DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) MODELS DE DESENVOLUPAMENT I COOPERACIÓ Codi 12715110
Ensenyament
Ciències Socials del Desenvolupam:Cultures i Desenvolupam. a Àfrica (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Primer Únic anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SÁNCHEZ CERVELLÓ, JOSEP
Adreça electrònica josep.sanchez@urv.cat
Professors/es
SÁNCHEZ CERVELLÓ, JOSEP
Web
Descripció general i informació rellevant MODELOS DE DESARROLLO Y COOPERACIÓN Professor: Artur Colom (UAB) Profesor invitado: Eduardo Bidaurrátzaga (UPV/EHU)

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Analitzar i assessorar amb un enfocament interdisciplinari situacions de desenvolupament de les societats africanes
  AC11 Conèixer i interpretar l'evolució dels diferents models econòmics de desenvolupament i cooperació al desenvolupament a l'Àfrica, la seva evolució, el balanç de la seva aplicació i els factors polítics i ecològics (locals i internacionals) que els han mediatitzat, així com incorporar aquesta visió crítica en l'assessorament, la gestió, la mediació o l’avaluació de projectes de desenvolupament concret
  AC12 Conèixer i interpretar l'evolució del paper dels factors socioculturals en el desenvolupament econòmic, amb especial atenció als que suposadament són més innovadors (com la sostenibilitat, la salut, el capital social, la patrimonialització o l'apoderament), així com incorporar aquest coneixement a l’assessorament, la gestió, la mediació o l’avaluació de projectes concrets de recerca i de cooperació per al desenvolupament
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
O.5.1. Conocer y analizar críticamente los modelos de desarrollo económico y cooperación, así como sus respectivos sistemas financieros en relación con África O.5.2. Conocer las economías locales africanas y aprender a asesorar acerca de los condicionantes, posibilidades y riesgos de su conexión global O.5.3. Conocer los desafíos geopolíticos africanos y sus repercusiones en las políticas y los movimientos migratorios, así como aprender a asesorar y mediar en este campo frente a las instituciones públicas O.5.4. Conocer el rol de la salud en el desarrollo e informar y aprender a asesorar de manera integrada sobre los factores socioculturales en las políticas sanitarias y de formación para la salud O.5.5. Analizar los factores socioculturales del desarrollo económico africano y aprender a asesorar y mediar sobre su papel a nivel local AC1
AC11
AC12
BC3
BC4
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. LA INSERCIÓN DE ÁFRICA EN LA ECONOMÍA MUNDIAL Y LOS MODELOS DE DESARROLLO (I)
• África en la estructura económica mundial.
• Las teorías y las estrategias de modernización.
• El estructuralismo: el Plan de Lagos y el autocentramiento.
• El Consenso de Washington: ajuste estructural e instituciones financieras
internacionales.
2. LA INSERCIÓN DE ÁFRICA EN LA ECONOMÍA MUNDIAL Y LOS MODELOS DE DESARROLLO (II)
• El post-Consenso de Washington: reducción de la pobreza, condonación de
la deuda externa y los Objetivos de Desarrollo del Milenio.
• Estrategias de integración económica.
• ¿Hacia un consenso de Beijing?
• La economía política de los recursos naturales en África.
3. COOPERACIÓN AL DESARROLLO EN ÁFRICA
Antecedentes y evolución histórica de la cooperación al desarrollo
• Principales flujos y tendencias de la AOD en África
• Últimas reformulaciones y retos actuales
4. EL NUEVO MARCO DE RELACIONES UE-ÁFRICA
• Las convenciones de Lomé (1975-2000)
• La era post-Lomé y el Acuerdo de Cotonú
• Los Acuerdos de Asociación Económica (EPAs)
. Los EPAs como instrumentos de desarrollo para África

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 0 15
Treballs
12 50 62
Metodologies integrades
30 40 70
 
Atenció personalitzada
2 1 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'alumne
Metodologies integrades Aprenentatge basat en problemes, Treball per projectes, Portfoli docent, etc.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Descripció
El alumno deberá realizar los trabajos para superar la asignatura. Los trabajos irán precedidos y seguidos de atención personalizada.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs El alumno será calificado en base a los trabajos entregados. 100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent