DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) BASES CULTURALS, POLÍTIQUES I RELIGIOSES DEL MEDITERRANI Codi 12755101
Ensenyament
Relacions Euromediterrànies (2011)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Primer Únic anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
DEUSDAD AYALA, BLANCA
Adreça electrònica blanca.deusdad@urv.cat
Professors/es
DEUSDAD AYALA, BLANCA
Web http://www.relmed.net
Descripció general i informació rellevant L'assignatura es centrarà en els principis de la interculturalitat per a aproximar-se als codis de diàleg entre el cristianisme, l'islam i el judaïsme, com un dels elements claus de l'estabilitat mediterrània.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC5 Realitzar anàlisis tècniques i científiques per als punts claus de l'actualitat en tota l'àrea
  AC6 Comprendre de la complexitat social, política i històrica de la zona Euromed
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre. Facilitar la integració en entorns multiculturals i multilingüístics
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació, especialment en situacions de conflicte en contextos de presa de decisions
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida en entorns multiculturals i multilingüístics
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'alumne haurà de saber realitzar anàlisis tècniques generals en les qüestions interreligioses. L'alumne haurà de conèixer la complexitat del context social de l'àrea Mediterrània. AC5
AC6
BC1
BC3
BC5
BC6
CC2
CC3
CC4
CC5

Continguts
Tema Subtema
1.Interculturalitat i diàleg interreligiós
2.Diàleg i conflicte intercultural a la Mediterrània
3.Els fets religiosos i llur establiment a la Mediterrània: l'organització social i les implicacions culturals. Relacions entre religions a la Mediterrània.
4.La revolució al món àrab i diàleg interreligiós
5.Estat actual del diàleg interreligiós

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Treballs
10 50 60
Debats
8 2 10
Sessió Magistral
30 45 75
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El professor i el cordinador del màster oferiran una presentació de l'assignatura per a emmarcar-la en el programa pedagògic del Màster.
Treballs El treball consistirà en l'elaboració d'un breu treball de recerca sobre algun dels temes tractats a l'assignatura.
Debats Els debats seran discussions dirigides pel professor en què els alumnes hauran de posicionar-se en situacions d'interessos o visions contraposats.
Sessió Magistral La sessió magistral oferirà una aproximació teòrica imprescindible per a l'aprenentatge de determinats conceptes transversals de l'assignatura.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
El professor estarà disponible per a tot tipus de consultes a través del correu electrònic, a les quals contestarà durant tot l'any acadèmic.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs El treball serà avaluat en base als criteris de pertinència del tema tractat, la metodologia utilitzada apropiada i a la fonamentació i argumentació de la tesi presentada 60%
Debats En els debats el professor avaluarà la pertinència i fonamentació dels arguments presentats, l'expressió oral i la capacitat de dialèctica dels estudiants 30%
Altres

Serà valorada la participació activa dels estudiants i l'assistència a les sessions.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

AGUILERA, B., & COLECTIVO AMANI. (2009). Educación intercultural :Análisis y resolución de conflictos (7ª ed.). Madrid: Catarata.

ALEGRE I SANTAMARIA, X., & Centre d'Estudis Cristianisme i Justícia. (1995). Universalidad de cristo :Universalidad del pobre : Aportación al diálogo interreligioso. Barcelona: Cristianisme i Justícia.

Barcelona diàleg intercultural :Memòria d'activitats. (2009).Barcelona: Ajuntament de Barcelona.

BASET, J., Centre Unesco de Catalunya, & Associació Unesco per al Diàleg Interreligiós. (2000). Calendario interreligioso 20002001 :Peregrinos del mundo. Barcelona: Centre Unesco de Catalunya.

BASSET, J.C., Le dialogue interreligieux, Le Cerf, Paris, 1996.

BOORMANS, M., Dialogue islamo-chrétien, Saint Paul, Paris, 2002.

CENTRE D'ESTUDIS FRANCESC EIXIMENIS. (2009). Seminari sobre el diàleg interreligiós :[31 de gener 7 de febrer de 2008]. Barcelona: Claret.

