DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) METODOLOGIA DE L'ENSENYAMENT DE SEGONES LLENGÜES Codi 12695102
Ensenyament
Ensenyament de Llengües Estrangeres (Esp. Llengua Estrangera/Ang.) (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Coordinador/a
PIÉ JAHN, GUILLERMO
HRYCKIEWICZ ., OLGA
GUTIÉRREZ-COLON PLANA, MA. DEL MAR
Adreça electrònica olga.hryckiewicz@urv.cat
guillermo.pie@urv.cat
Professors/es
HRYCKIEWICZ ., OLGA
PIÉ JAHN, GUILLERMO
Web
Descripció general i informació rellevant En esta asignatura se estudian y analizan desde un punto de vista teórico y práctico los modelos de adquisición de una segunda lengua que han existido a lo largo de la historia hasta la actualidad. También se analizan las repercusiones que estos modelos tienen en el ámbito del aula y se proponen técnicas necesarias para organizar los procesos de enseñanza en consonancia con las necesidades, intereses y expectativas de los alumnos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Metodologia de l'ensenyament de llengües. Principis teòrics i aplicacions pràctiques per a optimitzar el rendiment de l'aprenentatge d'una segona o tercera llengua
  AC5 Confiança en la classe de llengua estrangera. Capacitat per a portar a terme un tasca educativa eficaç tenint en compte l'especificitat de l'ensenyament de llengües
  AC6 Sensibilitat lingüística i cultural. Capacitat per a fer servir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua
  AC7 Capacitat per dissenyar i desenvolupar tasques d'ensenyament/aprenentatge. Disseny de materials i activitats orientats a un alumnat específic
  AC8 Familiaritat i competència en l'ús de les noves tecnologies en la classe de llengua. Ús de les noves tecnologies com a eines per a enriquir l'aprenentatge de segones llengües i per a promoure l'autoaprenentatge i l'aprenentatge continuat
  AC10 Capacitat de treball en equip. Interacció alumnat-professorat i entre l'equip docent.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC9 Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social
  BC13 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Poner de relieve los principales métodos que se han propugnado como los más adecuados en distintas épocas; para ello se ilustrarán la mayor parte de las teorías con materiales auténticos. AC2
AC5
AC6
AC7
AC8
AC10
BC1
BC2
BC6
BC8
BC9
BC13
CC1
CC2
CC3
Estudiar los diversos modos de la organización del aula de lengua extranjera. AC2
AC5
AC6
AC7
AC8
AC10
BC1
BC2
BC6
BC8
BC9
BC13
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema

1. Key terminology:

methodology, method, approach, aims, activity vs. task, drill, eliciting, language skills, metalanguage, PPP, rapport, scanning, skimming, STT vs TTT, syllabus
2. The history of L2 methodology 2.1. The beginnings : Latin as a role model for l2 learning andf teaching

2.2. The grammar method: Ahn y Ollendorff

2.3. The Natural Method
2.3.1. Nicholas Gouin (1776-1834)
2.3.2. Mastery System - Prendergast (1806-1881)
2.3.3. Meisterschaft System -Rosenthal
2.3.4. Reformist methods (Germany)
2.3.5. François Gouin (1831-1896)


2.4. The Grammar - Translation Method
2.5. The Direct Method
2.6. The Audiolingual Method
2.7. The Situational Method
2.8. TPR
2.9. The Natural Approach
2.10. Community Learning
2.11. The Silent Method
2.12. Sugestopedia
2.13. The Communicative Approach
2.14. Task-based learning
2.15. New technologies (CALL)
2.16. CLIL
3. Methodology in action 3.1. Before you start:
3.1.1. Classroom organization
3.1.2. The role of a teacher
3.1.3. Different kinds of teachers
3.1.4. First lessons - hints and strategies
3.1.5. Types of classroom activities
3.1.6. Learner types and needs
3.1.7. Feedback

3.2. Classroom Management
3.3. Planning lessons and courses
3.4. Productive skills: speaking and writing
3.5. Receptive skills: reading and listening
3.6. Teaching phonology
3.7. Errors and correction
3.8. Testing
3.9. The use of L1
3.10. Business English
3.11. Tools, techniques and activities
3.12. Learning teaching
NB: The exact course contents are subject to change and will depend on time limitations and students´ needs.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
12 24 36
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 20 40
Pràctiques a través de TIC
20 40 60
 
