Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals. |
|
AC2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges. |
|
AC3 |
Domini de la literatura en matèria d'estudis sobre les migracions (des de diferents aproximacions disciplinars), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar-se. |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes vinculats amb les migracions i la mediació, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'han d'articular els diferents rols de tots els àmbits professionals que intervenen en l'abordatge del fet migratori. |
|
AP6 |
Adquisió de capacitats per planificar, implementar i avaluar la intervenció de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats, partint de l'anàlisi de les seves necessitats i circumstàncies. |
|
AP11 |
Combinar les dimensions temporal i espacial en l'explicació dels processos migratoris i comprendre la importància de les relacions espacials i la seva incidència en el fenomen migratori. |
|
AP12 |
Expressar cartogràficament la informació sobre les migracions |
|
Recerca |
|
AR1 |
Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
Professionalitzador |
|
BP1 |
Habilitat i flexibilitat per solucionar problemes de la disciplina. |
|
BP5 |
Comprendre el valor del seu coneixement per la comunitat (que inclou negocis i indústria). |
|
Recerca |
|
BR6 |
Capacitat per comunicar de forma efectiva els resultats de recerca tant oralment com de forma escrita. |
|
BR9 |
Habilitat per a la gestió de la informació i el domini de les TIC, genèriques i específiques, en la seva àrea de treball futura. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura |
AC1 AC2 AC3 AP11 AR1
|
|
|
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic |
AP1 AP6 AP12
|
BP5 BR6 BR9
|
|
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina |
|
BP1
|
CC4
|
Tema |
Subtema |
1.DINÀMIQUES SÒCIO-ECONÒMIQUES RECENTS EN MEDI RURAL
|
Introducció als fenòmens demogràfics dels darrers anys en medi rural i processos socials i econòmics que els causen. |
2.LA IMMIGRACIÓ RECENT EN MEDI RURAL |
Característiques de les noves poblacions en medi rural: tipologies de poblacions i d'espais.
El paper de la immigració en l'espai rural actual. |
3.LA INTEGRACIÓ DELS IMMIGRANTS EN MEDI RURAL |
Problemes d'integració més freqüents.
Exemples d'experiències d'integració en diferents àmbits. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
12 |
24 |
36 |
Seminaris |
|
4 |
8 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
2.5 |
2.5 |
5 |
|
Proves pràctiques |
|
2.5 |
5 |
7.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor. |
Seminaris |
Debat al voltant d'estudis de cas sobre conflictes de diferent naturalesa dins l'entorn de la societat multicultural. Les darreres sessions d'aquest seminari es dedicaran als debats sobre els projectes d'assaig presentats pels estudiants. |
Atenció personalitzada |
|
|
Sessió Magistral |
Seminaris |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada alumne, i, al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Avaluació de les fitxes de lectura i dels exercicis proposats per cadascú dels temes |
35% |
Seminaris |
Avaluació continuada de la participació i aportacions fetes pels estudiants, amb especial atenció a la proposta d'assaig que cada estudiant presentarà a debat |
25% |
Proves pràctiques |
Avaluació de l'assaig escrit que cada estudiant presentarà al finalitzar el curs. Es valoraran tant la documentació com l'elaboració teòrica i la capacitat d'argumentació |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, III Coloquio Internacional de Geocrítica. Migración y cambio social., Universidad de Barcelona, 2001, Scripta Nova. Revista electrónica de Geografía y C
Pedreño, A. i Riquelme, P.J. , La condición inmigrante de los nuevos trabajadores rurales, Revista Española de Estudios Agrosociales y Pesqueros, 211:189-238., 2007
Pajares, M., Inmigración y mercado de trabajo. Informe, Ministerio de Trabajo e Inmigración, Diversos anys
Pumares, P.; García, A.; Asensio, A. , La movilidad laboral y geográfica de la población extranjera en España, Madrid, Ministerio deTrabajo y Asuntos Sociales, Documentos del Observatorio Permanente de la Inmig
, International Migration to Non-Metropolitan Areas, John Wiley & sons , Population, Space and Place, 14
Trepat, E. i Vilaseca, A., Ruralitat i immigració. La integració de les persones immigrades en el món rural català, Fundació del Món Rural, Lleida, 2008
Ricard Morén-Alegret, Lugar, identidad territorial e inmigración extranjera en áreas rurales y pequeñas ciudades de España. Un estudio cualitativo exploratorio, Departament de Geografia UAB,
MALGESINI, G., Buenas prácticas para la integración de los inmigrantes en medio rural , Cruz Roja Española, 2004
CEPAIM , Senderos. Integración de inmigrantes en zonas rurales despobladas: un modelo de intervención , NEXOS, Teruel Emplea ,
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|