Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Recerca |
|
AR1 |
Profunditzar en els coneixements i la comprensió de la informació extreta sobre la Història política, social econòmica i cultural des del Baix Imperi romà fins a l’actualitat |
|
AR2 |
Analitzar i contrastar les aportacions de les diferents corrents historiogràfiques sobre els diferents processos històrics |
|
AR3 |
Investigar els processos històrics a través de la investigació històrica i la consulta de material bibliogràfic i d’arxiu |
|
AR4 |
Analitzar el per què i les conseqüències de les solucions polítiques que s’han aplicat a diferents problemes socials al llarg de la història |
|
AR5 |
Integrar les diferents disciplines a l’elaboració del discurs històric |
|
AR6 |
Reconèixer el paper que juguen els conceptes o fets conceptuals, com per exemple els de poder, imperi, guerra, elit, conflicte, revolució, injustícia social i lluita de classes |
|
AR7 |
Establir hipòtesis de treball amb les dades disponibles i procedir a la seva confirmació o refutació aplicant una metodologia científica |
|
AR8 |
Interpretar els processos històrics amb el rigor crític adequat |
|
AR9 |
Dominar el llenguatge i la metodologia que s’utilitza per a produir científicament |
|
AR11 |
Conèixer les institucions i les diferents formes de govern al llarg de la història |
|
AR12 |
Analitzar l’evolució dels instruments de poder de les societats històriques i comparar-los amb els de les actuals |
|
AR13 |
Valorar la influència que han tingut les diferents formes de govern en la configuració de les societats actuals |
|
AR14 |
Analitzar les causes i conseqüències dels conflictes entre Estats |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Recerca |
|
BR1 |
Aprendre a aprendre |
|
BR2 |
Resoldre problemes complexos en contextos d’innovació en els camps de l’actual investigació històrica i multidisciplinar |
|
BR3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguàrdia dels estudis jurídics. Polítics i històrics en general |
|
BR4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa |
|
BR5 |
Treballar en equip de forma col•laborativa i responsabilitat compartida en clau de lideratge |
|
BR6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
Recerca |
|
CR1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès |
|
CR2 |
Gestionar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació |
|
CR3 |
Gestionar la informació i el coneixement |
|
CR4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en llengua pròpia i les oficiales de la URV |
|
CR5 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional (Ciutadania) |
|
CR6 |
Definir i desenvolupar el propi projecte acadèmic i professional que es planteja a la universitat (Orientació) |
Objectius |
Competències |
* Tenir una visió clara de les principals idees i tendències que conformen el nacionalisme.
* Tenir una visió general en termes d'Espanya i el context internacional. |
AR1 AR2 AR3 AR4 AR5 AR6 AR7 AR8 AR9 AR11 AR12 AR13 AR14
|
BR1 BR2 BR3 BR4 BR5
|
CR2 CR3 CR4 CR5
|
* Dominar els principals conceptes de la matèria (Nació, Estat, Imperi).
* Conèixer aproximacions des de diferents disciplines (història, sociologia, antropologia) al tema.
* Conèixer com i perquè l'Estat espanyol i Catalunya s'han configurat de la manera actual. |
AR1 AR2 AR3 AR4 AR5 AR6 AR7 AR8 AR9 AR11 AR12 AR13 AR14
|
BR1 BR2 BR3 BR4 BR5 BR6
|
CR1 CR2 CR3 CR4 CR5 CR6
|
Tema |
Subtema |
De 1773 a l'era de Napoleó: un nou nacionalisme |
|
El naixement d'Espanya com a nació i les revolucions d'Amèrica Llatina |
Quan podem dir què existeix Espanya com a nació? |
El nacionalisme: de l'era de les revolucions a l'era de l'imperialisme.
|
Espanya: l'evolució fins a la crisi finisecular |
Espanya: nacionalismes rivals |
Una feble nacionalització |
Les relacions de feixisme i comunisme amb el nacionalisme |
El nacionalisme del primorriverisme, antecessor del franquisme |
El nacionalisme del primorriverisme, antecessor del franquisme |
El nacional-catolicisme com a identitat espanyola. |
Guerra Civil i Franquisme |
Els mites nacionals dels dos bàndols |
La Transició i la creació d'un Estat autonòmic |
Un Estat-nació o un estat plurinacional? |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
39 |
0 |
39 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves pràctiques |
|
0 |
33 |
33 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicacio del programa i metode de treball |
Sessió Magistral |
Debat sobre lectures que tenen els alumnes i llegeixen fora de l'aula. |
Atenció personalitzada |
|
|
Descripció |
A traves de contactes amb l'alumnat al despatx, via moodle i via email |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves pràctiques |
Treball sobre lectures |
70 % |
Altres |
Asistencia i participació |
30 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Álvarez Junco, José, Mater Dolorosa, 2001, Taurus
Fusi, Juan Pablo, España. La evolución de la identidad nacional, 2000, Temas de Hoy
Chris Ealham y Michael Richards Eds., España fragmentada. Historia Cultural y Guerra Civil española, 2010, Comares
Carlos Taibo (dir.), Nacionalismo español. Esencia, memoria e instituciones, 2007, La Catarata
Forcadell, C.; Saz, I.; Salomón, P., Discursos de España en el siglo XX, 2009, Universitat de València
Saz, Ismael, España contra España. Los nacionalismos históricos, 2003, Marcial Pons
Beramendi, Justo G.; Núñez Seixas, X. M., O nacionalismo galego, 1996, Edicións A Nosa Terra
Núñez Seixas, X. M., ¡Fuera el invasor! : nacionalismos y movilización bélica durante la guerra civil española (1936-1939) , 2006, Marcial Pons
Balfour, Sebastian, España reinventada : nación e identidad desde la transición, 2007, Península
García Cárcel, Ricardo, El Sueño de la nación indomable : los mitos de la guerra de la Independencia , 2007, Temas de Hoy
De Riquer, Borja, Escolta, Espanya : la cuestión catalana en la época liberal, 2001, Marcial Pons
De la Granja, José Luis, El Nacionalismo vasco. Claves de su historia, 2009, Anaya
Balcells, Albert, Història del nacionalisme català : dels orígens al nostre temps, 1992, Generalitat de Catalunya
Ucelay Da Cal, Enric, El imperialismo catalán, 2003, Edhasa
Núñez Seixas, X. M., Los nacionalismos en la España Contemporánea (siglos XIX y XX) (SIGLOS XIX Y XX), 1999, Hipòtesi
Anderson, Benedict, Comunitats imaginades : reflexions sobre l'origen i la propagació del nacionalisme, 2005, Afers
Ranger, T.; Hobsbawm, E. (dir), L'inevnt de la tradició, 1988, Eumo
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|