Comunitat d'Educadors socials dels centres penitenciaris, Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada, & Catalunya. (2009). Programa d'educació intercultural als centres penitenciaris. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Justícia.

DEARDORFF, D. K., & BOK, D. C. (2009). The sage handbook of intercultural competence. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications.

El diálogo interreligioso como compromiso (2004). . Valencia: Cátedra Tres Religiones.

FISTETTI, F. (2009). Théories du multiculturalisme :Un parcours entre philosophie et sciences sociales. Paris: La Découverte.

FUNDACIÓ EUROPEA PER A LA MILLORA DE LES CONDICIONS DE VIDA I DE TREBALL. (2010). Intercultural policies in european cities. Luxembourg: Publications Office.

GARCÍA FERNÁNDEZ, J. A., & GOENECHEA PERMISÁN, C. (2009). Educación intercultural :Análisis de la situación y propuestas de mejora. Barcelona: Wolters Kluwer España.

GARCÍA MARTÍNEZ, A., & UNIVERSIDAD DE MURCIA. (2009). El diálogo intercultural. Murcia: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones.

GIRRA, D., Au-delà de la tolérance. La rencontre des religions, Bayard, Paris, 2001.

GUILHERME, M., GLASER, E., & MÉNDEZ-GARCÍA, M. D. C. (2010). The intercultural dynamics of multicultural working. Bristol etc.: Multilingual Matters.

GUIU, O., COLMENARES, M., ESCAYOLA, E., SERRA CAROL, T., RAMIS, R., ESCOBAR, M., & NAÏR, S. (2008). Diàleg intercultural [diversos articles]. ()

HOLLIDAY, A. (2011). Intercultural communication and ideology. Los Angeles: Sage.

IQBAL, M., ALBA, M., & ASSOCIACIÓ UNESCO PER AL DIÀLEG INTERRELIGIÓS. (2002). La reconstrucció del pensament religiós a l'islam. Madrid: Trotta.

LEWIS, B., Comment l’Islam a découvert l’Europe, Gallimard, Paris, 1990.

MATABOSCH, A.(2004). Sobre europa, el diàleg interreligiós i l'església en el món :Articles (2000-2004). Barcelona: Fundació Joan Maragall.

MATABOSCH, A.(2010). El diàleg interreligiós com a pràctica de l'amor :Lliçó inaugural de l'institut de recerca i estudis religiosos (IREL), curs 2009-2020. Lleida: Institut Superior de Ciències Religioses de Lleida.

PIKAZA, X. (2004). Violencia y diálogo de religiones :Un proyecto de paz. Santander: Sal Terrae.

RIBERA REGULL, R., & JOAN. (2007). El diàleg interreligiós. Barcelona: Fragmenta.

SAGAZAN, B., Le dialogue interreligieux, Editions Le Cerf, Paris, 1997.

SEMPRINI, A. (2000). Le multiculturalisme (2ème ed.). Paris: Presses Universitaires de France.

SOLS LUCIA, L. (1998). El islam :Para un diálogo necesario. Barcelona: Cristianisme i Justícia.

TORRADEFLOT, F., MOLINER, A., ROVIRA, F., & Associació Unesco per al Diàleg Interreligiós. (2002). Diálogo entre religiones :Textos fundamentales. Madrid: Trotta.

Lliurament del premi al diàleg intercultural al mediterrani 2007 :Tarragona, 30 de maig de 2008. (2008). Tarragona: Universitat Rovira i Virgili.

VALERO GARCÉS, C. (2008). Formas de mediación intercultural :Traducción e interpretación en los servicios públicos : Conceptos, datos, situaciones y práctica (2a ed.). Granada: Comares.

WOOD, P., & CONSELL D'EUROPA. (2010). Intercultural cities :Towards a model for intercultural integration : Insights from the intercultural cities programme, joint action of the council of europe and the european commission. Strasbourg: Council of Europe Publishing.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent