Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes |
|
AP2 |
Plantejar i resoldre qüestions al voltant dels autors i les obres de diferents períodes de la literatura catalana |
|
AP3 |
Aplicar les tècniques d'expressió en llengua catalana |
|
AP4 |
Utilitzar amb propietat els mètodes de la crítica literària catalana |
|
AP5 |
Utilitzar amb propietat els mètodes de la crítica de les arts escèniques |
|
AP6 |
Aplicar la teoria i els mètodes de l'etnopoètica en la cultura catalana |
|
AP7 |
Aplicar els mètodes de gestió del patrimoni oral i tradicional |
|
AP8 |
Discernir els elements de la teoria literària aplicada a la literatura catalana |
|
AP11 |
Analitzar adequadament les estratègies del discurs |
|
AP12 |
Avaluar el reflex i les aplicacions de la mitologia a la cultura contemporània |
|
AP13 |
Valorar críticament els discursos contemporanis sobre dones, cultura i llenguatge |
|
AP15 |
Valorar críticament la influència de la cultura llatina en el món contemporani |
|
Recerca |
|
AR10 |
Valorar críticament els discursos contemporanis sobre dones, cultura i llenguatge |
|
AR13 |
Valorar críticament la influència actual de la cultura clàssica en la cultura catalana |
|
AR15 |
Analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic i literari |
|
AR16 |
Formar-se una opinió crítica sobre un text |
|
AR17 |
Expressar una opinió (sobre un text) amb claredat i concisió oralment i per escrit |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC3 |
Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional |
|
BC8 |
Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat |
|
BC9 |
Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre |
|
BC15 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional |
Objectius |
Competències |
Posar a l'abast els mitjans necessaris per assolir una educació integral i vital, en equilibri amb l’especialització que l’alumne hagi triat |
|
BC1 BC2 BC3 BC5 BC6 BC7 BC8
|
CC3 CC5
|
Reconèixer les diverses aproximacions teòriques a l'estudi del mite |
AP12
|
BC5
|
CC3
|
Valorar el pensament mític com una expressió de la diversitat cultural, des d'una perspectiva antropològica |
AP11 AP12 AP13
|
BC1 BC2 BC3 BC5 BC6 BC7 BC8 BC9
|
CC3
|
Comprendre les característiques i el funcionament del pensament mític com a pensament narratiu oral i tradicional i la capacitat mitopoètica com element propi de l'ésser humà |
AP11 AP12
|
BC3 BC4 BC5 BC6
|
CC3
|
Diferenciar els processos de transformació del pensament mític grec en mitologia clàssica entesa com a llenguatge de l'art i del pensament de la cultura occidental |
AP12
|
BC5
|
CC3
|
Conèixer i distingir les principals èpoques, corrents i escoles que configuren la cultura occidental des del s. XIX fins als nostres dies. |
AP1 AP2 AP12
|
BC5 BC8
|
CC3
|
Sintetitzar les diverses perspectives d'anàlisi del mite com a llenguatge global i polisèmic |
AP1 AP2 AP6 AP7 AP12
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6 BC13 BC15
|
CC3
|
Analitzar obres d'art (textuals, iconogràfiques, musicals i cinematogràfiques) de contingut mític des del punt de vista narratiu, simbòlic i estètic |
AP1 AP2 AP3 AP4 AP5 AP6 AP8 AP11 AP12 AP13 AP15
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC8
|
CC1 CC2 CC3 CC4 CC5
|
Identificar els esquemes mítics bàsics de la mitologia clàssica en la seva estructura profunda i analitzar les seves formulacions en formes narratives diverses (literatura, teatre, cinema, publicitat, ...) |
AP1 AP2 AP3 AP4 AP5 AP6 AP7 AP8 AP11 AP12 AP13 AP15
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6 BC8 BC13 BC15
|
CC1 CC2 CC3 CC4 CC5
|
Donar diferents percepcions ètiques i filosòfiques sobre la ciència i el món acadèmic. |
AP11 AP12 AP13 AR13 AR15 AR16 AR17
|
BC1 BC2 BC4 BC5 BC6 BC7 BC8 BC9 BC15
|
CC1 CC3
|
Donar formació en matèries genèriques i transversals que es centrin en les competències generals de ciutadania. |
AP12 AR10 AR13
|
BC3 BC6 BC7 BC8 BC9
|
CC3
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció: conceptes generals i aproximacions teòriques |
a. El mite: assaig de definició
b. L'estudi del mite en el s. XX: principals aproximacions teòriques
c. Mite i cultura: entre la tradició clàssica i la mitocrítica
d. El mite a Occident abans del s. XIX: mite i al·legoria |
2. Una "nova mitologia": la revisió romàntica del mite |
a. L'idealisme alemany: el mite com a mode de coneixement
b. L'home i els déus: Hölderlin
c. L'heroi: Prometeu i Antígona
d. Del Romanticisme al Noucentisme: Verdaguer, Maragall, Bartra |
3. La irrupció de Dionís: sacrifici i irracionalitat, de Nietzsche a Henze |
a. Dionís, de Hölderlin a Nietzsche
b. La lectura nietzscheana de la tragèdia
c. El costat fosc de la psique humana: Pater, Szymanowski, Thomas Mann
d. Festa i ritual: el tràgic a Lorca
e. La violència del social: Auden-Henze
f. Tragèdia i llibertat: Palau i Fabra |
4. Les crisis de la identitat al s.XX |
a. Les rebaixes de la tragèdia: l'humorisme, el grotesc i l'aburgesament (Pirandello, Anouilh, Hofmannsthal, Espriu)
b. Fragmentacions del jo: el cas d'Èdip
c. Una identitat problemàtica, l'artista i la seva obra: Orfeu, Pigmalió, Helena, Ulisses (Riba, Bartra)
d. Mite i identitats nacionals: el cas català |
5. Mite i mass media: la reoralització del mite. |
a. Èpiques antigues i modernes: de Jàson i els Argonautes a La Guerra de les Galàxies.
b. Tragèdia i cinema: de Pasolini a Lars von Trier.
c. Ficcions televisives: sèries i actualització d'esquemes mítics. |
6. La funció mitopoètica a les estructures transversals de la cultura contemporània: funció del mite en la configuració, interiorització i perpetuació acrítica d'esquemes culturals i en la capacitat d'anàlisi crítica, problematització i transformació d'aquests esquemes.
|
a. Els reptes de la societat actual.
b. Ciutadania democràtica, drets humans i igualtat de gènere.
c. Multiculturalisme i adaptació al canvi cultural. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Treballs |
|
4 |
40 |
44 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
3 |
0 |
3 |
Seminaris |
|
20 |
30 |
50 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
5 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
1 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa i comentari de la bibliografia |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari a través d’explicacions del professor i posterior discussió de tota la classe sobre les obres seleccionades i el material complementari prèviament indicat o suministrat (en fotocòpies o a través de Moodle). Es procedirà també al visionat i comentari de documents iconogràfics i audiovisuals (obres artístiques, productes de consum, mediàtics, periodístics, informàtics, etc.), en la seva llengua original (atenció a l'anàlisi comparativa del discurs mític en funció de l'especificitat del mitjà lingüístic triat). En qualsevol cas, l'alumne ha de realitzar el treball previ indicat pel professor abans de la classe i posteriorment organitzar i assimilar els continguts de cada sessió, i complementar-los amb la bibliografia indicada. |
Treballs |
Elaboració d'un treball monogràfic tutoritzat al llarg del curs sobre un tema a triar per l'alumne, assessorat pel professor. En qualsevol cas, l'anàlisi realitzada (d'obres literàries o artístiques, de productes culturals de consum massiu, de mitjans de comunicació, etc.) ha de constituir un estudi crític de la funció dels discursos mítics en la configuració i interiorització col·lectiva de les estructures de la cultura contemporània. |
Pràctiques de camp/sortides |
En funció de l’oferta disponible, es realitzarà una visita a almenys una exposició, una representació teatral o operística o una projecció cinematogràfica. |
Seminaris |
Sessions de treball col·lectiu professor-alumnes sobre les obres triades en el temari. Requereixen un treball previ de l'alumne de preparació de cada sessió. L'anàlisi i discussió de les obres se centrarà en el desenvolupament de les tècniques d'anàlisi dels discursos (textual, iconogràfic, audiovisual, informàtic) que actualitzen el pensament mític en produccions culturals concretes, amb atenció a les implicacions filosòfiques, polítiques i socials per a l'individu i el ciutadà (qüestions de gènere, integració i exclusió social, gestió de la diversitat,...). |
Presentacions / exposicions |
L'alumne haurà d'exposar a classe les implicacions de l'estudi realitzat en el seu treball per a una reflexió crítica sobre la cultura contemporània des d'una perspectiva ètica i ciutadana. |
Atenció personalitzada |
|
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Al llarg del curs, l'alumne ha de realitzar un treball tutoritzat pel professor. Aquesta tutoria personalitzada s'ha de concretar en un mínim de tres trobades de l'alumne amb el professor, una a l'inici del quadrimestre per tal de triar el tema de treball i les altres a intervals regulars per tal de seguir i ajudar en el procés d'elaboració del treball i reorientar-lo, si és necessari.
A banda de les tutories presencials, l'atenció personalitzada es realitzarà de manera continuada per via telemàtica a través de l'espai Moodle de l'assignatura. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Preparació prèvia, seguiment i participació activa en les classes |
15% |
Treballs |
Elaboració de treball monogràfic tutoritzat al llarg del curs, on l'alumne demostri la seva competència tant en l'àmbit dels continguts i resultats assolits com en el de la metodologia emprada (ús de la bibliografia, estructura del treball, aspectes formals, ...). |
50% |
Seminaris |
Preparació prèvia, seguiment i participació activa en els debats |
15% |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral a classe de les implicacions de l'estudi que s'està realitzant o s'ha realitzat en el treball per a una reflexió crítica sobre la cultura contemporània des d'una perspectiva ètica i de ciutadania. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En cas de dificultat (acreditada) de l'alumne per a seguir presencialment les classes de l'assignatura, s'incrementarà la qualificació del treball (amb un requisit d'intensificació del procés de tutorització telemàtica al llarg de la seva elaboració) per tal de cobrir la qualificació de la participació en es sessions magistrals i els seminaris. La presentació/exposició es farà en aquest cas per escrit i s'inclourà com un apartat específic en el treball. |
Bàsica |
, , ,
|
ANGLADA, M.A., El mirall de Narcís. El mite grec en els poetes catalans, Sabadell 1998.
BONNEFOY, Y. (ed.), Diccionario de las mitologías, 5 vols., Barcelona, Destino, 1996-2000 (ed. francesa, Dictionnaire des mythologies, Paris, 1981)
BRUNEL, P., Companion to Literary Myths, Heroes and Archetypes, Routledge, Londres 1996 (ed. francesa, Dictionnaire des mythes littéraires, Paris, 1988).
DUCH, Ll., Mite i cultura / Mite i interpretació, 2 vols., Montserrat, 1995-96
GRIMAL, P., Diccionari de Mitologia Grega i Romana, Barcelona, Edicions de 1984, 1981 (trad. catalana: Franquesa, M.; Gestí, Q.; Martí, A.)
MOORMANN, E.M. – UITTERHOEVE, W., De Acteón a Zeus : temas de mitología clásica en literatura, música, artes plásticas y teatro [edición española, Jesús Martínez Sánchez], Madrid, Akal, 1997
REID, J.D., The Oxford guide to classical mythology in the arts, 1300-1990s, Oxford 1993.
SARIOL, J., La mitologia clàssica: literatura, art, música, Barcelona, Barcanova, 1994.
WINKLER, M.M., Classical Myth and Culture in the Cinema, Oxford 2001. |
Complementària |
|
Vegi's espai Moodle de l'assignatura. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|