DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) INTERPRETACIÓ DEL PATRIMONI I SOCIALITZACIÓ DE L'ARQUEOLOGIA Codi 12645215
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
Adreça electrònica
Professors/es
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant La socialització del coneixement científic no és només la divulgació dels resultats, sinó que també tracta d’establir les estratègies necessàries per a què els resultats i les metodologies emprades en ciència siguin assumides per la ciutadania, de manera que aquesta pugui interpretar millor els conceptes, esforços, èxits i també els fracassos que produeix la recerca científica. La socialització del coneixement resulta cada cop més necessària per a viure en equilibri amb el nostre entorn social i només esdevindrà adequada amb un plantejament transdisciplinar. Una persona que creu en la influència màgica dels planetes no té cultura científica, per molt que sigui capaç de descriure el model heliocèntric del sistema solar, de manera que els seus raonaments i presa de decisions potser tinguin una part important d’irracionalitat. De la mateixa manera, les idees sobre l’evolució humana s’incorporen als valors socials d’una persona només quan aquesta és capaç de fer-les críticament compatibles amb els seus propis coneixements, aficions o creences en altres aspectes qualsevol de la vida humana.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC13 Sòlida preparació intercultural
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel·lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC9 Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC14 Planificació i organització
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria)
  CC7 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
O1. Conèixer les tipologies de presentació i interpretació patrimonials d'arreu A1
A2
A3
A7
A9
A11
A13
BC1
BC2
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
O2. Conèixer els aspectes generals de la didàctica patrimonial A1
A2
A3
A7
A13
BC1
BC2
BC6
BC13
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
O3. Conèixer els tipus de públic associats al disseny i plantejament d'activitats i O4. materials de caràcter patrimonial A1
A2
A3
A7
A11
A13
BC1
BC2
BC6
BC13
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
O4. Conèixer el patrimoni emergent A1
A2
A3
A7
A13
BC1
BC2
BC4
BC6
BC13
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
O5. Conèixer els procediments que s'empren en les empreses pel que fa al disseny. d'activitats i de materials de didàctica patrimonial A1
A2
A3
A7
A11
AC13
BC1
BC2
BC4
BC6
BC13
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
CC7
O6. Dissenyar un producte de didàctica patrimonial A1
A2
A3
A7
A9
A10
A11
A12
A13
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC9
BC11
BC12
BC13
BC14
BC15
C6
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
O7. Fer una presentació pública del producte dissenyat A1
A2
A3
A7
A9
A10
A11
A12
A13
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC9
BC11
BC12
BC13
BC14
BC15
C5
C6
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
I. La didàctica del patrimoni I.1. Definició conceptes: didàctica i interpretació
I.2. Teoria de la didàctica patrimonial
II. Sistemes de presentació del patrimoni II.1. Els museus, centres d’interpretació i jaciments
II.2. Activitats didàctiques patrimonials
II.3. Els materials didàctics i el patrimoni
II.4. Sistemes audiovisuals i multimèdia
III. El públic usuari. Antropologia del patrimoni III.1 El turisme patrimonial
III.2. El turisme escolar
IV. Els nous sistemes de presentació del patrimoni IV.1. Sistemes de presentació virtual
IV.2. Sistemes de presentació i telefonia mòbil

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
 
Sessió Magistral
45 5 50
Treballs
0 40 40
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Plantejament de la situació de la interpretació del patrimoni i la socialització del coneixement arqueològic.
Presentació i avaluació del coneixement sobre interpretació que tenen els alumnes
Sessió Magistral Exposició, discussió i anàlisi de les metodologies de museïtzació i socialització més comunes
Treballs 1. Treball d’avaluació d’una pàgina web d’un museu virtual 2. Treball d’observació i anàlisi d’una activitat o material determinat de didàctica patrimonial 3. Anàlisi d’una intervenció concreta de museografia didàctica 4. Lectura de textos o articles 5. Treball en grup: disseny d’un equipament, activitat o material didàctic patrimonial
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Facilitar als alumnes la bibliografia específica per millorar l’aprenentatge dels continguts. Ajudar i orientar de forma individual i personalitzada els interessos que desenvolupin els alumnes en l’àmbit de la museografia i la didàctica patrimonial Seguiment individual de la realització dels treballs, ressenyes, lectures i la consulta dels recursos bibliogràfics complentaris.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs 1. Treball d’avaluació d’una pàgina web d’un museu virtual
2. Treball d’observació i anàlisi d’una activitat o material determinat de didàctica patrimonial
3. Anàlisi d’una intervenció concreta de museografia didàctica
4. Lectura de textos o articles
5. Treball en grup: disseny d’un equipament, activitat o material didàctic patrimonial
100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Assistència i participació a les classes Presentació del treball d'avaluació d'una pàgina web Presentació d'un anàlisi d'una activitat o material de didàctica del patrimoni Presentació d'un anàlisi concret de museografia didàctica Presentació del treball en grup i exposició del mateix en públic Criteris d'Avaluació: C1. Participació a les classes teòriques C2. Capacitat de síntesi i comprensió de les publicacions C3. Avaluació de la pàgina web C4. Avaluació de l'activitat o material didàctic C5. Treball i exposició en grup


Fonts d'informació

Bàsica

Revista “Temps d’Educació”, núm 26. Monogràfic Didàctica del Patrimoni. Barcelona 2001.

Besolí, Andreu: Recursos audiovisuales para la didáctica del patrimonio: la representación de los bienes culturales en el cine. Revista “Iber” núm 32. Barcelona 2002.

Gutiérrez Medina, Ma. Luisa: El Patrimonio industrial y la didáctica de las ciencias sociales. Revista “Iber”, núm 33, Barcelona 2002.

Estepa, Jesus: El patrimonio en la didáctica de las ciencias sociales: obstáculos y propuestas para su tratamiento en el aula”, Revista “Iber” núm 30. Barcelona 2001.

Santacana Mestre; Serrat Antoli (coord.): “Museografia didáctica”. Editorial Ariel s.a. Barcelona 2004.

DD.AA.: Intervención en el patrimonio cultural: creación y gestión de proyectos”. Editorial Síntesis, s.a. Madrid 2004.

Morales Miranda, Jorge: Guia práctica para la interpretación del patrimonio: el arte de acercar el legado natural y cultural al público visitante” (2a edició). Andalucía, consejería de cultura. Sevilla, 2001.

Trepat, Cristòfol: El taller de la mirada. Ed. Pagès, Lleida, 2004.

http://www.archimuse.com/

http://www.ub.es/histodidactica/articulos.htm

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent