DATOS IDENTIFICATIVOS 2012_13
Asignatura (*) COMUNICACIÓ DE RISC Código 12765203
Titulación
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa Únic anual
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
Correo-e juanluis.gonzalo@urv.cat
Profesores/as
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
Web
Descripción general e información relevante Des de la segona meitat del segle XX el risc s’ha convertit en un concepte clau per entendre molts dels canvis culturals, polítics i econòmics que han estructurat les societats tecnològicament avançades. La seguretat alimentària, els processos industrials potencialment perillosos com el nuclear o el químic, les epidèmies sanitàries o les amenaces terroristes es converteixen en escenaris comuns en les lògiques governamentals, mediàtiques o en la formació de l’opinió pública. L’estudi del risc a través de la seva comunicació és necessàriament l’estudi dels processos de comunicació de risc, entesos com les diferents mediacions i mediatitzacions establertes entre les comunitats de comunicació i la seva implicació en la construcció de discursos socials i culturals específics.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC2 Identificar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, les empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC3 Analitzar i avaluar l'impacte de l'entorn econòmic, polític, social i mediàtic, així com de les tecnologies de la informació i de la comunicació en la societat del risc, i la seva relació i aplicació en la comunicació estratègica
  AC4 Crear i desenvolupar estratègies de comunicació que siguin eficaces, correctes i atractives pels diferents tipus d'empreses, institucions, organitzacions o partits polítics, així com dominar els conceptes i tècniques de planificació estratègica de comunicació en entorns canviants
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Comprendre el paper de la comunicació en l'encaix de la ciència i la tecnologia en la societat del risc global. AC1
AC3
CC3
Identificar els factors d'influència en la percepció social de la ciència i la tecnologia. AC1
AC3
Proporcionar als estudiants les eines i els coneixements necessaris per analitzar i comprendre el paper de la comunicació en diversos casos pràctics relacionats amb el risc. AC2
BC3
BC4
CC4
Aplicar els fonaments teòrics a l'estudi de casos específics. AC4
BC3
BC6
CC3
CC4

Continguts
tema Subtema
1. La comunicació de risc: un nou entorn de mediatització 1.1 Comunicació, risc i societat
1.2 La definició de comunicació de risc
1.3 El models de la comunicació de risc
1.4 Els conceptes relacionats
2.- Els actors implicats en els processos de comunicació de risc en l'era d'Internet 2.1 Polítiques públiques i comunicació de risc
2.2 Periodisme i mitjans de comunicació
2.3 La gestió privada de la comunicació de risc
2.4 Experts i científics davant de la comunicació de risc
3. Estudi de casos 3.1 Comunicació i salut
3.2 Comunicació de riscos i beneficis en l'àmbit de l'alimentació
3.3 Proposta oberta d'estudi d'altres sectors i àmbits científics i tecnològics.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 4 6
 
Sessió Magistral
4 8 12
Seminaris
8 16 24
Supòsits pràctics/ estudi de casos
8 18 26
Presentacions / exposicions
2 4 6
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Treball en profunditat sobre el camp de la seguretat alimentària en l'àmbit comunicatiu. Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals.
Supòsits pràctics/ estudi de casos L'estudiant haurà de plantejar un àmbit d'estudi relacionat amb l'assignatura en el què haurà de resoldre una sèrie de qüestions i realitzar una reflexió global.

Presentacions / exposicions Exposició oral i defensa d'una temàtica treballada individualment per l'alumne.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
descripción
L'horari d'atenció personalitzada es concertarà mitjançant correu electrònic a l'adreça juanluis.gonzalo@urv.cat.

Avaluació
  descripción Peso
Supòsits pràctics/ estudi de casos Els estudiants hauran de proposar l'estudi d'un àmbit científic i tecnològic i realitzar una reflexió global. 70%
Presentacions / exposicions Els alumnes hauran de fer una exposició oral del treball individual plantejat en l'assignatura. 30%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Supòsits pràctics/ estudi de casos: Els estudiants hauran de presentar una proposta d'anàlisi a partir d'un sector rellevant en l'àmbit científic i tecnològic. El treball es realitzarà individualment.

Principals aspectes de l'anàlisi:

- identificació d'stakeholders

- tipus d'empreses

- el paper dels mitjans de comunicació

- el rol dels experts

- la influència de la societat civil en forma d'organitzacions

Presentacions / exposicions: Presentació i defensa d'una temàtica treballada individualment per l'alumne prèviament acordada i tutoritzada pels professors de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Bergeaud-Blackler F., Paola Ferretti M., More politics, stronger consumers? A new division of responsibility for food in the European Union, Appetite, 2006
Lofstedt R., How can we Make Food Risk Communication Better: Where are we and Where are we Going?, Journal of Risk Research, 2006
Belton P. S, Food, Science and Society: Exploring the Gap Between Expert Advice and Individual Behaviour, Springer, 2003
Houghton J., van Kleef E., Rowe G., Frewer L. , Consumer perceptions of the effectiveness of food risk management practices: A cross-cultural study, Health, Risk & Society, 2006
Parrott, Roxanne, Emphasizing "Communication" in Health Communication, The Journal of Communication 54 (4), 2004
Bennett P., Calman K., Risk communication and public health, Oxford University Press, 1999
Frewer L., The public and effective risk communication, Toxicology Letters, 2004
Hornik R. , Public health communication: evidence for behavior change, Routledge, 2002
González M, López Cerezo J., Luján J., Ciencia, tecnología y sociedad : una introducción al estudio social de la ciencia y la tecnología , Tecnos, 1996
Bauer M., Allum N., Miller S., What can we learn from 25 years of PUS survey research? Liberating and expanding the agenda, Public Understanding of Science (16), 2007
Davies R. S., Constructing Communication: Talking to Scientists About Talking to the Public, Science Communication (29), 2008
Pitrelli N., The crisis of the “Public Understanding of Science” in Great Britain, Journal of Communication (2), 2003
Moreno C., Comunicar los riesgos. Ciencia y tecnología en la sociedad de la información, Biblioteca Nueva, 2009
Horlick-Jones T., The GM debate: risk, politics and public engagement, Routledge, 2007
Greiner A., Clegg Smith K., Guallar E., Something fishy? News media presentation of complex health issues related to fish consumption guidelines, Public Health Nutrition , 2010
Brossard D., Media, scientific journals and science communication: examining the construction of scientific controversies, Public Understanding of Science (18), 2009
Verbeke W. et alt, Consumer perception versus scientific evidence about health benefits and safety risks from fish consumption, Public Health Nutrition (8), 2005
Nelkin D., Selling Science: How the Press Covers Science and Technology, W.H.Freeman & Co Ltd, 1995
Espluga J., Els debats socials de la biotecnologia, Papers de la Fundació (144), 2005
Garrido F.J., Biotecnología, S.A. Una aproximación sociológica, Política y sociedad (39), 2002
Toby A. Ten Eyck, The media and public opinion on genetics and biotechnology: mirrors, windows, or walls?, Public Understanding of Science (14), 2005
Pérez Oliva, M., Expectativas de la salud en la sociedad mediática global, Humanitas. Humanidades médicas (45), 2009
Medina M., De la sociedad de la información y el conocimiento a la sociedad del riesgo: dilemas, impactos y retos de la cultura tecnocientífica, ,
Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología, Apuntes sobre los estudios de percepción social de la ciencia y la tecnología, ,
de Garine I., DIETA MEDITERRÁNEA Y ESTILO DE VIDA, VIII Congreso Internacional de Barcelona sobre la Dieta Mediterránea, 2010
Report of the Focus Workshops: European Federation of Biotechnology, Who should communicate with the public and how?, , 2003

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.