Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Recerca |
|
AR4 |
Analitzar el per què i les conseqüències de les solucions polítiques que s’han aplicat a diferents problemes socials al llarg de la història |
|
AR5 |
Integrar les diferents disciplines a l’elaboració del discurs històric |
|
AR11 |
Conèixer les institucions i les diferents formes de govern al llarg de la història |
|
AR12 |
Analitzar l’evolució dels instruments de poder de les societats històriques i comparar-los amb els de les actuals |
|
AR13 |
Valorar la influència que han tingut les diferents formes de govern en la configuració de les societats actuals |
|
AR14 |
Analitzar les causes i conseqüències dels conflictes entre Estats |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Recerca |
|
BR2 |
Resoldre problemes complexos en contextos d’innovació en els camps de l’actual investigació històrica i multidisciplinar |
|
BR4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa |
|
BR6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
Recerca |
|
CR3 |
Gestionar la informació i el coneixement |
|
CR4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en llengua pròpia i les oficiales de la URV |
|
CR5 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional (Ciutadania) |
Objectius |
Competències |
1.- Conèixer i definir el concepte i tipus de regions
2.- Adquirir les nocions del sorgiment de les regions actuals
3.- Determinar les diferències entre nació i regió
4.- Analitzar el paper de les jerarquies i xarxes urbanes en la construcció regional
5.- Desenvolupar els criteris de formació de les regions històrico-econòmiques, antigues i actuals.
6.- Donar resposta a la necessitat d'entendre les estructures territorials europees
7.- Valorar la política regional europea
|
AR4 AR5 AR11 AR12 AR13 AR14
|
BR2 BR4 BR6
|
CR3 CR4 CR5
|
Tema |
Subtema |
1.- La regió: territori i frontera |
Concepte i tipus. El sorgiment dels espais regionals. Regió i nació. El paper del territori i la frontera. |
2.- Les ciutats com a motor del desenvolupament regional |
Jerarquia i xarxes urbanes. Les funcions urbanes i regionals. Les regions urbanes.
Desenvolupament i desequilibris regionals. Districtes i pols. Les postmetròpolis. Regions intel·ligents. |
3.- El procés de regionalització a Europa |
Regions i subregions. Les delimitacions i el problema de les fronteres. Diferents nivells de poder.
L’ascens de les regions com a actors protagonistes a diversos Estats europeus.
Organització territorial dels Estats europeus. Encaix de les nacionalitats històriques en l'estrcutura regional dels Estats europeus. |
4- L’Europa de les regions? El rol de les regions a la Unió Europea |
Les regions de la UE. La política regional europea.
Els objectius de la UE en matèria d’aplicació del principi de subsidiarietat i el rol de les regions a la UE. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
14 |
14 |
28 |
Debats |
|
7 |
14 |
21 |
Fòrums de discussió |
|
7 |
14 |
21 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Comprén l'exposició del programa, el sistema d'avaluació i el tipus de lectures i pràctiques que hauran de fer els alumnes. S'exemplificarà en l'anàlisi d'alguna lectura |
Sessió Magistral |
Exposició de continguts dels temes corresponents amb debat i anàlisi col·lectiu d'alguns subtemes. |
Debats |
Els debats seran plantejats a partir de qüestions clau desenvolupades durant les sessions magistrals. |
Fòrums de discussió |
Ressenya i discussió a classe de les lectures i materials diversos lliurats durant el curs. |
Atenció personalitzada |
|
|
Descripció |
Fora de les hores de classe s'assignaran unes hores de consulta al professor.
Igualment per a l'avaluació s'haurà de mantenir una entrevista amb el professor que versarà sobre continguts de les lectures recomanades. |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Participació, seguiment i aportacions als debats plantejats a classe. |
40% |
Fòrums de discussió |
Ressenya i discussió a classe de les lectures i materials diversos lliurats durant el curs. |
40% |
Altres |
Participació i assistència a classe |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
CLAVAL, P., Initiation à la Géographie régionale, Paris. Nathan, 1993
DAVIS, H.B., Nacionalismo y socialismo, Barcelona. Península, 1975
DICKINSON, R.E., Ciudad, región y regionalismo, Barcelona. Omega, 1961
FLORIDA, R., Les ciutats creatives, Barcelona.Peninsula, 2009
NOGUÉ, J., Els nacionalismes i el territori, Barcelona. El Llamp, 1991
PRECEDO, A., Nuevas realidades territoriales para el siglo XXI, Madrid. Síntesis, 2004
SOJA, E. W., Postmetrópolis. Estudios críticos sobre las ciudades y las regiones, Madrid. TdS, 2008
VANIER, M., Le pouvoir des territoires, Paris. Económica, 2010
VELTZ, P., Mundialización, ciudades y territorios, Barcelona.Ariel, 1999
VIDAL, P., Tableau de la Géographie de la France, Paris. La Table Ronde, 1903 (1994)
|
|
Complementària |
BOEUF, J.L.; MAGNAN, M., Les collectivités territoriales et la décentralisation, Paris. La documentation Française, 2006
LAFONT, R., La revolución regionalista, Barcelona.Ariel, 1971
LEVY, J., Europe. Une géographie, Paris. Hachette, 1998
POUNDS, N.J.G., Geografia histórica de Europa, Barcelona. Crítica, 2000
POMMIER, P., Les systèmes productifs locaux, Paris. La documentation Française, 2002
UNION EUROPEA, Inforegio, ,
, UNION EUROPEA, ,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|