Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
Objectius |
Competències |
1.- Conèixer els fonaments teòrics de la química general i orgànica i la bioquímica descriptiva.
|
A1 A2 A3 A7 A11 A13
|
B1 B2 B4 B6 B11 B12 B13 B14 B15
|
C1 C2 C3 C4 C5
|
2.- Determinar la relació entre la química general i orgànica i la bioquímica descriptiva i l'arqueologia molecular.
|
A1 A2 A3 A7 A11 A13
|
B1 B2 B4 B5 B6 B11 B12 B13 B14 B15
|
C1 C2 C3 C4 C5
|
3.- Determinar la relació entre una tècnica instrumental d'anàlisi i la resolució d'un problema arqueològic concret.
|
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A13
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B11 B12 B13 B14 B15
|
C1 C2 C3 C4 C5 C6
|
4.- Projectar una recerca en arqueologia molecular.
|
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A13
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B11 B12 B13 B14 B15
|
C1 C2 C3 C4 C5 C6
|
5.- Avaluar els mitjans materials necessaris per a dur a terme la recerca projectada.
|
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A13
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B11 B12 B13 B14 B15
|
C1 C2 C3 C4 C5 C6
|
6.- Interpretar els resultats analítics de bioelements o biomolècules arqueològics fruit de l'ús d'un tècnica instrumental en la recerca projectada.
|
A1 A2 A3 A4 A7 A8 A9 A11 A13
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B11 B12 B13 B14 B15
|
C1 C2 C3 C4 C5 C6
|
7.- Valorar l'adequació de la tècnica analítica emprada en la recerca al tipus de resultats esperats.
|
A1 A2 A3 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A13
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B11 B12 B13 B14 B15
|
C1 C2 C3 C4 C5 C6
|
Tema |
Subtema |
I. L’arqueologia molecular, el seu objecte i mètode |
1. El "registre arqueològic invisible" i l'arqueologia molecular
2. Objectius de l'arqueologia molecular i el mètode científic
|
II. Fonaments (bio)químics de l’arqueologia molecular |
1. Principis de química d'interès en arqueologia molecular
1.1. Conceptes bàsics de química general
1.2. Principis metodològics de la química analítica
2. Principis immediats inorgánicos
2.1. Bioelements i biomolècules inorgàniques
2.2. Cicles biogeoquímics
3. Principis immediats orgànics
3.1. Glúcids
3.2. Lípids
3.2.1. Anàlisi de lípids en ceràmica arqueològica: resines
3.2.2. Anàlisi de lípids en pintures rupestres: un exemple
3.3. Pròtids
3.3.1. Estructura de les proteïnes
3,3,2, Immunoglobulines i enzims
4. Àcids nucleics
5. Origen i diversificació de la vida a la Terra
|
III. L’arqueologia molecular en acció: AAR i ADN |
1. Racemització d’aminoàcids, datació i tafonomia molecular
2. ADN mitocondrial, el cromosoma "Y" i els nostres orígens
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Pràctiques a laboratoris |
|
21 |
0 |
21 |
Treballs |
|
0 |
100 |
100 |
Sessió Magistral |
|
17 |
0 |
17 |
|
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a la química i biologia dels estudiants que no tenen una formació prèvia. Anivellament del grup |
Pràctiques a laboratoris |
1. Visita comentada al LAM-IPHES i seguretat en el laboratori
2. Cerca d'informació sobre arqueologia molecular per Internet
3. Càlculs amb unitats de concentració i amb dissolucions
4. Operaciones bàsiques de laboratori (instrumental, pesada de precisió, dissolucions ...)
5. Visita comentada al SRCiT-URV
6. Operaciones avançades de laboratori (extracció de lípids, quantificació d'ADN, PCR ...) |
Treballs |
2.- Projecte de treball pràctic d'arqueologia molecular.
3.- Treball pràctic d'arqueologia molecular.
- NOTA: Sense realitzar els punts 1. i 2. no es podrà presentar el treball (3).
|
Sessió Magistral |
Projectar documentals que serveixin per a aprofundir conceptes apresos a les classes teòriques.
Ensenyar a resoldre problemes de química general típics d’un laboratori de preparació de mostres.
Ensenyar a formular i anomenar, d'acord amb les normes de la IUPAC, les molècules orgàniques.
Orientar a l’alumnat sobre com buscar informació sobre l’assignatura, com redactar i presentar en públic un projecte de treball pràctic d’arqueologia molecular, així com dur-lo a terme, redactar-lo i presentar-lo en públic.
|
Atenció personalitzada |
|
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Dotar a l’alumnat de les eines metodològiques necessàries per a l’elaboració i defensa en públic:
1.- D’un projecte de treball pràctic d'arqueologia molecular
- orientació, per part del professor, en la cerca bibliogràfica i en la tècnica analítica adient d’acord amb el problema arqueològic plantejat.
2.- D’un treball pràctic d'arqueologia molecular, d’acord amb el projecte de treball prèviament elaborat i defensat en públic
- proposta, per part del professor, de les estratègies de recerca més adequades.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a laboratoris |
Assistència a les classes pràctiques i participació en les analítiques |
10% |
Treballs |
Treball (obligatori) sobre una tècnica instrumental d'anàlisi, presentada amb ajut multimèdia i discutida a classe
|
20% |
Proves de desenvolupament |
Examen escrit (obligatori), tipus test. |
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a superar l'assignatura, és necessari haver aprovat l'examen i tenir un còmput de les tres parts de l'avaluació de, com a mínim, 5,0 punts sobre 10,0. En cas de no superar l'examen (<5,0 punts sobre 10,0), la nota final serà la que s'hagi obtingut en aquest. En cas de no realitzar l'exposición oral del treball obligatori, la nota final serà "no presentat". Bases dels criteris d'avaluació: 1.- Coneixements teòrics adquirits a classe. 2.- Capacitat crítica per valorar la informació bibliogràfica. 3.- Estructuració correcta del treball científic. 4.- Capacitat per relacionar problemes arqueològics i solucions analítiques instrumentals. |
Bàsica |
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|