Atenció personalitzada
10 10 20
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripción de los contenidos, metodología y evaluación de la asignatura.
Sessió Magistral Explicación de los contenidos del curso. Las explicaciones iran acompañadas de presentaciones en Power Point. Los alumnos deberan leer la bibliografía (artículos y capítulos de libros) indicados por la profesora antes de la clase, para así poder seguir mejor la exposición teórica.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària El alumno deberá participar activamente en el aula, resolviendo problemas y contribuyendo a debates.
Pràctiques a través de TIC La evaluación se realizará a través de prácticas a través de TIC.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC
Descripció
Los alumnos deberan estar continuamente en contacto con la profesora, a la hora de realizar las prácticas en el aula, así como las actividades a través de las TIC.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolución de problemas en el aula, ONLINE y en el forum de debate, participación activa. 10%
Pràctiques a través de TIC La nota final de esta asignatura será la media de seis trabajos prácticos 90%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Barrios, E. (2006): Formación en Didáctica de Lenguas Extranjeras a Través de la Observación en el Aula. Universidad de Málaga. 

Bowler, B. & Parminter, S. (2002). “Mixed-Level Teaching: Tiered Tasks and Bias Tasks”, en Richards, J. & Renandya, W. Methodology in Language Teaching. Cambridgfe University Press. 

González, J.M. Aspectos en el aprendizaje del segundo idioma: el grupo que aprende. http://www.maseducativa.com/webs/durana/art5pag1.htm

Higueras, M. (2004). “Internet en la enseñanza del español”.  En Sánchez, J y Santos, I. Vademécum para la formación de profesores. Enseñar Español como segunda Langua (L2) / lengua Extranjera (LE). Sociedad General de Autores. S.A. 

Jacobs, G.M. (2002). “Implementing Cooperative Learning”, en Richards, J. & Renandya, W. Methodology in Language Teaching. Cambridgfe University Press. 

Juan. O. (2004). “Aprender Español a través de Internet: Un entorno de enseñanza y aprendizaje”. En Sánchez, J y Santos, I. Vademécum para la formación de profesores. Enseñar Español como segunda Langua (L2) / lengua Extranjera (LE). Sociedad General de Autores. S.A. 

 

Kondo, M; Fernandez,C; Higueras, M. (1997). Experto en la enseñanza del Español como Lengua Extranjera: Historia de la Metodología de lenguas Extranjeras. Ed. Fundación Antonio de Nebrija.

 

Kondo, M; Fernandez,C; Higueras, M. (1997). Experto en la enseñanza del Español como Lengua Extranjera: Historia de la Metodología de lenguas Extranjeras. Ed. Fundación Antonio de nebrija.

 

Lineros, R. (2005): “Fundamentos teóricos de la didáctica del español como segunda lengua (E/L2) en contextos escolares”. Revista RedELE, nº 4. Junio 2005. http://www.contraclave.org

 

Ruipérez, G. (2004). “La enseñanza de Lenguas asistida por ordenador (ELAO)”. En Sánchez, J y Santos, I. Vademécum para la formación de profesores. Enseñar Español como segunda Langua (L2) / lengua Extranjera (LE). Sociedad General de Autores. S.A. 

 

Sánchez, A. (1997). Los Métodos de la Enseñanza de Idiomas. Evolución Histórica y Análisis Didáctico. Sociedad General de Autores.

 

Trujillo, F. (2002). “Aprendizaje Cooperativo para la enseñanza de la lengua”. Publicado en la revista Publicaciones de la Facultad de Educación y Humanidades-Campus de Melilla, nº 32, año 2002, pp. 147-162, ISSN 1577-4147. http://www.ugr.es/~ftsaez

Varios autores (1990). Didáctica de las segundas lenguas. Estrategias y recursos básicos. Santillana

Vázquez, E. (2003). “Fundamentos del trabajo en pequeños grupos o en parejas en la enseñanza del español como lengua extranjera”. Instituto Cervantes. http://internet.cervantes.es/internetcentros/pdf/Revista52/pdfRevista6/fundamentostrabajo.pdf

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ANÀLISI DE MATERIALS PER A L'ENSENYAMENT D'E/LE/125232212
NOVES TECNOLOGIES A LA CLASSE DE LLENGÜES ESTRANGERES/125232216
ACTIVITATS PER L'ENSENYAMENT DE LLENGÜES ESTRANGERES ALS INFANTS/125232217
MATERIALS I TÈCNIQUES DE L´ENSENYANÇA D´A/LE/125232240


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent