Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
Objectius |
Competències |
Comprendre els aspectes bàsics de la composició i estructura dels materials
arqueològics. |
|
|
|
Identificar materials d'interès arqueològic, per la difracció de raigs-X de pols
cristal·lina. Utilització de les bases de dades JCPDPS.
|
|
|
|
Saber extreure informació útil de dades químiques, a partir de la interpretació de
taules i gràfiques, i l'ús de programaris adients. |
|
|
|
Tema |
Subtema |
1.1.Basic fundamentals in the materials and their characterization
|
Introductory sessions |
1.2.Atomic Structure and interatomic bonding.composition of materials |
Atomic Structure. Electrons in atoms. Fundamental concepts.
The Periodic Table. Composition.
Atomic bonding in solids: Ionic, Covalent, Metallic.
The principal elements of the crust of the earth. |
1.3. The Structure of crystalline solids |
Fundamental Concepts. Periodicity.
Unit cells. Crystal Systems.
Homogeneity, anisotropy and symmetry.
Morphology and crystalline structure. |
1.4.Physical properties of materials |
Their relationships with the composition and the crystalline structure |
1.5.Characterization techniques |
X-Ray Diffraction. Crystalline Powder X-R Diffraction |
1.6.Minerals and Rocks. Classification |
Minerals. General aspects and relative abundance.
Classification of minerals.
Rocks. Classification. Composition mineralogical* |
1.7.Classification of materials |
Metals,Ceramics,Polymers,Composites,Semiconductors, Biomaterials etc |
PRACTICE PROGRAM |
1.-Metals and a mixture of metals identification.
2.- Identification of a mixture of metals and an alloy.
3.- Identification of a soil components. Minerals and rocks.
4.- Characterization of the pigment and the substrate in an ancient picture.
5.- Characterization of the mineralization in fossils.
6.- Study of the components of coins. Others metals samples.
7.- Different silex samples.
8.- Comparative study of ceramics of different times (epochs) and
places.
9.-Visit to the Scientific Resources Service of the URV . X-Ray Diffraction equipments. Samples Preparation. Working diffractometer. Using Software and results analysis. *
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
0 |
20 |
Sessió Magistral |
|
20 |
0 |
20 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
5 |
21 |
26 |
Treballs |
|
0 |
50 |
50 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció als conceptes i tècniques analítiques dels materials arqueològics. Anivellament del grup |
Pràctiques a laboratoris |
Caracterització de materials d'interès arqueològics per difracció de pols cristal•lina, espectroscòpia d’absorció atòmica i espectrometria de masses: metalls, aliatges, monedes, minerals, roques, sílex, fòssils, closques, dents, ceràmiques de diferents èpoques i localitzacions, pigments i pintures.
Preparació de mostres.
Visita al Serveis de Recursos Científics de la Universitat Rovira i Virgili.
|
Sessió Magistral |
Classes teòriques amb exposició dels temes del programa.
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Utilització de la bases de dades de fitxes de pols, JCPDS.
Sessions pràctiques d’utilització del programari Difrac de difracció de pols cristal•lina per interpretació de mostres cristal•lines.
Sessions pràctiques d’utilització del full de càlcul Excel i del programari Unscrambler per a l’extracció d’informació útil de dades analítiques.
|
Treballs |
Treball individual aprofundint en un tema d’interès relacionat amb els conceptes adquirits. |
Atenció personalitzada |
|
|
Descripció |
Avaluació i assistència contínua en l'elaboració dels treballs i en el seguiment de l'aprenentatge |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Treball individual aprofundint en un tema d’interès relacionat amb els conceptes adquirits. |
20% |
Proves de desenvolupament |
Prova escrita sobre la part de caracterització cristal·logràfica |
40% |
Proves de desenvolupament |
Prova escrita sobre la part de caracterització química |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
6.- Lectura, comprensió, síntesi i discussió crítica d'un article científic sobre caracterització de materials arqueològics i on l'anàlisi química tingui un paper rellevant. 7.- Presentació oral de l'article científic treballat, fent ús de les TIC (tecnologies de la |
Bàsica |
|
REFERENCES
W.A. Callister, Jr. /Fundamentals of Materials Science and Engineering / An interactive e-text..John Wiley & Sons, Inc, 2001
W.A. Callister, Jr. /Introducción a la Ciencia e Ingeniería de los Materiales. Ed. Reverté, 1995.
W.A. Callister, Jr. Materials Science and engineering. An introduction. John Wiley and Sons, inc, 1985, 1991, 1994,2000
Cornelius Klein et al. /Manual de Mineralogía 4ª Edición. (J.D.Dana)./ Ed. Reverté, 1997.
Pollard, A.M. and Heron, C. /Archaeological Chemistry. /The Royal Society of Chemistry, 1996.
Cours Intensif Européen. /Datation-caractérisation des céramiques anciennes. /Bordeaux-Talence, 6-18 avril 1981.
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|