanovas, José Luis Orduña, eds., Así son los diccionarios, Lleida, Universidad de Lleida, 1999, pp. 43-75.

Garriga Escribano, Cecilio (2003): “La microestructura del diccionario: las informaciones lexicográficas”, en Medina Guerra, Antonia M.ª (coord.), Lexicografía española, Barcelona, Ed. Ariel, pp.105-126.

Garriga Escribano, Cecilio (2005), “Los diccionarios: entre la norma y el uso”, en Guerrero, S. y Medina, A. M. (coords.), Lengua española y medios de comunicación: norma y uso, Málaga, VG: 29-51.

Gutiérrez Cuadrado, Juan. (1996), “Las marcas en los diccionarios para extranjeros”, en Díez de Revenga, P. y Jiménez Cano, J.M.ª (eds.), Estudios de sociolingüística, Murcia, DM, pp. 95-106.

Gutiérrez Cuadrado, Juan (1999), “Notas a propósito de la ejemplificación y la sinonimia en los diccionarios para extranjeros”, en M. Neus Vila, Mª Ángeles Calero, Rosa M. Mateu, Montse Casanovas y José Luis Orduña, Así son los diccionarios, pp. 77-95.

Gutiérrez Rodilla, Bertha M. (1998), La ciencia empieza en la palabra. Análisis e historia del lenguaje científico, Barcelona, Ediciones Península.

Haensch, Günther; Wolf, Lothar; Ettinger, Stefan; Werner, Reinhold (1982), La lexicografía, Madrid, Gredos.

Haensch, Günther (1997), Los diccionarios del español en el umbral del siglo XXI,  Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca.

Hartmann, R.R.K. (ed.) (1983), Lexicography: Principles and Practice, London, Academic Press.

Hartmann, R.R.K. (2003). Lexicography. Critical concepts. London: Routledge.

F.J. Hausmann et al. (eds.) Dictionaries: An International Encyclopedia of Lexicography, 3 Vols. Berlin: Walter de Gruyter.

Hernández Hernández, Humberto (1989), Los diccionarios de orientación escolar, Tubinga, Max Niemeyer.

Landau, S.I.(1989), Dictionaries: The Art and Craft of Lexicography. Cambridge: Cambridge University Press.

Lara, Luis Fernando (1997), Teoría del diccionario monolingüe, México, Colegio de México.

Maldonado, Concepción (2003), “La lexicografía didáctica monolingüe en español”, en Martín Zorraquino, M.ª Antonia y Aliaga Jiménez, José Luis (eds.) (2003), La lexicografía hispánica ante el siglo XXI. Balance y perspectivas (Actas del Encuentro de lexicógrafos celebrado en Zaragoza, en el marco del Centenario María Moliner, los días 4 y 5 de noviembre de 2002), Zaragoza, Sansueña Industrias Gráficas: 129-150.

Martínez de Sousa, José (1995), Diccionario de lexicografía práctica, Barcelona, Vox, Bibliograf, S.A.

Medina Guerra, Antonia M.ª (coord.) (2003), Lexicografía española, Barcelona, Ed. Ariel.

Porto Dapena, José Álvaro (2002), Manual de técnica lexicográfica, Madrid, Arco/Libros.

Ptaszynski, Marcin Overgaard (2010). “Theoretical Considerations for the Improvement of Usage Labelling in Dictionaries: A Combined Formal-Functional Approach”. International Journal of Lexicography. (4): 411-442.

Rey-Debove, Josette (1971), Etude linguistique et sémiotique des dictionnaires français contemporains, Mouton, La Haya.

Rodríguez Barcía, Susana (2008), La Realidad relativa. Evolución ideológica en el trabajo lexicográfico de la Real Academia Española (1726-2006), Vigo, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Vigo, 296 pp.

Sakwa, Lydia Namatende (2011). “Problems of Usage Labelling in English Lexicography”. Lexikos 21 (AFRILEX-reeks/series 21: 2011): 305-315.

Seco, Manuel (1987),  Estudios de lexicografía española, Madrid, Paraninfo.

Zgusta, Ladislav. (1971). Manual of Lexicography. The Hague: Mouton.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent