DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) LITERATURA ORAL I ESCRITA Codi 12715105
Ensenyament
Ciències Socials del Desenvolupam:Cultures i Desenvolupam. a Àfrica (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Impartició
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SÁNCHEZ CERVELLÓ, JOSEP
Adreça electrònica josep.sanchez@urv.cat
Professors/es
SÁNCHEZ CERVELLÓ, JOSEP
Web
Descripció general i informació rellevant 1. La literatura como via regia de acercamiento a las sociedades africanas 2. El universo plurifuncional de la oralidad 3. El florecimiento de la literatura escrita desde la colonización: lenguas vernáculas y lenguas coloniales; producción local y diáspora Prof. Brian Wordsfold. U.D. LLeida

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Analitzar i assessorar amb un enfocament interdisciplinari situacions de desenvolupament de les societats africanes
  AC2 Conèixer i ponderar la importància relativa dels factors socioeconòmics i culturals del desenvolupament
  AC5 Conèixer i interpretar l'evolució de les formes artístiques i literàries africanes, així com els processos creatius corresponents, i integrar-los en situacions de desenvolupament
  AC6 Conèixer i interpretar l'evolució dels sistemes educatius africans i el seu potencial per al desenvolupament econòmic, social i polític, així com intervenir en la planificació de polítiques i projectes educatius que optimitzin la pluralitat cultural africana
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
O.2.1. Conocer las tradiciones literarias africanas, orales y escritas, y aprender a interpretar y potenciar la trascendencia social de los textos literarios O.2.2. Comprender las identidades idiomáticas y sus mecanismos de transmisión y aprendizaje frente a los procesos de homogeneización lingüística y revalorizar sus potencialidades O.2.3. Comprender la pluralidad de los sistemas educativos, de su contextualización socioeconómica y aprender a generar proyectos y recursos adecuados a la realidad y el potencial de las sociedades africanas, incluyendo la formación de expertos en factores sociales del desarrollo O.2.4. Comprender los procesos de creación artística en África y de su impacto en los fenómenos de reivindicación e innovación social, así como aprender a integrar las artes plásticas, teatro, cine y música en situaciones de desarrollo AC1
AC2
AC5
AC6
BC1
BC3
BC6
CC3
CC4

Continguts
Tema Subtema
1. Introducción general a las literaturas poscoloniales en África
2. Obras claves de ficción:
– La República de Sudáfrica - J.M. Coetzee. Disgrace (1999)
[Desgracia. Trans. Miguel Martínez-Lage. Random House Mondadori, 2009]
- Somalia - Nuruddin Farah. From a Crooked Rib (1970)
[De una costilla torcida]
- Kenia - Ngugi waThiong'o. A Grain of Wheat (1967)
[Un grano de trigo]
- Botswana - Bessie Head. Maru (1971)
- Nigeria - Buchi Emecheta. The Bride Price (1976)
3. Obras contemporáneos de ficción:
Nigeria - Chimamanda Ngozi Adiche. Half of a Yellow Sun. (2006) Londres: Harper Perennial, 2007.
aboutran - Sudan - Leila Aboulela. The Translator (1999)
mohamamb - Somalia - Nadifa Mohamed. Black Mamba Boy (2010)
4. Lecturas recomendadas:
Nigeria - Chinua Achebe. Things Fall Apart. (1964).
[Todo se desmorona. Trans. José Manuel Álvarez Flórez]
Nigeria - Chinua Achebe. Arrow of God. (1964).
[La flecha del diós]

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 0 15
Treballs
12 50 62
Metodologies integrades
30 40 70
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Metodologies integrades Aprenentatge basat en problemes, Treball per projectes, Portfoli docent, etc.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Descripció
El alumno debrá presentar los trabajos que se le indiquen para superar la asigntura.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs la evaluación se realiza mediante la presentación de trabajos. 100
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

1. Obras claves de ficción:

 – La República de Sudáfrica - J.M. Coetzee. Disgrace (1999)

[Desgracia. Trans. Miguel Martínez-Lage. Random House Mondadori, 2009]

 - Somalia - Nuruddin Farah. From a Crooked Rib (1970)

[De una costilla torcid

- Kenia - Ngugi waThiong'o. A Grain of Wheat (1967)

[Un grano de trigo]

 - Botswana - Bessie Head. Maru (1971)

- Nigeria - Buchi Emecheta. The Bride Price (1976)

2. Obras contemporáneos de ficción:

Nigeria - Chimamanda Ngozi Adiche. Half of a Yellow Sun. (2006) Londres: Harper Perennial, 2007.

Sudan - Leila Aboulela. The Translator (1999)

Somalia - Nadifa Mohamed. Black Mamba Boy (2010)

 3. Lecturas recomendadas:

Nigeria - Chinua Achebe. Things Fall Apart. (1964).

[Todo se desmorona. Trans. José Manuel Álvarez Flórez]

Nigeria - Chinua Achebe. Arrow of God. (1964).

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent