DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) SEMINARI D'INTERVENCIÓ I BONES PRÀCTIQUES Codi 12675112
Ensenyament
Migracions i Mediació Social (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
5 Obligatòria Segon Únic anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Dret Públic
Coordinador/a
PUIG CRUELLS, CARMINA
Adreça electrònica carmina.puig@urv.cat
Professors/es
PUIG CRUELLS, CARMINA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura te com a objectiu principal orientar l'estudiant vers algunes bones pràctiques que són imprescindibles i que s'han d'incorporar en la intervenció social i la mediació en l'àmbit de la immigració. Es tracta de integrar diferents coneixements en la persona del estudiant des de la reflexió individual a la col•lectiva. Es tracta d'investigar des de l'experiència per incorporar i acceptar la implicació subjectiva de les pràctiques. Fer un seminari de intervenció i bones pràctiques suposa introduir als estudiants en la revisió, reflexió dels conceptes que emergeixen en la pràctica per així conèixer de prop la gestació de determinades actuacions professionals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AC2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges.
  AC5 Capacitat d'interpretació i utilització dels textos jurídics i socials i capacitat de maneig de les diferents fonts (jurídiques, socials, demogràfiques...)
  AC6 Coneixement de les institucions, empreses, fundacions i altres entitats que financien investigació bàsica i aplicada.
  Professionalitzador
  AP1 Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes vinculats amb les migracions i la mediació, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'han d'articular els diferents rols de tots els àmbits professionals que intervenen en l'abordatge del fet migratori.
  AP3 Adquisició d'un coneixement ampli del mercat de treball, per tal d'anar preparant l'alumne cap a la seva incorporació en aquest. Es tracta de preparar l'alumne, abans de la realització del practicum, en funció de les seves habilitats, background i preferències, per a una bona elecció de la institució on realitzar el practicum, per tal que la seva experiència l'encamini cap a la seva professionalització.
  AP4 Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional.
  AP9 Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexes identificant-los, mediant i dissenyant estratègies de superació
  AP11 Combinar les dimensions temporal i espacial en l'explicació dels processos migratoris i comprendre la importància de les relacions espacials i la seva incidència en el fenomen migratori.
  Recerca
  AR1 Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AR3 Adquirir el coneixement i l'expreriència suficient per a saber dialogar amb els principals actors socials que intervenen en els processos migratoris (administració, empresa i societat civil), per tal de tenir en compte aquestes sensibilitats en el moment de dissenyar una recerca, que ha de ser socialment útil i rendible per a que sigui finançable.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual.
  Professionalitzador
  BP1 Habilitat i flexibilitat per solucionar problemes de la disciplina.
  BP3 Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat.
  BP5 Comprendre el valor del seu coneixement per la comunitat (que inclou negocis i indústria).
  BP6 Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània.
  Recerca
  BR4 Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes.
  BR5 Habilitat per analitzar dades i resultats de recerca en un ambient canviant de la disciplina.
  BR8 Capacitat de treballar en equip.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC6 Desenvolupament de processos d'incorporació al món del treball (compte d'altres i/o emprenedoria) (Orientació professional)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Orientar l'estudiant en el coneixement de pràctiques institucionals o comunitàries. Aprofundir en aquelles pràctiques professionals que són imprescindibles i que s'han d'incorporar en la intervenció social i la mediació en l'àmbit de la immigració. AC6
AP4
AP11
BP3
BP5
BR5
CC3
CC4
CC5
Identificar i analitzar en la realitat social i en la seva persona/ professional diferents pràctiques en les que investiga des de l'experiència per incorporar i acceptar la implicació subjectiva de l'acció social. AC2
AC5
AC6
AP1
AP3
AR1
BP3
BP5
BP6
BR4
BR5
BC1
CC3
CC4
CC5
CC6
Guiar l'estudiant en l'adquisició habilitats per poder analitzar intervencions socials, pràctiques professionals, programes i projectes de l'àmbit de les migracions Adquirir competències per intervenir AC1
AC2
AC6
AP1
AP4
AP11
BP1
BP3
BP5
BR5
CC5
CC6
Revisar i supervisar conjuntament amb l'estudiant i en el marc del grup, les diferents respostes socials, models d'intervenció social de diferents pràctiques professionals en l'àmbit de les migracions. Es tracta de re - conèixer des de la pròpia experiència les implicacions objectives i subjectives de l'acció en l'àmbit de les migracions. AC1
AC5
AP9
AR3
BP3
BP6
BR8
CC3
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
Sistema de pertinença del mediador

Paràmetres que operen en els agents mediadors
Sistema Ricoh

Des centració

Pre-judicis


Nixols culturals
Competències per intervenir socialment.
Principis bàsics de la intervenció
Creació d'espais comuns

Enpodarament

Autonomia - respecte
Anàlisi d'experiències que es desenvolupen en diferents contextos innovadors Infància

Habilitats socials per a dones

Coneixement i difusió de les diferencies del fet religios

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
 
Seminaris
10 7 17
Presentacions / exposicions
38 10 48
Supervisió
10 13 23
Supòsits pràctics/ estudi de casos
10 8 18
 
Atenció personalitzada
15 0 15
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del grup, dels objectius, del funcionament del seminari que acompanyarà als estudiants, dels continguts i la dinàmica de l'assignatura

Seminaris Orientació dels alumnes en l'anàlisi de diferents àmbits generadors de bones pràctiques en el context de la immigració.
Presentacions / exposicions Visites a institucions , entitats o serveis que desenvolupin projectes generadors de bones pràctiques en l'àmbit de la immigració.
Supervisió Presentació i debat de les experiències i observacions de les visites realitzades
Supòsits pràctics/ estudi de casos Supervisió d'una situació o projecte d'intervenció. Anàlisi de models explicatius
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada consistirà en atendre de forma individual i singular a l'estudiant sempre que ho requereixi. Es tracta de garantir un procés d'aprenentatge singular. Per connectar amb la professora fer-ho via mail carmina.puig@urv.cat

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos Avaluació de les presentacions(casos) i de la participació del debat que és generi

Presentacions de situacions i casos
70%
Altres

Assistència a les activitas i seminaris





30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura s'avaluarà continuadament i es realitzarà el seguiment dels diferents d'estudiants en el marc

de l'aula. Aquesta es realitzarà a partir de la presentació d'experiències i debat que es generi en el grup. També s'avaluarà el lliurament de treballs específics que s'aniran demanant al llarg del seminari.

La dinàmica del seminari i la confiança per poder treballar fan imprescindible${1}i l'assistència dels estudiants a classe${1}i i així garantir el procés de treball plantejat. La presencia i l'establiment d'una bona dinàmica dels participants és un requisit imprescindible de l'assignatura.



Fonts d'informació

Bàsica Stefan VANISTENDAEL , RESILENCIA Como crecer superando los percances, 1989,
Spector- Bitan, Graciela , La identidad Alquilada , 2010, article no publicat
Segado Sánchez-Cabezudo,, Nuevas tendencias en trabajo social con Familias. Una propuesta para práctica desde el empowerment, 2010,
PUIG CRUELLS , C, LA SUPERVISIÓN EN LOS EQUIPOS DE SERVICIOS SOCIALES , 2011,
COHEN -EMERIQUE, M, LA MEDIATION INTERCULTURELLE, LES MEDIATEURS ET LEUR FORMATION , 2008,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent